Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kolla om ditt konto blivit hackat


Thirteen

Rekommendera Poster

Adobe hackat för mig, men det var ju ett bra tag sedan denna stora inbrytning skedde där miljoner användarkonton kom på drift.

Som tur är har jag inloggningsspecifika uppgifter (utan betal- och kortinformation) och ej samma på andra sajter, men tyvärr har jag glömt att ändra pwd på Adobe, men får väl göra det nu då... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite konfunderad blev jag, eftersom det var så många sajter den skulle jämföra mot och kontrollen bara tog nån bråkdels sekund?

Är det rimligt att denna kontroll kan gå så fort över en internetanslutning och söka igenom en eller flera en databaser så snabbt?

 

Eller hur fungerar den kontrollen egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite konfunderad blev jag, eftersom det var så många sajter den skulle jämföra mot och kontrollen bara tog nån bråkdels sekund?

Är det rimligt att denna kontroll kan gå så fort över en internetanslutning och söka igenom en eller flera en databaser så snabbt?

 

Eller hur fungerar den kontrollen egentligen?

Just det faktum gjorde mig fundersam.

Därför hittade jag på en epostadress och testade. Den första jag hittade på angavs vara hackad.

Nummer två och tre angavs inte hackade.

 

Med enbart en "flämtning" som svarstid ställer jag mig tveksam till tillförlitligheten.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sådär, då har jag gett bort min epostadress till någon igen..

 

Tycker inte heller om att ge bort e-postadressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbplatsen söker bara i en databas, sin egen. Den består av en enda tabell som innehåller e-postadresser som hämtats från läckta listor och för varje e-postadress de listor där den förekommer.

 

Troy Hunt är väldigt öppen med hur allt går till:

https://haveibeenpwned.com/About

http://www.troyhunt.com/2013/12/working-with-154-million-records-on.html

 

Info om Troy: https://mvp.microsoft.com/en-us/PublicProfile/4031649?fullName=Troy%20Hunt

 

Webbplatsen har varit uppe tidigare i Eforum:

//eforum.idg.se/topic/346216-ang%C3%A5ende-de-stulna-l%C3%B6senorden-av-rysk-hacker/

//eforum.idg.se/topic/346569-gmail-konto/

 

Jag har skrivit in min egen e-postadress där flera gånger och alltid fått rätt svar tillbaka, dvs först inget och sen att den finns med i en lista. Tiden för förändringen stämmer överens med när jag plötsligt började få betydligt mer spam, vilket är typiskt för läckt e-postadress.

 

Hur många e-postadresser tror ni att Microsoft och Google har sina i databastabeller som används när någon loggar in på deras tjänster?

Tycker ni att det tar tid när de kontrollerar om ni har uppgett rätt lösenord?

Är ni säkra på att de hinner kontrollera att lösenordet är rätt på den tiden?

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...