Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

villkkorsstyrd formatering


george1965

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag håller på med en lista där jag vill ha olika format på celler beroende på värde i några av cellerna, det fungerar bra.

 

Det jag inte vet hur jag ska lösa, om det är möjligt, är att beroende på vilket värde jag anger i en cell så önskar jag att en annan cell fylls i med en förutbestämd textsträng som jag skapat under en lista i bokens flik 2.

 

Exempel jag anger cell A1=1 så blir A2 fylld med "tiger", men om jag anger A1=h så blir A2 fylld med "gasolkök"

Exempel jag anger cell C7=1 så blir B3 fylld med "tiger" etc.

 

Det som önsksas är alltså att oavsett var cellen jag fyller i befinner sig så hämtas en viss text upp och placeras på bestämd plats.

 

Går detta att lösa?

 

Vänligen,

George

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej och ja.

För varje cell du vill att det ska komma upp värden i behöver du en formel som tar fram värdet du önskar,

 

Om enstaka värden fungera en OM-sats bra, om flera värden skapa en tabell där exempelvis LETARAD kan leta upp vad som ska skrivas.

I kolumn ett i tabellen värdet som den ska söka efter, kolumn två värdet som ska hämtas.

 

Säg att du har ett värde i A1, du vill att något ska visas i B1, du har din tabell med värden på blad2!A1:B50

exempelvis

=OMFEL(LETARAD(A1;Blad2!$A$1:$B$50;2;0);"")

men du måste skriva/kopiera in denna formel överallt där du vill få ett värde att dyka upp.

 

 

Detta är formellösningen. Den jag rekommenderar. Fast din problembeskrivning ger nästan känslan av att VBA-kod kan ge en elegantare lösning men det är samtidigt INTE en väg jag rekommenderar.

Fundera istället, om det ovan inte fungerar, på om du verkligen behöver detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,

 

Letarad fungerar utmärkt, totalt 7 olika värden som anges beroende på vilket värde som anges.

Frågan är hur många rader boken kan hantera innan det blir segt..?

 

Mvh

George

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur kraftfull dator du kör Excel på :)

 

men letarad borde klara några tusen rader utan några problem, troligen fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...