Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Recoverykörning med AOEMI Backupper-"katastrof"


Mållgan

Rekommendera Poster

Efter att i detta forum "övertygats" om att det är alternativet "Disk backup" som är relevant i stället för "System backup", när säkerhetsbackup av hela C-systemdisken (inte bara operativsystemet Windows 7 i mitt fall), är det "rätta", har jag därefter använt denna "Disk backup"-option.

Efter att bl a mitt antivirusprogram krånglat, gjorde jag inatt en recoverykörning så att den C-diskspegling ("C-disk backup"). som AOEMI tidigare skapat och sparats på en extern hårddisk,  användes för att "återställa" C-disken. Men vilket elände det har blivit.

 

Datorn (en Acerlaptop) har (=hade?) två interna hårddiskar, C och D, där C-disken (SSD-disk på drygt 200 GB( är systemdisk mm samt D-disken på närmare 600 GB används för lagring av bl a pågående videofilmprojekt. Dessa två diskar har tidigare visats som hårddiskenheter i "Min dator".

 

Men nu efter recoverykörningen visar "Min dator" följande:

C: (29,1 GB ledigt av 206 GB)

D:: visar ingenting annat än symbolen

F:: "System reserved" (575 MB ledigt av 611 MB)

G:(53,9 GB ledigt av 206 GB): innehåller filer som "Program files, Program, Program Data, Users mm, dvs filer som också finns på C:)

H: visar ingenting annat än symbolen.

 

Jag bifogar en screenshot över hur det ser ut i "Diskhantering" nu. Sammanfattningsvis visas där nu:

Disk 0 Standard 223,57 GB: 13,11 Felfri (Återställningspartition), GB: 3,50 GB Felfri (OEM-partition), Sytems Reseved 101 MB NTFS Felfri (Aktiv,Primär P), Acer (C:): 206,85 GB NTFS: Felfri (systemstart, växlingsfil, kraschdump, logisk enhet)

 

Disk 1 Standard 596,17 GB: D: 13,13 GB Raw Felfri (Primär partition), H: 2,99 GB Raw, Felfri (Primär partition), System Reserved 613 MB NTFS (Aktiv, Primär p), Acer (G): 206,85 GB NTFS Felfri (Logisk enhet), 372,59 Inte allokerat.

 

Såvitt jag begriper är Disk 0 den "gamla" C-disken och Disk 1 den "gamla" D-disken men denna D-disk har nu 372,59 GB som inte är allokerat och det väl där som de "gamla" filmfilerna mm finns. På Disk 1 finns nu systemfiler mm rubricerade som Acer (G) 206,85 GB som samtidigt finns på Disk 0.

 

Oj, finns det någon möjlighet att återställa allt detta??

 

Helst drömmer jag ju om att återställa hela recoverykörningen.

 

 

post-63909-0-70306100-1438578969_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en screenshot som visar vad AOMEI Partition Assistant visar. Där framgår bl a att det är 372,59 som inte är allokerat på G-partitionen, disk 2, d v s den "gamla" D-disken där mina videofilmer mm lagrats.

post-63909-0-07860000-1438586546_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag betraktar detta efter att ha lugnat ner mig något ser det ju ut som om jag "lyckats" recoveryköra C-diskspeglingen även till D-disken! Och hur backar jag det? Kanske använda "iCare Data Recovery"-programmet och på så sätt försöka återställa innehållet på D-disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det har du två hårddiskar i datorn.

 

På SSD disken installationen av Windows.

 

På den sekundär en massa användarfiler. Eller ska vi säga hade.

 

 

För det tycks som att du vid återställningen valt fel disk att återställa till, att du helt enkelt skrivit över din sekundära disk med klonen av systemdisken.

 

Skrivit över.

 

Hoppas du har backup på din sekundära disk för de data som fanns på denna är borta.

Till allra största del helt borta. de filer som låg inom det nu oallockerade utrymmet på sekundära disken kan gå att få tillbaka med filräddningspogram men det finns ingen garanti att hela filerna ligger där eller att programmet lyckas pussla ihop dem utan någon ledning från en filtabell.

 

Hoppas innerligt att du har en backup, man ska ALLTID ha en aktuell backup på annan enhet och defintivt skapa en innan man försöker återställa ett system. Helst ska man plocka bort alla icke nödvändiga enheter under återställningen så att risken för val av fel enhet minimeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb respons!

Jag har en ca en månad gammal D-diskAOEMI-backup av D-disken, sparad på en extern disk (alltid något). Förhoppningsvis klantar jag inte till det igen om jag kör tillbaka den till D-disken i en AOEMI-recoverykörning. Men jag kan ju använda en annan extern hårddisk som targetdisk för att minska den risken.

Med bör/ska jag först slå ihop partitionerna på Disk 2? Det finns ju 5 st partitioner nu.

Allra först ska jag föröka återvinna D-filer(na) med "iCare Data Recovery" som var suveränt nyligen när alla filer på en extrem hårddisk kunde återskapas efter att disken blivit "RAW".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är bara att köra in kopian på disken, den skriver över alla partitioner.

 

Skadar iofs inte att rensa den.

 

men var har du dina kloner, startar du upp det programmet utan att gå via Windows?

 

Isåfall, koppla bort primära disken, din SSD, innan du startar AOEMI, låt bara din nu sekundära disk vara kvar.

 

men försök en räddning på sekundära disken först, för om din backup är en månad gammal finns det nog en del nyare filer på sekundära. Fanns.

som kanske kan räddas delar av.

Skadar inte att försöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl koppla bort den primär disken C och starta AOEMI från AOEMI-cd-skivan eftersom datorn har CD- enheten som första bootenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICare Data Recovery Pro lyckades inte hitta särskilt mycket av det gamla på den sekundära disken efter att ha jobbat sedan förmiddagen. MEN Stellar Data Recovery Pro identifierade snabbt det mesta, ser det ut som, och håller nu på med att kopiera in det till en extern hårddisk. Det ser dock ut som om detta kommer att ta något dygn att göra klart men det är mer än OK för mig. Oj, oj. Spännande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha sorterat tankarna om vad som gick snett måste det ha varit så att jag som target disk råkat ange både systemdisken C och den sekundära D-disken. Det är ju därför D-disken fick samma innehåll som C-disken (den som skulle återställas). Så enkelt men klantigt måste det ha varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har återkommit efter en kortare resa och ska nu ta itu med recoverykörning av en AOEMI-backupfil (av D-disken) som finns på en extern hårddisk med storleken nästan 500 GB. När jag nu sätter igång AOEMI-recoverykörningen konstaterar AOEMI att targetdisken (datorns D-disk) inte innehåller tillräckligt stora partitioner (var för sig) för att rymma backupfilen på nästan 500 GB. Hur D-disken ser ut för närvarande efter mitt klantarbete framgår ovan i ett av mina inlägg. D-disken innehåller nu 5 st partitioner, varav en är "inte allokerad" med storleken 372.59 GB. 

 

Hur beter jag mig nu för att inledningsvis fixa så att D-disken innehåller bara en enda partition och är helt allokerad? Jag har dribblat en del med AOEMI Partition Assistant men kört fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns  något att spara på din D-disk ta helt enkelt och radera alla partitioner.

 

Då borde AOEMI kunna skapa det den vill ha kan jag tycka.

 

Det kan du fixa från Windows exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radera alla partitioner. Ja, jag vill skapa en enda partition av disken och kan gärna radera innehållet. Men hur hör jag? En partition är ju inte allokerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Diskhantering högerklickar du på en partition och väljer "Ta bort partition" eller något liknande.När alla partitioner är borttagna så att du har ett enda stort oallokerat utrymme kan du högerklicka igen och välja "Skapa partition" eller något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I windows, ta fram diskhanteraren (högerklicka på Den här datorn, välj Hantera.)

där kan du radera, lägga till, partitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick som smort! Tack.

Nu återstår recoverykörning med en backupfil från en extern hårddisk. Men jag plockar först bort C-disken, vis av skadan. AOEMI-Backupper går igång med en CD-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...