Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu 15.04 krasch i anslutning till uppdatering av linuxkärnan


Jari Karivainio

Rekommendera Poster

Jari Karivainio

Hej!

I går morse kraschade mina datorer med Ubuntu 15.04 i anslutning med installation av uppdaterad linuxkärna. Versionen som kom var 3.19.0.31, efter omstarten var skärmen på laptopen svart, tangentbord & mus dog. På den stationära fungerade bildskärmen men tangentbord & mus var döda, en ruta om systemproblem mitt på skärmen. Kunde inte göra något för att komma vidare då varken mus eller tangeentbord fungerade, det hjälpte inte med omstarter heller. Fick ta ur sytemdisken ur den stationära, montera i en annan disk på dess plats och installera Ubuntu 15.04 på den. Efter installationen sätta den gamla systemdisken i en dockningsstation och börja flytta över dokument och andra filer som låg på den. Kunde också flytta över innehållet i Thunderbird till den nya installationen. Sedan upprepa förfarandet på laptopen, tidsåtgången blev mellan 4 och 5 timmar innan datorerna hade ursprungsstatus igen. Vinsten blev en ren installation av Ubuntu 15.04. Vid sökning efter uppdateringar såg jag inte till den som orsakade kraschen, version 3.19.030 av linuxkärnan installerades med de uppdateringar som fanns tillgängliga.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...