Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av datorn automatiskt


Mållgan

Rekommendera Poster

Dels kan du i kontrollpanelen ställa in att datorn ska gå ned i strömsparläge efter att inte använts på ett tag. Det är nog det bästa alternativet.

 

Annars kan du schemalägga att datorn ska stängas av. Det finns ett program som heter shutdown och om du schemalägger shutdown /s så kommer datorn stängas av när du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels kan du i kontrollpanelen ställa in att datorn ska gå ned i strömsparläge efter att inte använts på ett tag. Det är nog det bästa alternativet.

 

Annars kan du schemalägga att datorn ska stängas av. Det finns ett program som heter shutdown och om du schemalägger shutdown /s så kommer datorn stängas av när du vill.

Shutdown-programmet ser inte ut att vara freeware, vilket det program jag länkar till är (SwitchOff).

I strömsparläge är det väl bara el som sparas. Hårdvarukomponenterna är väl igång, visserligen på "sparlåga". Om en bil körs på tomgång sparas bensin men hårdvarukomponenterna jobbar om än med lägre intensitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shutdown är inbyggt i Windows så det är nog per definition inte freeware eftersom Windows inte är det, men å andra sidan så har du det redan installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och var hittar jag Shutdown i Windows 7 så att jag kan ställa in att datorn ska stängas av vid ett visst klockslag varje dygn? Adminstrationsverktyg-Schemaläggaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är i schemaläggaren och jag har hittat en instruktion som på svenska beskriver det Ove S.s länk beskriver på engelska. Finemang och tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inbillar mig att SwitchOff-programmet, som jag länkade till, möjliggör precis samma sak men direkt "pang på rödbetan" i ett steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag i schemaläggaren ställt in så att datorn stängs av kl 01.30 dagligen.

En pedantfråga: när en desktop stängs av släcks också den anslutna bildskärmen men nederst på skärmen, där några knappar finns, bl a en som är en "slutlig" avstängningsknapp och som blinkar bör datorn är avstängd. Det tyder ju på att bildskärmen fortsätter att ta emot ström efter det att datorn har stängts i ett slags stand-by-läge. Men vad är vitsen med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite osäker på vad du frågar om egentligen men skärmen drar betydligt mindre ström i standby, dvs släckt, än om den lyser. När bildskärmen är i standby räcker det med att datorn börjar skicka signal, dvs kommer igång igen, för att bildskärmen ska tändas i stället för att någon ska behöva trycka på en knapp. Om du vill ha allt strömlöst under natten så koppla in dator och skärm till en förgreningsdosa som är kopplad till en timer som stänger av en stund efter att datorn har stängt av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma fråga gäller TV-apparater numera. De försätts i ett stand-läge när de stängs av med fjärrkontrollen. Min PhilipTV kan inte ens avstängas "slutligen" med någon knapp på TVn. Annat var det på den gamla goda tiden. När TVn stängdes av med knappen på TVn såg det åtminstone dött ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma gäller även datorn. Stationära datorer går i stand-by när den stängs. Nätverkskortet är fortfarande aktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, nu konstaterar jag ett problem med "schemarläggarmetoden". Om något program är öppet och datorn försätts i viloläge, varefter tidpunkten för automatisk avstängning av datorn inträffar, så stängs datorn inte av, vilket väl beror på att program är öppna. Det betyder att alla program måste vara stängda för att datorn ska stängas av vid den beställda tidpunkten. Hur komma runt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om schemaläggaren används kan villkoret /s/f anges där Windowsprogrammet Shutdown välj från C-diskens Windows/System 32-mapp. Då forceras avstängningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...