Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Modernt fiber hem


Grains

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skall få fiber i villan till vintern. Nu undrar jag vad jag behöver för att få ett bra och snabbt nätverk.

 

Jag har dragit totalt 5 stycken Cat6 kabel till alla tv apparater, ljudanläggningar och datorplatser. Kommer troligen tillkomma ca. 2 till Cat6 kablar.

 

PatchPanel

Tänkt koppla dessa till en patchpanel. Behöver jag tänka på något speciellt när jag väljer denna? Har tänkt mig något i stil med denna:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/patchpanel/patchbox-for-cat-6-ftp-kabel-8-portar-p68896

 

Router

Kollat en del efter routrar men är väldigt svårt att hitta med 8:a portar. Jag vill såklart ha trådlöst nätverk och ha möjlighet till enkel repeater till källaren och garaget. Bör jag satsa på 4:a portars router och kombinera med en switch? Känner inte till några begränsningar i att kombinera med switch... Kopplar man bara in switchen i en av portarna då och kopplar allt till denna? PC för alla hade ett intressant test för 4:a portars routers:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634893/7-maxade-ac-routrar--har-ar-ratt-val-for-ditt-digitala-hem

 

Lagring

Tror man kommer ha stor nytta av en hårddisk kopplad till routern i framtiden. Skall denna kopplas med USB till routern?(Betyder att routern behöver stöd USB då?)

 

Jag har extremt dålig koll på det mesta som har med nätverk att göra så är öppen för övriga tips på vad man skall tänka på när man skall få stabilt fiber i ett modernt hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du måste inte ansluta en extern hårddisk till routern via usb. Jag skulle rekommendera en nas med plats för flera diskar som ansluts till ditt lokala nätverk. Det fungerar bra att utöka antalet ethernetanslutningar med en switch ansluten till routern. Vill du ha ett snabbt trådat lokalt nätverk skall du köpa en router med gigabitkapacitet i lanportarna, samma gäller för switchen.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...