Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hålla reda på tider i olika projekt - både App och PC


Mikael63

Rekommendera Poster

Finns en gammal tråd med lite bakgrund, men en liten resumé och sedan nya "fakta":

 

Tidigare har jag, i flera år, använt en väldigt bra gratismjukvara för PC (endast Windows).

För några år sedan övergick jag helt till en väldigt bra App (Android) för samma ändamål.

 

Nu har jag hamnat i ett läge där jag vill kunna kombinera detta men utan att tappa något av det man blivit bortskämd med sedan tidigare.

 

Söker en App för detta ändamål men som realtidssynkar data så att man antingen kan hantera detta via ett webbgränssnitt eller via en klient för Windows. (Eller både och)

Alltså samtidigt.

 

Och smidigt - inte med någon fjärrstyrningsmjukvara åt endera hållet.

 

Appen kan få kosta en slant om det är en engångssumma.

Vill inte ha någon månatlig räkning.

 

Har testat flera Appar.

Två av dessa (av de jag testat) medger exakt det jag efterlyser men saknar några finesser. Listar nedan.

 

Den mjukvara jag använt tidigare i Windowsmiljö finns ej för mobilen.

Den mjukvara jag nu använder i mobilen har inte, och kommer aldrig att få, möjlighet med realtidssynk. (Utvecklarna som svarat)

 

De två som är bäst, hittills, men som fallit precis på målsnöret är:

Yast och Toggl - lite olika "stuk" men fullt likvärdiga inbördes.

Uppdatering ang ovanstående.

Har gjort en rätt så snabb och enkel jämförelse.

 

Yast på surfplattan:

Enkelt skifta mellan olika uppdrag.

Går att ändra enskilda "tasks" men man ser inte intilliggande.

Går inte byta namn på uppdrag.

Inga rapporter.

 

Toggl på surfplattan:

Lika enkelt att skifta uppdrag om det finns några sedan tidigare att fortsätta med. Annars får man först starta tiden, sen ange uppdrag.

Går att ändra enskilda "tasks" men man ser inte intilliggande.

Rapporter finns men bara en summa över en vecka som lägst.

 

Yast på webben:

Bra rapporthantering.

Går att ändra enskilda "tasks" men man ser inte intilliggande.

 

Toggl på webben:

Går att ändra enskilda "tasks" och man ser intilliggande, på sidan av dialogfönstret.

Väldigt bra rapporter.

Jag kommer att börja använda Toggl skarpt och sedan får tiden visa om jag fortsätter eller om jag återgår till Time recorder.

 

151001 (ca). Pausar Toggl då det väldigt ofta blir fel, kanske för att jag inte lärt mig riktigt men...

Påbörjar en skarp provperiod med Yast.

 

151015 Har nu testat Yast ett par veckor och slutsatsen blir att applikationen är både enkel och svår på samma gång (!).

Enkel att hantera, enkelt att få ut rapport (fast den verkar fastna i bland) men det är även - tydligen - enkelt att göra misstag.

Dessa misstag "kostar" mig mera i tid än att hantera detta så som jag gjort innan denna tråd skapades.

 

Den "egna" lösning som jag med stor hjälp härifrån (eforum) har skapat är betydligt "svårare" att göra misstag med. Eller, nej det är väldigt lätt att det blir fel men det är något som då även är/blir lätt att åtgärda. Den funktion som den då saknar är mobil åtkomst vilket, har det visat sig nu i denna vecka, vara "nödvändig".

För detta ändamål skulle det behöva kompletteras med en betydligt simplare App än de jag testat, för att bara "skicka" några tidstämplar till molnet och som då blir stöd för minnet när jag ska justera tider via datorn.

 

Summan av allt detta, hittills, blir att jag återgår till den App som fungerar bäst - förutom avsaknad av "PC-åtkomst: Time Recording.

 

 

De jag testat men som på ett eller annat sätt fallit bort redan vid start är:

Timeclock

Finarx

SpikeTime

primaERP

 

Behöver alltså få uppslag på andra alternativ!

 

Jag har även en krok utlagd på Swedroids forum.

 

Tillägg:

Kollade några minuter på MyHours.com men loggade ganska snabbt ut igen...

Hade tydligen även testat TrackingTime.

TimePanther går bort direkt.

SlimTimer såg "slimmad" och behändig ut men den ramlar också bort.

timr - en trial, testar ej. För dyr.

Zoho - mera fakturering

Jiffy - svenska, kan ha önskad funktion men var svårhanterad. Tillägg - På tok för lätt att av misstag byta "task".

Gleo - svårbegriplig

TimeSheeter - svårbegriplig

WorkLog - hanterar bara ett projekt, eller som de kallar det "shift", verkar det som.

Hours tracker - svårbegriplig

 

Fyller på med program för Windowsmiljö:

Rachota - var nog något annat.

TimeTracker - För Windows.Enkel, funkar men saknar all önskad funktionalitet.

Time-Tracker-tool - för simpelt.

Baralga - Nja...

Zanami - NÄ!

Task Coach - var nog något annat.

 

**

Timely - för dyr!

TimeCamp - ja nästan! Går att ställa in så att överlappande tid ej medges men det går inte att i efterhand bryta upp för ex. missad lunch.

170428. Har nu använt TimeCamp en tid och jag måste säga att jag är nöjd med den. Den kan i vissa fall vara aningens enkel men i gengäld innebär det mindre risk för fel/strul.

Snabb support både via e-post och chatt.

 

WebWork Tracker - Verkar vara tänkt när man snickrar hemsidor men skulle kunna fungera ändå. Man administrerar projekt via webben och man kan sedan använda klienter (även i Linux) för att starta och stoppa tid. Tyvärr kommunicerar inte klient med webben varför det bara är demoprojektet som går att använda...

 

Smyger in med kompletterande info då och då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att du missuppfattat funktionen totalt.

 

Det är inte frågan om en kalender eller någon "organizer" utan en "stämpelklocka" eller om man så vill en taxameter.

 

Och det som ingen tycks klara (förutom de två jag använder, som bara är "stand alone" på varsin plattform) är att "adjacent task" ska uppdateras vid redigering.

 

Exempel:

Jag jobbar med Task#1 och har den startad.

Telefonen ringer 10:45, jag svarar. Samtalet hör till Task#2. Jag pratar lite, pratar lite mer, det hela sväller, det går mer tid och det kommer att krävas mer tid.

 

När jag får möjlighet att i appen/programmet byta task till Task#2 så behöver jag kunna justera tiden.

(Ja, mest rätt hade ju varit att byta task redan när det ringde men nu blev det inte av)

 

Klockan är nu 11:20 och jag vill då ändra Task#2's starttid till 10:45 (jag ser samtalets längd och kan räkna ut att klockan bör ha varit ca 10:45).

 

Mina appar frågar då om de ska justera Task#1's stopptid (från 11:20) till 10:45 och jag svarar ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju farit med osanning, märker jag! :blush:

 

Den applikation jag använde i Windowsmiljö hanterar inte heller "update adjacent stamp".

 

Jag har troligen använt Appen i mobilen så länge att jag blivit allt för bortskämd med dess funktioner.

 

Sökningen fortsätter - nu är jag inne på att, som alternativ, hitta en riktigt bra mjukvara för Windowsmiljö.

En webbaserad sådan, till ett fast pris, verkar helt enkelt inte vara uppfunnen!

 

Kanske går det att lösa i Excel och kanske skulle då Google Doc fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bump!

 

Har uppdaterat första inlägget.

 

Tar gärna emot fler tips, om inte annat bara för att få med dem på listan och kan avskriva dem om de inte är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bump igen!

 

Har uppdaterat första inlägget (se 151015).

 

Tar fortfarande emot förslag i ärendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jahaja, dags för en liten återkoppling..

 

Har nu använt TimeCamp en tid, se inlägg #1, tillägg170428.

 

Fungerar bra och jag noterar att detta med att använda mobilen bara sker i undantagsfall då jag oftast ju sitter med/vid datorn och jobbar.

 

Jag skriver av tiden från rapporterna i TimeCamp till företagets tidredovisningssystem varje vecka (fredagar) och jag har vid mer än ett tillfälle tänkt tanken att jag nog litar lite för blåögt på TimeCamp, alltså på själva tjänsten som ju är molnbaserad.

Och mycket riktigt så har de haft en serverkrasch vilket medfört att onsdagens alla tider är förlorade, en dag då jag hade massor av "tasks".

 

Jag har då/nu återuppväckt tanken att enbart köra med en klient i datorn och då fastnade jag för ChronoTracker som är en slags avknoppning av MapleXP (som jag faktiskt varit med och bidragit med en del funktioner till!).

Har lagt dess databas i DropBox och jag kan även köra ChronoTracker via Wine i Linuxmiljö, mot samma databas. Om jag nu vill det.

Men - ChronoTracker är inte lika smidig som jag önskar.

 

Sneglat på Toggl som ju var en av två tänkbara kandidater tidigare (i nån annan tråd) men det är ju samma sak där, att den är molnbaserad.

Så - det lutar åt att jag fortsätter med TimeCamp men får ha som rutin att säkra informationen tätare, ex. vanliga skärmdumpar.

 

Fortfarande väldigt intresserad av andra alternativ och nu skulle det vara "acceptabelt" med enbart klient i dator.

 

***********

2017-07-09

En uppdatering...

Har nu använt TimeCamp en längre tid och för varje dag växer irritationen över en helt onödig sak i gränssnittet. JAg får inte något hållbart svar varför det ser ut som det gör. Ingen riktig respons på förbättringsförslag heller. Dock fungerar TimeCamp.

 

Har åter kollat in de närmaste kandidaterna Toggl och Yast för att se ev. förbättringar.

Toggl går helt bort pga. deras attityd angående förslag till utökade funktioner.

Yast seglar uppåt av samma anledning, fast tvärtom då de välkomnar förslag.

 

Jag kommer nu att växla över till Yast, lära mig hantera detta och hoppas att mina förslag dyker upp så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Halvårsuppdatering: :)

Har kört med Yast. Blivit bekväm, så gott det går, skulle man kunna säga..

Små brister som man får leva med. Har skickat förbättringsförslag som mottagits seriöst.

Har fått "förmånen" att betatesta nästa version av Yast men det fanns inget att testa, vilket jag påtalade.

 

Har också fått samma "erbjudande" från Timecamp, att testa deras v3 som är helt omskriven. den saknar dock många funktioner som man avser implementera allt eftersom.

 

Härom kvällen fick jag ett lite märkligt infall, Googlade åter på "detta". Fick då en "ny" träff, något som heter TMETRIC.

Den tycks faktiskt uppfylla alla mina krav! Den har t.o.m det som alla andra saknar, att automatiskt korrigera tiden för intilliggande poster.

Oklart hur länge den funnits men det känns riktigt bra än så länge. :thumbsup:

 

Kvarstår den praktiska användningen när jag ska sammanställa veckans tider och mata in dem i företagets system. Får säkerligen anledning att återkomma, då förhoppningsvis kunna markera denna tråd som löst.

 

https://tmetric.com

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tmetric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...