Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konsolidera SQL till Excel


eken81

Rekommendera Poster

Tror min fråga passar bättre under databaser än under Excel.

 

Jag har viss kunskap om databaser genom Access för ungefär 10 år sedan, men är annars ganska ny och okunnig.

 

Jag behöver hjälp med att konsolidera information från olika tabeller i en SQL databas. Jag har inte byggt databasen utan det har ett annat företag. Nu vill vi få ut:

 

Namn

Adress

Personnummer

Telefon

 

Problemet är att de ligger i olika tabeller. Men jag har funnit primärnyckeln. Alltså det nummer som kopplar samman namn och adress i ena tabellen med telefonnumren i andra tabellen.

 

Databasen ligger på en Microsoft Windows Server 2012- server. Som jag har tillgång till.

 

Jag har öppnat databasen genom en anslutning till Excel. Hur skulle ni enklast kunna slå ihop dessa till en databas, ett kalkylblad? Alltså hur skulle ni göra?

 

Att fråga utvecklarna har vi försökt, men de har inte varit så hjälpsamma eftersom de vet att vi ska lämna dem. Ska de hjälpa oss vill de ha rätt saftigt betalt för det.

 

All hjälp närmare än lösning mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ingen som svarat dig på länge så jag griper in med Excel-ögonen på.

 

eller.

 

ja det finns två vägar

1: I Excel ställa "rätt" frågor till databasen, den kan ju om du frågar den rätt konsolidera ihop en rapport som Excel kan importera. Jag är dock inte den att skapa "rätt" SQL-fråga eller ställa upp den i Excel.

 

2: Importera alla tabellerna i databesen som är relevanta och konsolidera/ta ut data ur dem med Excel-formler. På den fronten, den lite mindre rättframma, kan jag hjälpa.

 

Fast hur mycket data handlar det om? Troligen är första alternativet en bättre lösning, att få databasen att skapa en rapport med rätt värden. Har du primärnyckeln borde det inte vara alltför svårt att fråga i stil med

 

Ge mig alla poster i tabell A (med följande villkor), kopplat med data ur tabell B...

 

eller vad det nu är du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...