Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppen fiber med tillbehör


Ceddan

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har fått fiber installerat och har enligt följande inkoppling:

Leverantör är ViaSat

Till tv´n: Från tjänstefördelaren nätverkskabel till en Powerline "online-kit", (Netgear) som sitter i ett 220v uttag. I ett annat rum så sitter en powerline i 220v och kabel från den till hdboxen till tv´n

Internet: En router är inkopplad till tjänstefördelaren och ger wifi i huset.

Nu till mina frågor. Den Powerline jag har är det 2 ingångar/utgångar i. Tanken som jag har är att dra 2 nätverkskablar från tjänstefördelaren till powerline och i andra ändan en utgång till HD boxen och en till min routern. Men det går inte så bra för mej, kopplar jag in tv så fungerar det, kopplar jag in (bara ) routern så fungerar det men om jag gör enligt ovan så får jag inte det att fungera.

Varför?

 

/ceddan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon mer exakt typbeteckning på dina Powerline så att det går att leta upp en manual och se vad för sorts kopplingar den stödjer egentligen?

 

Kommer dina Powerline från Viasat eller har du köpt dem själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon mer exakt typbeteckning på dina Powerline så att det går att leta upp en manual och se vad för sorts kopplingar den stödjer egentligen?

 

Kommer dina Powerline från Viasat eller har du köpt dem själv?

Hej

 

Dom är märkta Netgear Powerline 500 +2. XAV-5622.

Dessa har jag köpt via Viasat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan förstå av Netgears information kan du inte koppla två utgångar på tjänstefördelaren till en Powerline 500 eftersom de två anslutningarna i Powerline behandlas som att de finns i ett enda nätverk (de sitter i en switch) medan tjänstefördelaren vill ha ett nätverk per anslutning och ogillar att dess två utgångar sitter ihop. Har du fått annan information från Viasat?

 

http://www.netgear.se/home/products/networking/powerline/XAVB5622.aspx

https://www.viasat.se/sites/viasat.se/files/support_documents/netgear_manual_btv.pdf

http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/XAVB5622/XAVB5622_FullIG.pdf

http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/XAVB2602/Powerline%20PassThru%20UM.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chatt med Viasat gav noll. Han pratade om att jag skulle skapa en access punkt av routern...jag vet nått om det.

 

Jag satt chattade med Netgear i säkert en timma och slutade med "du får testa lite". Det är ju inte det man vill ha som svar.

 

Jag har läst på dina länkar men tycker fortfarande det är lite knöligt, för att enklare förklara.

 

Idag: Tjänstefördelare---nätverkskabel----powerline(rum 1)----powerline (rum 2)---nätverkskabel------HD box----tv. Tv bild Fungerar bra.

Tjänstefördelare----nätverkskabel----(netgear) router-----wifi. Internet fungerar bra.

 

Eftersom min tjänstefördelare sitter i hallen så önskar jag flytta routern ((även att mitt wifi är dåligt på övervåningen)), utan att dra massa kablar.

 

 

 

 Min önskan:

tjänstefördelaren---nätverkskabel-----powerline (rum 1)-------powerline (rum 2)----ena utgången till hd box. En utgång till routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga Netgear om man kan ha två uppsättningar Powerline som hör till olika nätverk i samma hus. De ska alltså kommunicera parvis men vägra kommunicera med det andra paret.

 

Om det går kan du ha två Powerline vid tjänstefördelaren, en för vardera utgången på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny dag ny energi.

Nu Verkar jag fått det att fungera. Dock måste jag tydligen ha routerns WAN port kopplad direkt in i tjänstefördelaren

Kopplade följande:

Rum 1:

Tjänstefördelaren (fiber Lan1) direkt in i powerline(1) (ena ingången)

Tjänstefördelaren (fiber La 2) in i WAN porten i routern, ut från routern i port (Lan1) i andra porten på powerline (1).

DVS båda ingångarna används

 

Rum 2:

Powerline (2) ena utgången till HDboxen (tv)

Powerline (2) andra utgången till ps3 (internet)

 

Testade att fytta Powerline (2) till grabbens rum på övervåningen, kopplade in på Ps4, fungerade.

Jag måste ju ha befintliga powerline till tvn.

Men nu vill ju grabben ha lina till sitt tvspel.

 

Behöver jag en uppsättning powerline till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...