Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dina synpunkter på mobila betalningar


stefanliden

Rekommendera Poster

elektronikfreak

Jag har inte besvarat er undersökning eftersom jag har en gammal hederlig SIEMENS ME45 som inte har en aning om vad internet är.  :D

 

Men frågorna i er undersökning tyckte jag kom i lite fel ordning. Först frågar ni hur man tycker det är att betala via mobilen och i slutet av undersökningen frågar ni om jag har en telefon som går att betala med och om jag betalar med den!??

 

Själv gör jag alla betalningar via en stationär PC och en 27" skärm. Är lite närsynt så jag tycker allt är alldeles för smått på en mobil.

 

Lycka till med undersökningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många fönster ska man göra på kassaskåpet ? För att "smidigare" kunna betala ?

 

Såg att kreditkortsbedrägerierna i Storbrittanien uppskattades till £535 million om året (2007)

https://en.wikipedia.org/wiki/Credit_card_fraud

 

Det kan jämföras med att "Det stora tågrånet" inbringade £ 2,6 million, i dagens penningvärde ca £ 50 million.

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Train_Robbery_%281963%29

 

Vi har alltså en ny brottslig verksamhet som motsvarar Stora tågrånet varje månad utom under semestern.

 

 

Och mobila betalningar kommer bli nästa gren i de elektroniska "Jättestora tågrånen".

Får jag gissa att säkerheten vid mobila betalningar blir ännu sämre än med kreditkorten?

 

 

FBI rekommenderar betalning med kreditkort. För går nått fel kan man ofta stoppa överföringen.

 

 

If possible, purchase items online using your credit card, because you can often dispute the charges if something goes wrong.

https://www.fbi.gov/scams-safety/fraud/internet_fraud

 

Varför bryta mot FBIs rekommendation?

 

Hemköp hade betalning med mobilen. Men projektet lades ner.

"Hemköpskundernas" intresse var för lågt.

 

Alla vanliga människor är inte helt blåsta.

Tvärtom de flesta har det d-t klart för sig att lika lite som att man sitter och leker med plånboken på stan,

i bussen eller på spårvagnen, eller lägger plånboken  ifrån sig på kafebordet medan man fikar,

lika dumt är det att ha sina pengar i mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte besvarat er undersökning eftersom jag har en gammal hederlig SIEMENS ME45 som inte har en aning om vad internet är.  :D

 

Men frågorna i er undersökning tyckte jag kom i lite fel ordning. Först frågar ni hur man tycker det är att betala via mobilen och i slutet av undersökningen frågar ni om jag har en telefon som går att betala med och om jag betalar med den!??

 

Själv gör jag alla betalningar via en stationär PC och en 27" skärm. Är lite närsynt så jag tycker allt är alldeles för smått på en mobil.

 

Lycka till med undersökningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte förvånad över att mobila betalningar slagit igenom i nått afrikanskt land.

När jag reste genom Afrika 1977 så såg jag en annons i en tidning i Kenya.

Ungefär så här från ett företag.

 

 

Vi har inte slagit igen. Vi finns kvar. Det är bara vår telefon som inte fungerat på 6 månader.

Är grunden för mobila betalningar att det inte finns ett fungerande fast telefonnät/internet.

Så tror jag det förhoppningsvis kan dröja innan mobila betalningar slår igenom i Sverige.

Första steget för mobila betalningar måste vara att stoppa utbyggnaden av fiber i Sverige.

Lägga ner befintliga fiber installationer.

Och lägga ner det fasta telefonnätet.

Så vi når den afrikanska grundförutsättningen för mobila betalningar.

Det finns inga alternativ !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slog på Swish igår - men endast mottagande så länge... kommer bara att använda det mot människor jag känner så länge

 

FBI råd om kort (kredit/debit/betal) ja bra råd men PayPal rockar fett också :)

 

IDkollen verifierar identitet mellan privatpersoner vilket kan ju vara bra i många lägen tex om du vill vara säker på att säljaren verkligen är den person som han/hon utger sig för att vara  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...