Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips (!) - Extern dator-bluray till datorn/tv´n


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte dela med mig av min erfarenhet gällande att koppla en (nyinköpt Asus BW-12D1S-U) extern (dator-) Blurayspelare till datorn för att kolla på Blurayfilmer, antingen direkt på datorns skärm, eller via datorn till TV´n..

 

Lyckades till en början inte få det att fungera alls med Blurayfilmer (DVD-filmer gick prima) på grund av att uppspelningsprogrammet (medföljande PowerDVD 10 fullversion) ansåg att något i kedjan inte var HDCP-kompatibelt (”Video Connection Type, Digital  (without HDCP) BD-ready: No” enligt Cyberlink Bluray Disc & 3D Advisor).

Jag hade kopplat spelaren till datorns (ett par år gammal ordinär laptop ~5000kr) USB och vidare till Tvn (ordinär Samsung 32” LCD) via HDMI 1.4-kabel (antar att kabeln har HDCP-stöd, eftersom jag nu till slut fått allt att fungera). Varje gång man försökte köra en Blurayfilm så vägrade uppspelningsprogrammet på grund av HDCP-inkompabiltet.

Normalt när jag visar en film (datafiler och DVD-skivor) från datorn till TV´n så visas filmen alltid på både datorn och TV´n.

 

LÖSNING: Av en händelse fick jag för mig att hålla nere tangenten ”Fn” och samtidigt tangenten som har med skärmdelningsalternativ att göra, och valde att släcka ner datorns skärm, och alltså bara visa bildinnehållet på TV´n.. Och detta är alltså lösningen!

 

Hoppas någon har nytta av detta tips! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
elektronikfreak

Jag som är väldigt noga med att skilja mellan definitionen "spelare" och "brännare" vill bara upplysa om att Asus BW-12D1S-U är en BRÄNNARE och INTE en spelare.

Skillnaden mellan en spelare/player och en brännare/burner är att en spelare enbart kan spela diskar medans en brännare även kan bränna diskar.   :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm en brännare bränner in och en spelare spelar upp det brännaren bränt in,  En som kan göra bägge kanske skall kallas nägot annat
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

hmm en brännare bränner in och en spelare spelar upp det brännaren bränt in,  En som kan göra bägge kanske skall kallas nägot annat

 

Jag tror att begreppet spelare/player och brännare/burner hänger med ifrån att CD-skivan introducerades. Då var det bara spelare från början som bara kunde spela av musikCD-skivor. Senare kom det kombinerade CD-spelare och CD-brännare som var utrustade både med en spelare och en brännare så att man kunde lägga i en musikCD i spelaren och kopiera/bränna över den till brännaren och få en "ny" musikCD-skiva och ge bort till nära och kära.

 

Senare kom datorerna som i början bara var utrustade med spelare men vartefter utrustades även med brännare. Den gemensamma faktorn för samtliga dessa var att spelaren bara kunde läsa medans brännaren även kunde skapa/bränna en ny spelbar skiva.

 

Men visst vore det bra med ett nytt ord för dessa brännare men tv får vi nog acceptera att de flesta vet att en spelare bara kan läsa medans en brännare även kan skapa en ny läsbar skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...