Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gruppera/summera?


Mikael63

Rekommendera Poster

Luddig trådtitel, ja, jag vet.

Men jag vet inte riktigt själv...

 

Jag har testat en "applikation" - ett kalkylark med diverse funktioner.

Har då fuskat och spelat in makron.

Ser att min idé kan tänkas hålla varför jag behöver snygga till en del, i första hand att jag vill kasta in "NU" på första tomma cell i ex. kolumn B.

(Nu måste jag själv stå på rätt cell)

 

Men för att det ska vara idé att göra detta "uppsnyggningsarbete" behöver jag veta om jag kan få till följande någorlunda enkelt:

 

Jag kommer att markera ett antal celler.

Det kommer alltid att vara samma kolumner som markeras och antalet rader som markeras kommer att skilja sig från gång till gång.

 

Kolumn A kommer att innehålla olika värden, text. För enkelhets skull som exempel:

Äpplen

Päron

Bananer

Päron

Bananer

Äpplen

Osv

Kolumn D kommer att innehålla TID. Ex. resp.:

1:05

2:38

3:25

0:33

0:27

1:15

osv

 

När jag markerar dessa celler, och klickar på en makroknapp, vill jag att frukterna, om vi håller oss till exemplet, grupperas och resp. tid summeras. Som tid.

 

VAR denna summering ska ske har jag inte klurat ut än och den är bara temporär.

Kanske i en egen flik - "Rapport", vars innehåll först raderas för att sedan fyllas på med sammanställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill att de rader du markerar, de tider som finns där, ska summer med avseende på den frukt som står på raden.

 

Att klickar du äpple (blad annat) ska äpplets tider 1:05 och 1:15 läggas ihop?

 

Enklaste lösningen är, isåfall, att du på plats där du vill ha detta har ett antal SUMMA.OM, så många du kan behöva och att koden helt enkelt kopierar dit unika värden från din markering, till celler som din SUMMA.OM hämtar villkor från.

 

Är jag rätt ute?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. nej..

De rader jag markerar är de rader som innehåller tid för samma dag.

Eftersom jag då och då petar in NU i kolumn B (och då och då i C) visar jag i F vilken veckodag som tiderna i B tillhör.

Som en hjälp alltså. jag ser vilka rader som har fått veckodagen tisdag, markerar dessa rader och kör makrot.

Fast.. då kanske det lika gärna kan ske per automatik att senaste tisdagens värden ska grupperas. Eller isåfall.. tror jag, de senaste 5 grupperna med veckodagar kan grupperas, men då grupperade i veckodagar.

 

Alltså tisdagens 6 rader, vi kan ta dem i exemplet, (vi antar att dessa rader skapades på en tisdag) ska då visa visa, typ:

Tisdag

Äpplen 2:20

Päron 3:12

Bananer 3:52

(om jag summerat rätt nu)

Ja, extra bonus då om rapporten visar summan för tisdagen.

 

Tillägg: D är alltså skillnaden mellan NU i C och NU i B.

Och NU är alltså värdet från NU. Jag tror att det inspelade makrot skriver =NU() i aktiv cell, klipper ut det, klistrar in värdet på samma plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skakar lite på huvudet, det är inte som piggast nu på kvällen. säger som jag så ofta gör:

 

Skapa ett exempelark med vad du har och vad du vill ha. Äpplen och päron går bra, dvs fiktiva data. Och gärna ett litet men illustrativt exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar fil med tillrättalagda data.

Dock lär inte mina makron funka då de ligger i "Egna" men jag ska/kan lyfta ut dessa.

Exemplet visar gårdagens data samt en påbörjad händelse idag.
Det jag vill få ut nu är
Tisdag
Äpple 3:00
Päron 4:00
Banan 1:00

 

 

Tillägg:

en förklaring till det hela finns här:

//eforum.idg.se/topic/349818-h%C3%A5lla-reda-p%C3%A5-tider-i-olika-projekt-b%C3%A5de-app-och-pc/

Stämpelklocka.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar och ... ja du, det är nog läge för Pivotabell. En rapport är vad du söker, en rapport är vad du får.

 

Dina makron behövs inte, de fungerar väl, det är inte den delen du vill ha hjälp med?

 

Kopia av Stämpelklocka.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, detta ser ju mycket bra ut. Vilket handhavande krävs för att få till detta med Pivotabell då?

Tillägg: eller tänker du att man skapar den (en) tabellen för alla tänkta, tillkommande rader?

 

 

Ja, mina makron fungerar som de är, men jag önskar senare byta ut "Stämpla på aktiv cell" till att vara "Stämpla in på första lediga cell i B" samt "Stämpla ut på första lediga cell i C"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera dina tabell som en tabell och det enda du behöver göra är att klicka på uppdatera i din pivot.

 

men iochmed att du redan har kod i boken kan man iofs lägga till en rad som ser till att din Pivot uppdateras när, exempelvis, du byter till det blad pivottabellen är på.

Private Sub Worksheet_Activate()
    Me.PivotTables(1).Update
End Sub

Behöver du hjälp med att fixa till koden så, bara posta den här. I boken eller som text här.

 

Jag brukar aldrig ha kod i extern fil, har dem alltid enbart i den fil som berörs.

 

 

på bladet där du har din pivot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har formaterat mina data som en tabell, jag tog en av de mallar som fanns, markerade ner till rad 3000.

I Pivotabellen behöver jag väl också ändra datakälla? Men till vad?

Jag ändrade nu  den sista siffran (9) i ditt exempel till 3000 men det kunde man väl gjort utan att ha formatera tabell?

 

Tillägg: och då sabbades även Pivotabellen såg jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta bort pivottabellen och skapa en ny med din tabell som bas, nog enklast. Det går iofs bra att ändra dataområde men kanske du har nyare version av Excel än jag och därmed även möjlighet att köra en nyare version av pivottabell än jag kan ge.

 

Men lek runt med pivot, ursnitt och liknande. kraftfullt verktyg minst sagt.

 

och ja, formatera som tabell men ha inga extra rader. Excel fyller på med nya rader när du matar in nya värden, pivot adresserad till din tabell tar då alltid hela tabellen och inget mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, ja nej.. har trixat lite så att jag tror jag begriper hur det hänger samman men jag ser då att den önskade visningen inte riktigt blir som tänkt.

 

Nu visas summan för varje "frukt" per dag samt totalsumman för alla dagar.

Jag skulle vilja ha summan för varje "frukt" per dag samt totalsumman för den dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat en vända till och tror att det räknas som överkurs att fixa en snygg rapport med allt serverat på ett fat.

Jag kan mycket väl tänka mig någon "mindre" lösning där jag manuellt markerar de data jag vill ha, = en enskild veckodags rader, och sedan "gör" något med dessa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nu visas summan för varje "frukt" per dag samt totalsumman för alla dagar.

Jag skulle vilja ha summan för varje "frukt" per dag samt totalsumman för den dagen.

Som i den rapport jag skapade?

post-8996-0-31833100-1444249771.png

 

Pivot är kraftfullt men lite stelbent.

Men det mesta går att bygga med formler istället om du önskar det. Bara att populera ett område i boken med de värden du vill att formlerna ska beräkna då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, där funkar det som det ska men någonstans sabbas det hela när jag utökar dataområdet..

 

Ligger lågt med detta - utvärderar annan applikation så länge.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, det ska inte sabbas när du utökar dataområdet! Det är liksom poängen med Pivot, automatiskt och enkelt.

 

Antingen att din tabell formateras som tabell och pivot automatiskt anpassar dataområdet.

Eller att du anger så många celler/rader du behöver som dataområde för din pivot.

 

Men med det sagt, om du tar din fil ovan, även manuellt skriver in EXAKT vad du vill ha. Inte bara vad du har, så kan jag nog finna en väg däremellan med formler (eller pivot..) och lite VBA-kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mmh, det ska inte sabbas när du utökar dataområdet! Det är liksom poängen med Pivot, automatiskt och enkelt.

 

Tar din fil.

 

Stämplar ut på rad 9 (korrigerar så att det blir rimlig tid, 7h)

Fyller på med Apelsin på rad 10.

Stämplar in och stämplar ut. Justerar så att det motsvarar 2h.

 

Växlar till Blad1 - där Pivot finns

Uppdaterar

 

Nu finns tid för Banan med också.

Men Apelsin finns inte med.

Väljer att ändra datakälla från att ha sträckt sig ner till rad 9 till att nu omfatta ner till rad 20.

 

Nu ändras datumformatet i Pivot - hela datum + tid visas.

Vidare ändras den summerade tiden till att inkludera sekunder.

Okej, jag kan formatera cellerna lika tidigare.

 

Men grupperingen av frukter uteblir också!

Jag har två Äpplen, två päron, för samma dag.

 

Det är när sådant inträffar som jag blir lite för trött för att fortsätta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tar en titt på din fil igen.

 

Ah, du har massa formler hela vägen ned. Bort med desssa

Applicerar tabellformat på din tabell.

 

Uppdaterar Pivot till att använda Tabell1 istället för absolut referens

Skriver in en apelsin som jobbar i två timmar tillsammans med ost

Uppdaterar Pivot

 

Ser ut som jag önskar.

Kopia av Stämpelklocka v2.xlsx

 

Men men pivot. Hav tålamod med tabellerna, lek med dem, flytta runt data, lägg till filter och testa utsnitt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja :thumbsup:

 

Nu ser det perfekt ut - stort tack.

 

Jag får köra skarpt med denna några dagar och utvärdera hur detta står sig mot de andra alternativen.

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och som sagt testa. Du kan gruppera runt i tabellen, på månader, kvartal, göra utsnitt på enstaka månader, kvartal, bara sen apelsiner eller äpplen osv.

 

Granulera ned i minsta detalj baserat på de data du har i tabellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte med denna! ;)

 

Visst bör jag sätta mig in i hur detta med Pivot fungerar men avsikten med min, eller snarare din, "applikation" var att den skulle vara enkelt att använda, frihet att ändra data på ett enkelt sätt och sedan bara presentera rapporten så enkelt som möjligt då den bara används för att skriva av, in till tidredovisningssystemet, en gång om dagen i bästa fall och en gång i veckan i sämsta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har jag testat detta lite mer, i skarpt läge.

Parallellt med en annan lösning vilket kanske inte är optimalt, att hantera två applikationer,

 

Excellösningen fungerar bäst enligt mina "krav" (#20) men jag ser några brister:

Om jag väljer att stämpla in i B utan att ha skrivit något i A verkar det skapas en ny tabell och inte en utvidgning av den befintliga.(?)

Jag skulle också behöva skydda D för att jag inte av misstag ska skriva över uträkningen där. Och ja det vet jag hur jag gör.

 

Men jag har blivit bortskämd av möjligheten att kunna hantera detta via mobilen. Det är inte alltid som jag sitter vid datorn som jag kan behöva skifta "uppdrag" (Motsv. frukt i exemplet).

 

Vet inte riktigt vilken väg som är bäst då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag väljer att stämpla in i B utan att ha skrivit något i A verkar det skapas en ny tabell och inte en utvidgning av den befintliga.(?)

 

Där ser jag inget konstigt när jag testar, oavsett vilken cell jag fyller i värden på så utvidgas tabellen som den ska.

 

Jag skulle också behöva skydda D

 

Som du antyder, en enkel sak. Bara att skydda cellerna.

 

 

Men jag har blivit bortskämd av möjligheten att kunna hantera detta via mobilen.

Ja, då är inte Excel bästa lösningen. Även om det finns Office för mobilen du skulle kunna nyttja för inrapportering är det knappast den smidigaste vägen.  Det skulle även ske via annan fil än den ovan då jag inte tror Pivot godtas i mobila appen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara mitt makro som ställer till det:

Sub Stamp()
'
' Stämpla in eller ut
'

'
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=NOW()"
    ActiveCell.Select
    Selection.Copy
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
    Application.CutCopyMode = False
End Sub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, med makron kan det ställa till det kanske  men enkel sak att där lägga till en rad i tabellen

 

Städar lite när jag ändå håller på :)

Sub Stamp()
'
' Stämpla in eller ut
'

'
    Dim sh As Worksheet
    Dim myRn As Range
    Set myRn = ActiveCell
    Set sh = myRn.Parent
    With sh
        .ListObjects(1).ListRows.Add
    End With
    With myRn
   
        .Offset(-1).Value = Now()
    End With
End Sub

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, med makron kan det ställa till det kanske  men enkel sak att där lägga till en rad i tabellen

 

Städar lite när jag ändå håller på :)

Tackar :thumbsup:

 

Tillägg: Jag fick dela på stämpla in och stämpla ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...