Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Live mail har slutat fungera


Simson8

Rekommendera Poster

Jag har Windows Live Mail på datorn och det slutade fungera när jag köpte ny mobiltelefon. Jag får felmeddelande enligt den bild jag bifogar. Jag har inte gjort några ändringar på datorn, utan tror att det blir någon typ av konflikt med nya telefonen som finns i samma hus. Kan det stämma? Båda enheterna skall ju hämta post från samma konto. Det lustiga är dock att det inte var någon konflikt med gamla telefonen. Båda är android. Vad göra? 

Tacksam för hjälp...

post-33478-0-28076500-1444252707_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet IN-USE brukar betyda att mobilen så ofta kollar om det har kommit in ny e-post till Glocalnets server att servern inte hinner fatta att den ska släppa kopplingen till mobilen och låta en annan enhet få åtkomst till servern. Se om det finns någon inställning i mobilens e-postapp om hur ofta som den ska kolla om det har kommit e-post för det kanske hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag ändrade så att mobilen bara skulle kolla efter post en gång i timmen. Det verkade inte räcka. Men när jag stängde av "mobildata" och WiFi på mobilen så kom e-posten till min dator. Jag håller på att experimentera fram en lösning och är på rätt väg. Tack så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Vad bra att du nu har ringat in problemet. Du kan också höra med Glocalnet om de har något förslag om hur man ska hämta e-post för att det ska fungera bra med e-postservern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu mer problem.... Det verkar som jag har löst ovanstånde problem genom att bara låta telefonen hämta mail var 4:de timme. Då kommer mailen till min stationära dator. Men jag har köpt ny laptop också och när jag startade den idag så fungerar inte e-posten. Se bild....

Har det något med ovanstående problem att göra eller är felet på laptopen något helt annat? Laptopen har Windows 10 och e-posten fungerade när jag körde igång min laptop första gången förra veckan. Nu går det inte. Vad är detta?

post-33478-0-06572700-1444420037_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felkod 0x80072751

Kan kanske ha med anropet till DNS-server för att få IP-adressen för den e-postserver du har skrivit in. Kolla en gång till att du verkligen har skrivit rätt adresser för POP-, IMAP- och SMTP-servrarna. Om du har ett antivirusprogram som kan kolla e-posten så inaktivera den funktionen. Se till att brandväggen inte blockerar appen.

 

Fungerar det att surfa med Edge?

 

Har du ett VPN-program?

https://steamcommunity.com/app/99810/discussions/0/626329821063023525/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Cecilia. Jo, det går fint att sufra med Edge. När det gäller e-posten så vill jag poängtera att den har fungerat. Förra veckan när jag fick hem laptopen så tankade den ner alla mail på servern utan frågor. Och det var inte jag som ställde in några serverinställningar utan det sköttes automatiskt. Förmodligen så tog Windows 10 mina inställningar från en annan dator via Mircrosoft kontot eller något liknande. Sedan har jag inte ändrat något utan det bara slutade fungera.

 

Nu gör jag som du säger och går in och kollar inställningarna på laptopen och ser då att SMPT och POP3 är korrekt. Men när det kommer till Serverportnummer så kan jag inte klicka fram var man skall skriva i det någonstans. Det ser ju annorlunda ut i Windows 10 än i LiveMail. Men jag skickar med en skärmdump som visar att det är något inskrivet bakom namnen på inkommande och utgående servernamn. Det står 110:0 och 25:0. Jag misstänker att det är portnummer. Det stämmer inte mot vad jag skall ha, det skall vara 465 för SMPT och 995 för POP3. Men om detta är fel, hur kunde då e-posten fungera förra veckan? Jag har ju inte varit inne här och ändrat något.

Jag har naturligtvis försökt med att ändra 110:0 och 25:0 till 995 och 465 men det hjälper inte. Jag har även försökt med 995:0 och 465:0. På laptopen var inte SSL ikryssat. Jag har nu provat med och utan SSL.

 

Jag har Bullguard virusprogram som scannar e-posten. Det har alltid fungerat på mina tidigare datorer. Kanske Bullguard inte känner igen det här nya e-postprogrammet i Window 10? Jag provade att tillfälligt stänga av brandväggen men det gick ändå inte att hämta post.  Jag har testat alla ovanstående portalternativen med brandväggen av. Det går inte.

 

Angående ditt förslag om VPN program, så har jag inte satt mig in i det ännu. Jag vet inte vad det är men misstänker att det är något felsökningsprogram. Men jag har betalat 6500:- för laptopen, skall jag då behöva "felsöka" det första jag gör? Skall den inte fungera när man får hem en så dyr sak?

 

 

post-33478-0-78393300-1444468907_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Det är riktigt att 110 och 25 är portnummer och just de portnumren är standard när man inte har valt SSL. Däremot när man väljer SSL så är 995 och 465 standardportnummer.

 

Eftersom det har fungerat kan du pröva med att göra en systemåterställning till ett datum när mejlen fungerade och sen hålla koll på vad som händer i datorn, t ex Windows-uppdateringar för att se vad som kan göra att mejlen slutar att fungera.

 

Mycket möjligt att Bullguard inte är fullt kompatibelt med den nya e-postappen. Det kan ju vara bra om du kollar deras supportsidor och forum.

 

Om du hade använt VPN så hade du vetat det och gör du inte det så ignorera den länken. Den länken fanns där för att det på den sidan stod om problem när man använder VPN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du ett VPN-program?

 

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Jag har haft problem en tid med att Live mail inte vill skicka men jag hade Freedome aktivt och när jag stängde det fungerade det direkt. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Jag har haft problem en tid med att Live mail inte vill skicka men jag hade Freedome aktivt och när jag stängde det fungerade det direkt. Tack!

Det var så lite så :)

Kul att tipset hjälpte någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...