Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

borde jag nedgradera från win7 64x till 32x?


Spac3man

Rekommendera Poster

jag installerade idag windows 7 64x på min laptop.

funderade på om jag skulle ta 32 eller 64x. jag använde ett program som jag inte minns namnet på för att testa om min dator skulle klara av 64x och det skulle gå så jag körde på det.

 

precis efter installationen så var datorn rätt seg.

nu tycker jag att den går bra, vet inte om den segade eftersom den höll på med några uppdateringar av windows eller något sånt.

men i alla fall, jag körde det där "performance information and tools" och där kom det upp ett oroväckande resultat:

 

df4703ec36345bf744dcef310d5564e8.png

1bf12cde509bd959891c0045d45fa59f.png

skulle det hjälpa om jag nedgraderade till 32x istället? jag vill inte köra med "bästa prestanda", det blir så himla fult då.

och ja, jag vet att ni säkert tycker att min dator är klen och så men jag ska inte köpa nån ny hårdvara till datorn eller nån ny dator heller, jag vill bara veta hur jag kan få den så snabb som möjligt med det jag har eller om det finns några bra knep att ta till.

 

har googlat på detta men det ända som kommer upp är det gamla vanliga i tipsväg: diskrensning, defragmentering, ta bort prog du inte använder osv.

 

mycket tacksam för hälp med detta  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Att du får klen grafikprestanda beror nog mycket på att just nu så används Microsoft Windows VGA drivrutin istället för tillverkarens. Det kan du kolla i Enhetshanteraren.

 

Gå till datortillverkarens supportsida för just din modell och hämta hem och installera alla nödvändiga drivrutiner, så blir det nog lite bättre fart.

 

Nej jag tycker knappt att det är nån mening att ominstallera till 32-bit nu när du har allt på plats.

Det kommer inte att ge särskilt mycket, om det inte är problem med lite minne, för 32-bitars är trots allt lite resurssnålare.

 

Däremot skall du köra Windows update, starta om datorn, köra Windows update, starta om och repetera tills det inte finns fler uppdateringar.

Glöm inte att bocka i valfria uppdateringar.

 

Dessutom kan ibland faktiskt tillverkarspecifika drivrutiner komma den vägen.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du får klen grafikprestanda beror nog mycket på att just nu så används Microsoft Windows VGA drivrutin istället för tillverkarens. Det kan du kolla i Enhetshanteraren.

 

Gå till datortillverkarens supportsida för just din modell och hämta hem och installera alla nödvändiga drivrutiner, så blir det nog lite bättre fart.

 

Nej jag tycker knappt att det är nån mening att ominstallera till 32-bit nu när du har allt på plats.

Det kommer inte att ge särskilt mycket, om det inte är problem med lite minne, för 32-bitars är trots allt lite resurssnålare.

 

Däremot skall du köra Windows update, starta om datorn, köra Windows update, starta om och repetera tills det inte finns fler uppdateringar.

Glöm inte att bocka i valfria uppdateringar.

 

Dessutom kan ibland faktiskt tillverkarspecifika drivrutiner komma den vägen.

Mvh

 

åh va bra tack :)

ja alltås jag tyckte det va konstigt att drivrutinerna blev installerade automatiskt.

för jag gick in på enhetshanteraren och där stod det att jag hade dom senaste drivrutinerna.

 

men jag fixade alla drivrutinerna innan jag installerade om datorn så det är redan förberett ;)

 

en fråga dock: ska jag ta bort dom drivrutinerna som jag redan har först eller är det bara att installera ändå?

 

jag har dock alltid kört bara dom nödvändiga uppdateringarna, trodde de övriga bara var massa onödigt junk som bara tog upp plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

en fråga dock: ska jag ta bort dom drivrutinerna som jag redan har först eller är det bara att installera ändå?

 

jag har dock alltid kört bara dom nödvändiga uppdateringarna, trodde de övriga bara var massa onödigt junk som bara tog upp plats?

Bara att köra på och följ råden du fått.

 

Och som sagt har du lite minne så är 32-bitars resursnålare.

2GB ja då skall du byta, annars blir det knappt nåt minne över för att köra program och då måste växlingsfilen jobba hårt mot hårddisken och det slöar ned allting..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att köra på och följ råden du fått.

 

Och som sagt har du lite minne så är 32-bitars resursnålare.

2GB ja då skall du byta, annars blir det knappt nåt minne över för att köra program och då måste växlingsfilen jobba hårt mot hårddisken och det slöar ned allting..

 

ok så hur nedgraderar man då? för på win7-stickan som jag har så fanns det bara med 64x versioner, måste jag ta ner en 32:a?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att uppgradera RAM då från 2GB till 4GB? Med 4GB skulle det i alla fall hjälpligt gå att dra runt Windows 7 64-bit och dessutom kunna utföra enklare arbetsuppgifter på datorn.

Kan man uppgradera minnet på en laptop och den i övrigt är ok så kan det vara ett bra sätt att ge den ytterligare ett liv.

Update: Kollade vad 2GB modul kostar till min ganska ålderstigna HP notebook och för 350-400 kr kan man dubbla minnet vilket kan vara väl använda pengar på en notebook som annars skulle förpassas till återvinningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blev inte klokare tyvärr..

Det är alltså olika installationsprogram för 32-bitars Windows 7 och 64-bitars Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att uppgradera RAM då från 2GB till 4GB? Med 4GB skulle det i alla fall hjälpligt gå att dra runt Windows 7 64-bit och dessutom kunna utföra enklare arbetsuppgifter på datorn.

Kan man uppgradera minnet på en laptop och den i övrigt är ok så kan det vara ett bra sätt att ge den ytterligare ett liv.

Update: Kollade vad 2GB modul kostar till min ganska ålderstigna HP notebook och för 350-400 kr kan man dubbla minnet vilket kan vara väl använda pengar på en notebook som annars skulle förpassas till återvinningen.

 

om du läser mitt första inlägg så skrev jag där att jag inte ska uppgradera själva datorn

 

 

Det är alltså olika installationsprogram för 32-bitars Windows 7 och 64-bitars Windows 7.

 

jo jag har insett det. tråkigt att behöva göra om allt igen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...