Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 till SSD


raszB

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag köpte en dator från Komplett med Windows 7 förinstallerat för några år sen. Nu vill jag byta ut min HDD mot en SSD och bara föra över operativsystemet till SSD-hårddisken. Jag har det mesta förutom Windows 7 installerat och sparat på en extern hårddisk. När jag köpte datorn fick jag med en återställningsskiva till Windows 7. 

Jag vill inte klona hela hårddisken utan bara få över operativsystemet på SSD-hårddisken.

 

Så, hur ska jag föra över Windows 7 till SSD-hårddisken?

 

Tack på förhand! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Du kan inte välja bara operativsystem att föra över, men utan att klona så kan du ta en Backup (där system och boot sektorer väljs)  med valfritt Backup & Restore program. Men hela den partitionen plus dolda partitioner som du också väljer kommer att backas upp.

 

Då måste du sedan välja Restore (Återställa) backupen till den andra enheten och ev. först skapa ett media att boota datorn ifrån (DVD eller USB) ifrån det backup programmet, beroende på hur du har dina diskar anslutna och vilken som i dag är den du bootar datorn från.

 

Eller har jag missuppfattat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu beror det på när du köpte datorn och om det är en Komplett dator och ingen märkesdator, men jag har för mig att den skivan som Komplett skickade med sina datorer var en full version av Windows 7.

 

Är det så kan du bara installera Windows 7 på SSD disken. Se till att du bara har SSD disken inkopplad. När du är klar formaterar du den gamla disken. Skulle du få problem med aktivering av Win 7, ringer du Microsoft.

 

Det är bara en sak du ska vara medveten om. Gör du så här, finns det stor risk för att du måste installera om en del program. Även om du har installerat dem på en annan disk, hamnar en del systemfiler på C: disken. Dessa kommer att försvinna och programmen kommer inte att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu beror det på när du köpte datorn och om det är en Komplett dator och ingen märkesdator, men jag har för mig att den skivan som Komplett skickade med sina datorer var en full version av Windows 7.

 

Är det så kan du bara installera Windows 7 på SSD disken. Se till att du bara har SSD disken inkopplad. När du är klar formaterar du den gamla disken. Skulle du få problem med aktivering av Win 7, ringer du Microsoft.

 

Det är bara en sak du ska vara medveten om. Gör du så här, finns det stor risk för att du måste installera om en del program. Även om du har installerat dem på en annan disk, hamnar en del systemfiler på C: disken. Dessa kommer att försvinna och programmen kommer inte att fungera.

Köpte datorn i juli 2012 och det är Komplett-dator, ingen märkesdator.

 

På skivan står det "Innehållet på denna DVD-skiva är förinstallerat på din dator. Skivan skall endast användas vid ominstallation av operativsystemet". Antar att det inte är en full version av Windows 7? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte datorn i juli 2012 och det är Komplett-dator, ingen märkesdator.

 

På skivan står det "Innehållet på denna DVD-skiva är förinstallerat på din dator. Skivan skall endast användas vid ominstallation av operativsystemet". Antar att det inte är en full version av Windows 7? 

 

Ok, men då gör du en ominstallation och sedan klonar du den till SSD disken. Resultatet blir detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...