Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batteriexpert uttalar sig om hur batterier ska hanteras


Cecilia

Rekommendera Poster

Testfakta la för en vecka sen ut en artikel där batteriexperten vid Sveriges tekniska forsknings­institut uttalar sig. Några citat:

 

...

Längst livslängd får du om du aldrig går under 60 procent av laddningsnivån

...

Därför ska man helst plocka fram dem och ställa dem på underhållsladdning då och då.

...

aldrig ladda upp ett kallt batteri utan låta det bli rumsvarmt först. Det gäller även mobiltelefoner.

...

Tyvärr är kunskapen kring detta låg ute i butikerna och många produkter säljs med fel typ av batterier.

...

Det är viktigt att laddaren känner av när batteriet är fullt så att det inte överladdas.

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/teknik/se-upp-f%C3%B6r-batterimyterna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Förresten, jag blir mer och mer skeptisk till vad som står i manualerna (instruktionsböckerna) till dom elektronikprylar man köper som konsument.

Ibland tror jag inte att dom själva vet vad dom skriver, som i många fall är alldeles uppåt väggarna.

 

Tex. så står det ibland på just ett LI-Jon batteri att det skall laddas ur helt innan det skall laddas. Min rakapparat från Panasonic tex.

Detta råd är ju helt fel. Det gällde förr när det var Ni-Cd batterier ( av vilka det fortfarande finns för andra användningsområden).

 

Beror detta på att ingenjörerna/konstruktörerna inte alls är inblandade i vad som sedan skrivs i användarhandboken av andra personer utan minsta teknisk insikt?

 

Å andra sidan får man heller inte släppa dessa helt fritt.

Tysk grundlighet, men detta var att gå till överdrift:

 

Jag var hem till en pigg dam på 92 93 år för ett tag sedan och installerade om kanalerna på en Grundig Teve,

Oj sade jag när jag öppnade instruktionsboken.

Finns inte en chans att någon vanlig dödlig klarar av att göra den mest enklaste kanal installation på egna kanalnummer enligt den instruktionen - c:a 4 kapitel och 27 sidor... :thumbsdown:

Hur gick det då? Någorlunda pga. tidspress, men jag skall dit igen senare.  Tillsvidare så har hon fyran på trean och sjuan på femman...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som det vi avhandlat i ett antal inlägg på Eforum tidigare...

Maxladdning 80 % och ladda när det ligger på runt 20%

Ur med laddaren när batteriet inte används.

 

//eforum.idg.se/topic/338006-vad-drar-minst-ström-vilket-håller-längst/?p=1588751

 

Mvh :)

Riktigt står det ju inte, dels tas inte maxladdning upp alls och dels står det:

 

Längst livslängd får du om du aldrig går under 60 procent av laddningsnivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Detta råd är ju helt fel. Det gällde förr när det var Ni-Cd batterier ( av vilka det fortfarande finns för andra användningsområden).

 

Gällande Ni-Cd är det en sanning med modifikation. Har du möjlighet att ladda ur cellerna var för sig är det ok men batteripaket ska aldrig dras helt tomma pga att ifall en cell ligger t ex 0,2V lägre än de andra så kan den i värsta fall polvändas vid total urladdning. Inom RC rekommenderas att räkna batteriet som tomt vid 1,0V/cell med både Ni-Cd och Ni-Mh.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt står det ju inte, dels tas inte maxladdning upp alls och dels står det:

Längst livslängd får du om du aldrig går under 60 procent av laddningsnivån.

Fast inte ens det är ju rätt...

Och är ju en utopi. En laddningscell är ju tänkt att användas också och vem på denna planet som vanlig användare klarar av att hantera en laddningsbar modern mobiltelefon där man endast kan utnyttja 40 % av batteriets kapacitet innan det skall laddas eller i praktiken blir det 20%

 

Det visar ju på att det mesta är helt galet, särskilt i tidningsartiklarna, där man redovisar olika saker som är orealistiska. Troligen för att man tycker sig ha nåt "häftigt" att rapportera om, men som i praktiken är helt värdelöst.

 

[Edit] Kan tillägga att ett Li-jon batteri också behöver "motioneras" ibland och då är det mellan 20-80% nivåerna som vi använder oss av där dessa ingår i vissa test-utrustningar av några produkter vi har på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...