Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rensning av SSD


Hockke

Rekommendera Poster

Jag använder programmet Ccleaner som hela tiden ligger i bakgrunden och övervakar min hårddisk. Med jämna mellanrum kommer det upp en uppmaning att köra rensning av disken, en SSD på 250 gb, för att frigöra så och så mycket utrymme, i snitt ungefär en gigg varje gång.

Nu har jag ju läst att livslängden på en SSD påverkas en hel del av antalet gånger som data sparas och raderas och jag undrar nu om jag bör vara försiktigare med mina rensningar för att inte ta livet av min disk i förtid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel gjorde väll någon undersökning om det och vid "normal" användning så tyckte dom att livslängden på en SSD var cirka 6 år och snitt livslängden på en skiv-disk var cirka 5 år.

 

Och jag tror det finns liknande undersökningar från andra, vid "normal" användning så är en SSD likvärdig med en skiv-disk.

 

Så egentligen måste man klura ut vad "normal" användning egentligen är, men om du har en sekundär disk i datorn så kan du ju flytta till exempel temp-katalog och katalogen där cache för webläsare sparas. Vissa program och funktioner behöver ju inte dra nytta av de prestandaförbättringar en SSD ger.

 

På min senaste PC så har jag faktiskt inte gjort något speciellt än att lägga vissa steam-spel/program på D: Mest för att se hur länge min SSD kommer hålla vid "normal" användning.

 

* jag vet att skiv-disk är lite redundant, men jag kom inte på ett bättre ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det är inga större problem med en SSD och livslängden på antalskrivningar.

 

När det gäller livslängd och då särskilt Samsungs 850 Pro (10-års garanti), Jag läste på AnandTech om hur länge just denna skulle hålla och, häpna:
 http://www.anandtech...-vnand-die-size

Lifespan with 20GiB of Host writes per day with 1,5x Write amplification: 282.74 years
Lifespan with 100GiB of Host writes per day with 3x Write amplification: 56.55 years.

Det torde väl ändå till sist ta död på myten om att en SSD inte håller länge pga. av dess minnesceller tar slut TLC eller MLC - är egentligen aldrig några problem, även om MLC-nand håller längre än TLC-nand och längst håller SLC-nand.

 

Men att hålla på att rensa systemdisken hela tiden leder inte till mycket heller, det är väl också en hel del Internet cache i Webbläsaren som också som rensas och detta fylls ju på igen.

 

Kanske räcker om du rensar tempfiler och internetcache och övrigt nån gång i månaden om ens det?

Mvh

 

Ps. Spelen har jag på SSD (har två stycken: en C: för system och några få utvalda program och en D: för resten av alla mina program och spel, samt hårddiskar för lagring av bilder, filmer och musik) och det gör susen att köra spelen från SSD, särskilt kul med korta laddtider mellan "cut scenes".

 

Min temp-mapp ligger också på SSD (väldigt effektivt vid programinstallationer etc.) samt givetvis Windows växlingsfil. Systemet blir rätt snabbt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är inga större problem med en SSD och livslängden på antalskrivningar.

 

När det gäller livslängd och då särskilt Samsungs 850 Pro (10-års garanti), Jag läste på AnandTech om hur länge just denna skulle hålla och, häpna:

 http://www.anandtech...-vnand-die-size

Det torde väl ändå till sist ta död på myten om att en SSD inte håller länge pga. av dess minnesceller tar slut TLC eller MLC - är egentligen aldrig några problem, även om MLC-nand håller längre än TLC-nand och längst håller SLC-nand.

 

Men att hålla på att rensa systemdisken hela tiden leder inte till mycket heller, det är väl också en hel del Internet cache i Webbläsaren som också som rensas och detta fylls ju på igen.

 

Kanske räcker om du rensar tempfiler och internetcache och övrigt nån gång i månaden om ens det?

Mvh

 

Ps. Spelen har jag på SSD (har två stycken: en C: för system och några få utvalda program och en D: för resten av alla mina program och spel, samt hårddiskar för lagring av bilder, filmer och musik) och det gör susen att köra spelen från SSD, särskilt kul med korta laddtider mellan "cut scenes".

 

Min temp-mapp ligger också på SSD (väldigt effektivt vid programinstallationer etc.) samt givetvis Windows växlingsfil. Systemet blir rätt snabbt då.

 

Ja det är inga större problem med en SSD och livslängden på antalskrivningar.

 

När det gäller livslängd och då särskilt Samsungs 850 Pro (10-års garanti), Jag läste på AnandTech om hur länge just denna skulle hålla och, häpna:

 http://www.anandtech...-vnand-die-size

Det torde väl ändå till sist ta död på myten om att en SSD inte håller länge pga. av dess minnesceller tar slut TLC eller MLC - är egentligen aldrig några problem, även om MLC-nand håller längre än TLC-nand och längst håller SLC-nand.

 

Men att hålla på att rensa systemdisken hela tiden leder inte till mycket heller, det är väl också en hel del Internet cache i Webbläsaren som också som rensas och detta fylls ju på igen.

 

Kanske räcker om du rensar tempfiler och internetcache och övrigt nån gång i månaden om ens det?

Mvh

 

Ps. Spelen har jag på SSD (har två stycken: en C: för system och några få utvalda program och en D: för resten av alla mina program och spel, samt hårddiskar för lagring av bilder, filmer och musik) och det gör susen att köra spelen från SSD, särskilt kul med korta laddtider mellan "cut scenes".

 

Min temp-mapp ligger också på SSD (väldigt effektivt vid programinstallationer etc.) samt givetvis Windows växlingsfil. Systemet blir rätt snabbt då.

Tack!

Nu var ju detta väldigt tekniskt och över min nivå men som jag tolkar det är det inga större faror med att låta Ccleaner hållas.

Jag har också försökt styra över det jag kan till D:\ men vet inte hur jag flyttar adressinställningarna på de filer som program automatiskt lagrar på C:\ till en annan disk.

Jag kör inga spel (förutom patiens) men däremot mycket bilder och video och har nog märkt SSD:ns överlägsenhet gällande laddningstider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel gjorde väll någon undersökning om det och vid "normal" användning så tyckte dom att livslängden på en SSD var cirka 6 år och snitt livslängden på en skiv-disk var cirka 5 år.

 

Och jag tror det finns liknande undersökningar från andra, vid "normal" användning så är en SSD likvärdig med en skiv-disk.

 

Så egentligen måste man klura ut vad "normal" användning egentligen är, men om du har en sekundär disk i datorn så kan du ju flytta till exempel temp-katalog och katalogen där cache för webläsare sparas. Vissa program och funktioner behöver ju inte dra nytta av de prestandaförbättringar en SSD ger.

 

På min senaste PC så har jag faktiskt inte gjort något speciellt än att lägga vissa steam-spel/program på D: Mest för att se hur länge min SSD kommer hålla vid "normal" användning.

 

* jag vet att skiv-disk är lite redundant, men jag kom inte på ett bättre ord.

Tack för svaret!

Summan av svaren jag fått blir att jag får försöka lära mig mer om var olika filer ska sparas. Plus att min oro är tämligen obefogad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Utan att vara helt säker, så kan du inte flytta filer från C till ex, D annat än möjligen med avancerad handpåläggning i registret.

Däremot när du installerar program så kan du ju välja var det ska installeras och lägger du det då på D-disken så¨hamnar ju sannolikt även alla programfiler där.

Sedan kan du ju välja att flytta dina bibliotek till D. Det är ju en enkel procedur. Högerklicka på ex. Bilder och välj egenskaper och sedan plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...