Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket program för att göra hemsida?


Torparn61

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

För några år sedan gjorde jag en hemsida (www.mogata.se), känner att det är dags att uppdatera den, eller hur?

Gjorde den i Publisher (troligen den enda i Sverige), men JAG tyckte det var lätt att göra hemsidan med det programmet,

bilderna hamnade där jag la dem osv.

 

Men även jag förstår att utvecklingen går framåt, så skulle behöva råd om vilket program som jag ev. kan använda nu.

Min kunskap att bygga hemsida är begränsad, inte speciellt duktig.

Programmet bör vara på svenska. Är det dessutom gratis så är det ännu bättre.

Om ni besöker min sida nu, och trycker på "Förfrågan" så är det något som kunden ska kunna fylla i och sedan skicka till mej (minns inte vad det heter).

I min första version av hemsida fungerade detta, fick göra just den sidan "genom" FrontPage tror jag det var, sedan fungerade det. Till året efter då jag skulle uppdatera, så var hela den proceduren bortglömd. :o

 

Tacksam för bra Tips på program.

 

/Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan ju Wordpress vara något att pröva för att få det enkelt. Det brukade ju från början användas mest till bloggar men det går bra att göra vanliga webbsidor också. Det ingår på väldigt många webbhotell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wordpress rekommenderas. Enkelt, varierbart, mycket kunskap på nätet, många bra teman att välja mellan.

Som sagt, de flesta webbhotell har wordpress installerat/valbart som plattform.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DittDataProffs

Wordpress är tyvärr behäftat med massor av sårbarheter som gör att wordpress sidor ofta "hackas"..

 

Jag provade denna programvara, som var gratis, men även fanns i en köpeversion ifall man behövde fler funktioner:

http://www.serif.com/int/se/freedownloads/web-design-software/

 

"•No HTML knowledge required
•Add web gadgets like blogs, forums, and hit counters
•Over 100 pre-designed stickers, buttons, icons and more
•Import your own text and images
•Tonnes of fonts at your fingertips
•Let any of 3 template packs do the hard work for you"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan ju Wordpress vara något att pröva för att få det enkelt. Det brukade ju från början användas mest till bloggar men det går bra att göra vanliga webbsidor också. Det ingår på väldigt många webbhotell.

 

Fortsättning:

 

Man behöver inte kunna HTML för att göra webbsidor i Wordpress förstås. För närvarande finns det ungefär 370 teman att välja på när man använder Wordpress egen webbserver och har man en egen eller webbhotellets server så finns det över 1000. I det senare fallet finns det mer än 40 000 tillägg att använda för utökad funktionalitet som t ex affär, bildgalleri, kopplingar till Facebook mm och forum.

https://en.wordpress.com/features/

https://wordpress.org/plugins/

https://theme.wordpress.com/

 

Mängder med dokumentation t ex i form av "kom igång" och lektioner: https://codex.wordpress.org/Main_Page

 

För att använda Wordpress egna webbservrar i stället för ett webbhotells: https://sv.wordpress.com/

 

Senaste versionen av Wordpress har inte en massa kända sårbarheter, utan när webbplatser som körs i Wordpress hackas pga kända sårbarheter så är det för att webbservrarna kör med ouppdaterade Wordpress-versioner eller gamla Wordpress-tillägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för dessa svar!

 

Verkar som Wordpress är det som jag ska använda, men undrar några saker.

Om jag fattat rätt så måste man lägga programmet Wordpress på webhotellet om det inte redan finns där, eller kan man ladda ner programmet till datorn och göra sidorna här hemma? Just för att kunna testa och utvärdera......

Kan man använda så kallade "form-mail" i Wordpress?

 

Jag har webhotellet på www.web10.se. De skriver följande om Wordpress:

"Observera: Wordpress och Easy-Install-Toolbox fungerar endast på Unix hotell."

Vad menar de med det? Om inte jag minns helt fel så har jag Windows hotell.

Om någon vill, och orkar får ni gärna läsa på deras sida, hur det fungerar.

 

Är jättetacksam för den hjälp jag kan få, blir så himla osäker tills man får det att fungera. När det är installerat och fungerar, ska jag nog kunna klara mig någorlunda själv.

 

Ha en skön helg  :P

 

Ps. Kom på en sak till!

Skulle vara kul att få se en hemsida som är tillverkad med Wordpress. Så har någon webadress, så vore det kanon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel

http://docklands.nu/

:)

Byggd med detta tema som grund.

 

Finns miljoner med teman, dvs oändliga möjligheter att anpassa.

Wbehotell kan du oftast välja hur du vill ha dem, hur de ska konfigureras med operativ baserat på operation. Wordpress i sig en "app" du installerar/aktiverar på din domän som du sedan kan utveckla i. Utveckling sker online, inget du kan ladda hem.

Eller visst kan du sätta upp en egen Wordpress server som du känner det behovet men det tror jag inte du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, sidan verkar ha det jag är ute efter. En sak som jag inte nämnt förut är att min hemsida måste ha flera sidor, men förmodar att även det kan ordnas med Wordpress, eller?

Som jag skrev i föregående inlägg så skriver supporten för mitt webhotell att Wordpress endast fungerar på Unixhotell. Inte för att jag fattar vad det innebär.

Om jag fattat rätt så kan man installera Wordpress på sin egen webplats, och köra därifrån, stämmer det? Då borde det väl fungera även på ett Windowshotell??

 

Om jag nu skulle lyckas att installera Wordpress på webhotellet, fungerar min nuvarande hemsida samtidigt som jag gör den nya i Wordpress?

Ska den ligga i en annan mapp eller ska jag skapa en subdomän?

 

Ursäkta om jag levererar dumma frågor, men hänger inte med speciellt bra. Var lätt med Publisher, göra/prova hemsidan hemma, och sedan bara ladda upp med FTP.

Och Wordpress verkar inte fungera riktigt likadant.

 

/Tack för ordet, Tomas  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket format du har i bakgrunden, vilket operativ är för dig egalt när du ska utveckla. Wordpress är det du ser, att det är linux i grunden är bara så det är.

 

 

Din nuvarande hemsida kan nog ligga kvar om du skapar en sub-domän där du initialt aktiverar Unix och installerar Wordpress. Där jag gjort detta har unix/windows-inställningar varit domänvis. När du sedan är klar med nya hemsidan flyttar du den bara till din normala domän.

MEN kolla detta med ditt webbhotell!

 

nej, wordpress fungerar inte likadant :)

Wordpress är egentligen från början en bloggplattform men den fungerar ypperligt att göra hemsidor i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Pelle Penna

Om du har ett domännamn så kan ex.One.com vara ett webbhotell. De erbjuder wordpress och för minsta storleken kostar det 15:-/mån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...