Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 återställningsenhet USB eller DVD


bigguscoolis

Rekommendera Poster

bigguscoolis

Hej! Har installerat uppgraderingsversionen av Win 10 och har gjort lite research innan jag vågade installera den. Jag har en månad på mig att gå tillbaka till win 7 enligt microsoft vilket inte är sant eftersom jag har originalversioner på DVD till både stationär och laptop.

 

Däremot så vill MS att jag ska göra en återställningsenhet, tjusigt ord förresten, på en USB-sticka på 8 GB, om jag vill ha tillbaka win 10 NÄR det kraschar.

 

Har googlat och läst intensivt och förstått att eftersom jag valt den fria uppdateringen så skapas ingen systemenhet på datorn för reparation eller återställning.

 

Vore kanske enkelt att skaffa en USB-sticka på 8 GB och göra som MS vill men jag hatar att göra som andra vill, speciellt när det handlar om att skaffa mer information om världens medborgare.

 

Win 10 är nytt jag vet, jag undrar ändå om någon vet hur man skapar en återställningsskiva på DVD för win 10 uppdateringsversionen, som inte är en ISO på 85 GB.

 

Förresten, någon som misslyckats ladda ner uppdateringen till win10 och fått ladda ner den igen?

 

Någon som vet varför MS vill att ett OS ska ligga på ett USB helt plötsligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan hämta en ISO-fil med Windows 10 och bränna till en DVD-skiva om du vill: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Det blir en generell Windows 10 medan om du gör en återställningsenhet så blir det väl med drivrutiner som är anpassade för datorn t ex.

 

USB-minnen har blivit standard i stället för DVD-skivor därför att en stor andel av datorerna som sålts de senaste åren har ingen DVD-läsare, t ex så säljs Windows 10 i butik i första hand med USB-minne och inte DVD-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns folk som av misstag valt fel version av Win10.

 

Du skriver att MS vill att man gör en återställningsenhet. Säger de också hur man ska göra det? En kompis gjorde en säkerhetskopia men det blev ju på hela disken.

 

Edit:

Aha, de menar att du ska göra en säkerhetskopia efter att du gjort en ren installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har installerat uppgraderingsversionen av Win 10 och har gjort lite research innan jag vågade installera den. Jag har en månad på mig att gå tillbaka till win 7 enligt microsoft vilket inte är sant eftersom jag har originalversioner på DVD till både stationär och laptop.

Vad menar du? Det har ingen betydelse vilken version du har på DVD.

 

Har googlat och läst intensivt och förstått att eftersom jag valt den fria uppdateringen så skapas ingen systemenhet på datorn för reparation eller återställning.

Var har du läst detta? Det stämmer inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då fick man göra en återställningsenhet också.

 

Högerklicka på Start och välj Sök.
Sök på återställning och välj Skapa en återställningsenhet.
Bocka för att du vill Säkerhetskopiera systemfiler till en återställningsenhet.
Klicka Nästa.

Efter ett tag kommer det en uppmaning att sätta i ett USB minne minst 8 GB.
Man kunde märkligt nog inte bränna en DVD. Jag vill ha en DVD skiva.

 

Detta är alltså en återst​ällningssticka motsvarande den återställningspartition som brukar finnas på förinstallerade datorer. Här ingår alltså alla drivrutiner som passar just denna datorn.

     ​

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore tacksam om någon kunde kolla hur stor återställningsenheten blir på stickan.

Microsoft säger man måste ha plats för 8 GB men jag får 4,23 GB. Kollade filsystemet på stickan och det var FAT32. FAT32 har ju en begränsning i filstorlek på 4 GB så jag formaterade stickan med Windows formateringsprogram till NTFS och den visade då att det fanns plats för nära 8 GB.

Efter jag återigen skapat en återställningsenhet så blev det 4,23 GB ändå och stickan hade återigen blivit FAT32. Läste någonstans att Windows formateringsprogram inte klarar att formatera USB-minnen så jag formaterade till NTFS med Partition Wizard men samma sak händer.

 

Det är ju egentligen filstorleken som är begränsad i FAT32 men ingen enskild fil är ju större så det är kanske rätt ändå. Man rekommenderar alltså en 8 GB sticka för att en 4 GB är på gränsen att räcka till.

 

Edit:

Kollade storleken på enskilda filer och den största, I:\sources\Reconstruct.WIM,​ var 3,8 GB så den är ju inom FAT32 begränsningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...