Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det tar en hel evighet att formatera USB-minnen :-(


MariaE

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Kör du på  Windows (kommer inte ihåg hur det ser ut i Linux menyn) så högerklickar du på vald USB-enhet och i formateringsmenyn så bockar du i Snabbformatering så går det betydligt fortare.

Tar det ändå ofantligt lång tid så beror det dels på att USB-stickan är stor samt att det ev. kan vara problem med usb-stickan.

Eller om du har bytt från tex. FAT32 till NTFS filformat (som klarar enskilda filstorlekar större än 4GB).

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du på  Windows (kommer inte ihåg hur det ser ut i Linux menyn) så högerklickar du på vald USB-enhet och i formateringsmenyn så bockar du i Snabbformatering så går det betydligt fortare.

Tar det ändå ofantligt lång tid så beror det dels på att USB-stickan är stor samt att det ev. kan vara problem med usb-stickan.

Eller om du har bytt från tex. FAT32 till NTFS filformat (som klarar enskilda filstorlekar större än 4GB).

Mvh

Jag formaterar USB-minnet i Windows till NTFS. Från början var det fat 32. Men jag har formatarat om det flera gånger sen dess. Om USB-minnet börjar bli dåligt borde det bli dåliga sektorer på det tycker jag. Men USB-minnen funkar inte precis som disketter. Jag formaterar om det bara för att kolla så att det fortfarande funkar efter att jag har kopierat mina filer till Nas.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Jag formaterar om det bara för att kolla så att det fortfarande funkar efter att jag har kopierat mina filer till Nas.

Det finns det absolut ingen anledning att göra. Att hålla på med att formatera om ett sk. flashminne i tid och otid är inget som varken behövs eller gagnar flashminnets framtida livslängd.

Bara om det det börjat uppstå problem med flashminnet (USB-stickan) så kan man göra detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns det absolut ingen anledning att göra. Att hålla på med att formatera om ett sk. flashminne i tid och otid är inget som varken behövs eller gagnar flashminnets framtida livslängd.

Bara om det det börjat uppstå problem med flashminnet (USB-stickan) så kan man göra detta.

Mvh

Då ska jag inte göra det i fortsättningen. En tröst i eländet är att man kan göra annat under tiden med datorn. Det bör jag inte göra med Windows datorn som jag håller på att kopiera filer från. Dessutom finns det inte så mycket att göra med den. Möjligtvis titta på kort som man har på datorn. Då är det bättre att göra nåt annat. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kör du på  Windows (kommer inte ihåg hur det ser ut i Linux menyn) så högerklickar du på vald USB-enhet och i formateringsmenyn så bockar du i Snabbformatering så går det betydligt fortare.

Tar det ändå ofantligt lång tid så beror det dels på att USB-stickan är stor samt att det ev. kan vara problem med usb-stickan.

Eller om du har bytt från tex. FAT32 till NTFS filformat (som klarar enskilda filstorlekar större än 4GB).

Mvh

Ibland när jag ska radera filer från USB-minnet så funkar det inte och då är det bäst att formatera om det. Jag vet inte om jag får bifoga en bild som visar problemet. Det finns personer i detta forum som inte förstår vad bilder betyder...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...