Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur lägga till alla tillgängliga updateringar på en Installationsskiva ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Min installationsskiva för Win7 börjar bli gammal.

Efter en installation kommer alltid väldigt många uppdateringar som vill in...
Hur kan kan jag ladda ner dem och lägga till dem så att skivan innehåller dem från början ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar vara lite pyssel att med hjälp av nLite göra en startbar backupskiva, men det fungerar, har gjort det själv, men för många år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nLite är ett enkelt och väl fungerande program. Nackdelen med programmet är att det ibland låser datorn. Denna låsning kan ligga kvar i någon minut innan det släpper. En annan nackdel är att integrationen tar ganska lång tid med nLite jämfört med WAIK.

nLite är betydligt lättare att använda än WAIK om man vill ändra i inställningarna redan i installationsfilen.

Ytterligare en nackdel med nLite är att om man inte avslutar det korrekt kommer man att få problem med datorn tills det är löst. Många gånger måste man använda kommandotolken för att lösa en sådan låsning.

Samma sak kan hända med WAIK om man inte gör på rätt sätt. Här är det lättare att lösa än när nLite hamnar i samma läge.

 

Jag använder WAIK och har gjort så i flera år. Innan dess använde jag nLite. Jag lärde mig WAIK och insåg fördelarna med WAIK jämfört med nLite. Jag ändrar inte något i inställningarna och känner inget behov av det. Jag ändrar i WIndows som jag vill ha det när det är installerat.

Jag integrerar också drivrutiner i installationen. Eftersom jag skapar en installationsfil som fungerar för de datorer jag har som använder Windows 7, liksom min särbos datorer som använder Windows 7, behöver jag inte installera särskilt många i efterhand.

Internet Explorer 11 har jag också integrerat i installationen för Windows 7.

 

Jag har också skapat .bat-filer som installerar Silverlight, NetFramework 4.5.2 samt alla de uppdateringar som är till dem. Ett par av Windows-uppdateringarna till Windows 7 går inte att integrera. De måste installeras när Windows är installerat. Även de blir installerade i efterhand, automatiskt, när Windows 7 installeras.

 

WAIK kan hämtas här:

 

http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5753

 

Eftersom jag och min särbo även har ett par datorer som kör Windows 8.1 har jag lärt mig hur jag skall använda Windows ADK. Detta program är motsvarigheten till WAIK men för Windows 8.1 istället.

Även detta program finns tillgängligt från Microsoft, dock inte på svenska:

 

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=39982

 

Precis som med Windows 7 går inte allt att integrera i Windows 8/8.1. Även här har jag skapat en .bat-fil som installerar det jag vill ha med när Windows 8.1 är installerat. Däribland ett par drivrutiner som vi använder.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, för att integrera alla uppdateringar måste du hämta dem manuellt.

Du behöver inte alla som Microsoft har släppt. Den del uppdateringar ersätter äldre. När jag skapar en ny version av Windows 7 brukar det stanna vid ca. 170 uppdateringar (förutom NetFramework, Silverlight och deras tillhörande uppdateringar), trots att det finns långt fler uppdateringar släppta.

Vissa uppdateringsfiler består av fler än en fil. De tillhör samma uppdatering och saknas någon av dem kommer Windows Update att ange den som ej installerad.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett sätt att ta reda på vilka du skall hämta, utan att behöva hämta allt, installera Windows 7 från ditt installationsmedia, ställa in Windows Update till "Sök efter uppdateringar men låt mig välja vilka som skall hämtas och installeras".

Du får då upp alla uppdateringar som behövs.

Uppdateringarna heter "KBxxxxxxx", d.v.s. KB och sedan ett nummer.

Skriv in numren i sökfältet på den här sidan:

 

https://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Home.aspx

 

Observera att vissa uppdateringar har givits ut i flera versioner. Ta den version som har högst versionsnummer.

 

KB2533552 är en av uppdateringarna som inte går att integrera. Den integreras utan protester när det görs men när datorn körs efter installationen med Windows Update kommer den ändå att finnas med i listan. Det är en korrigering som denna uppdatering gör som endast fungerar i en installerad dator.

Bry dig inte om att ta med den.

 

Camera Codepack fungerar inte heller att integrera. Även de skall installeras i efterhand.

Silverlight och NetFramework 4.5.2 är inte .msu-filer utan .exe och/eller .msi-filer. De måste också installeras i efterhand.

 

nLite är ett program för Windows XP.

7Lite är ett program för Windows 7. Det är inte skapat av samma person som nLite.

7Lites hemsida har inte kvar programmet för hämtning. De har lagt ned utvecklingen av programmet för 3 år sedan.

 

Skaparen av nLite har gjort ett nytt program som har stöd för såväl Windows 7 som Windows 8.1.

En version är kostnadsfri och kan hämtas här:

 

https://www.ntlite.com/

 

Jag har provat programmet och funnit det fungera bra. Det är dock inget program jag valt att använda utan fortsätter med WAIK och ADK.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WAIK kan jag testa

 

Har bränt det på en DVD nu

 

Nästa steg är att köra programmet....

Men vad exakt gör det, installerar ett program på PCn ?

Ska jag installera det på min bruksdator, eller en annan dator med nyinstallerat Windows ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WAIK installerar du på den dator som du vill skapa integrationen av Windows 7 på.

Det spelar ingen roll om det är datorn du skall installera om eller datorn du använder för dagligt bruk.

Programmet använder sig inte av de befintliga delarna i datorn.

 

När programmet är installerat kan du använda "Windows Systemavbildshanteraren" eller "Kommandotolk för Distributionsverktyg".

Jag använder den senare.

 

För att kunna använda programmet måste du lära dig det. I programmet finns instruktioner på hur du gör.

Enklast att komma igång är med programmet NTLite. Där behöver du inte traggla dig igenom en hel del text för att göra det du vill göra.

 

Om du använder Kommandotolken för att integrera uppdateringar bör du använda DISM som kommando.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min installationsskiva för Win7 börjar bli gammal.

Efter en installation kommer alltid väldigt många uppdateringar som vill in...

Hur kan kan jag ladda ner dem och lägga till dem så att skivan innehåller dem från början ?

Ett annat sätt är att när man har installerat Windows 7, uppdaterat det och kanske installerat de program som man alltid vill ha så gör man en avbild (klon, hårddiskkopia) av hårddisken och i stället för att installera Windows nästa gång så kopierar man tillbaks avbilden till hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel:

 

Skapa en mapp i roten på c:\ där du lägger filen install.wim som finns på installationsmediat för Windows 7. Mappen kan heta t.ex. "wim".
Skapa en undermapp som heter "temp".

Skapa en mapp i roten på c:\ där du sparar alla uppdateringar. Mappen kan heta t.ex. "uppdateringar".

 

För att kunna integrera uppdateringar måste du montera "install.wim" om du använder Kommandotolken.

 

Öppna "Kommandotolk för Distributionsverktyg", som administratör (markera, högerklicka och i menyn välj "Kör som administratör").

Skriv i Kommandotolken:

 

imagex /mountrw c:\wim\install.wim 1 c:\wim\temp

 

Förutsättningen för ovanstående kommando är att install-wim-filen innehåller endast en version av Windows 7.

 

Skriv in i Kommandotolken: dism /image:"C:\wim\temp /Add-Package /PackagePath:c:\updateringar

 

När alla uppdateringar har integrerats skriver du in följande kommando för att slutföra integrationen och återfå install.wim:

 

imagex /unmount /commit c:\temp

 

Om allt gått bra har du fått en större install.wim-fil än du hade från början.

 

Det är viktigt att alla kommandon går till rätt mappar. Skrivs något bara det minsta fel kommer det inte att fungera.

 

Åge
 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt är att när man har installerat Windows 7, uppdaterat det och kanske installerat de program som man alltid vill ha så gör man en avbild (klon, hårddiskkopia) av hårddisken och i stället för att installera Windows nästa gång så kopierar man tillbaks avbilden till hårddisken.

En sådan installation innebär att man återfår datorn i det skick som den var i när avbilden skapades. Alla uppdateringar som inte längre behövs ligger kvar. Mappen "winsxs" blir bara ännu större då den mappen innehåller alla uppdateringar.

Alla program, som FlashPlayer, Shockwave, Java med mera bör avinstalleras när nya versioner skall installeras.

Säkerhetsprogrammet är kanske en nyare version eller en annan som man använder vid återställningen.

Vill man skapa en ren Windows-installation är det inte ett bra sätt att göra.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan installation innebär att man återfår datorn i det skick som den var i när avbilden skapades. Alla uppdateringar som inte längre behövs ligger kvar. Mappen "winsxs" blir bara ännu större då den mappen innehåller alla uppdateringar.

Alla program, som FlashPlayer, Shockwave, Java med mera bör avinstalleras när nya versioner skall installeras.

Säkerhetsprogrammet är kanske en nyare version eller en annan som man använder vid återställningen.

Vill man skapa en ren Windows-installation är det inte ett bra sätt att göra.

 

Åge

Och om man använder skivan med integrerade uppdateringar vid ett annat tillfälle, vilket normalt är anledningen till att man lägger ner tiden för att göra integreringen, så får man datorn i det skick som var aktuellt då skivan skapades, dvs inget större skillnad på det två metoderna.

 

Antivirusprogram och Flash som ofta uppdateras är ju ingen idé att installera innan man gör avbilden, och de andra två är det ju få som behöver över huvud taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om man använder skivan med integrerade uppdateringar vid ett annat tillfälle, vilket normalt är anledningen till att man lägger ner tiden för att göra integreringen, så får man datorn i det skick som var aktuellt då skivan skapades, dvs inget större skillnad på det två metoderna.

 

Antivirusprogram och Flash som ofta uppdateras är ju ingen idé att installera innan man gör avbilden, och de andra två är det ju få som behöver över huvud taget.

När nya uppdateringar finns, sparar man dessa i en mapp samtidigt som man uppdaterar sitt system.

Därefter kan man integrera de nya uppdateringarna i den tidigare skapade filen. Det går betydligt snabbare att integrera några få uppdateringar än alla på nytt.

På så sätt ser man till att hålla installationsfilen uppdaterad.

 

Fördelen med detta är att det kan användas till alla datorer. En avbild används till den dator som avbilden är skapad på.

 

Jag tillhör de "få".

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När nya uppdateringar finns, sparar man dessa i en mapp samtidigt som man uppdaterar sitt system.

Därefter kan man integrera de nya uppdateringarna i den tidigare skapade filen. Det går betydligt snabbare att integrera några få uppdateringar än alla på nytt.

På så sätt ser man till att hålla installationsfilen uppdaterad.

 

Fördelen med detta är att det kan användas till alla datorer. En avbild används till den dator som avbilden är skapad på.

 

Jag tillhör de "få".

 

Åge

Att hålla på så är nog mycket ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hålla på så är nog mycket ovanligt.

Sant!

Inlärningströskeln för att kunna göra det här är det som sannolikt sätter stopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ett annat sätt är att när man har installerat Windows 7, uppdaterat det och kanske installerat de program som man alltid vill ha så gör man en avbild (klon, hårddiskkopia) av hårddisken och i stället för att installera Windows nästa gång så kopierar man tillbaks avbilden till hårddisken.

Clonezilla eller Acronis True Image är toppen verktyg :) 

 

Dock så har jag köpt Acronis True Image :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...