Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SPAM? Trojaner?


DAL30

Rekommendera Poster

För en tid sedan drabbades jag av de mycket svåra Trojanerna. Jag fick byta hårddisk och installera mina program på nytt. M.a.o. starta från början.

Nu har jag förstås blivit mycket, mycket försiktigare.

"Av skadan blir man vis ..."

 

Nu har jag fått in någoting nytt i datorn.

Med visst intervall - c:a var 30:e minut - så försvinner den bild jag har på skrivbordet.

Jag måste då installera min skrivbords-bild igen.

Jag undrar förstås, om jag har Trojaner eller något "aggressivt" SPAM i datorn!

 

Till saken hör, att jag för en tid sedan fick upp ett litet "meddelande" i nedre högra hörnet av skrivbordet.

På meddelandet står:

"Windows 7. Build 7601. Det här Windows-exemplaret är inte äkta."

Detta meddelande finns kvar, och jag vet inte vad det handlar om.

Jag vet inte heller hur jag tar bort det.

 

Vad har jag drabbats av?

Tacksam för hjälp!

 

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Windows anser att det inte är äkta börjar det ta bort bakgrundsbilden. Du behöver kontakta Microsofts support för att börja reda ut varför licensnyckeln inte godkänns.

https://support.microsoft.com/sv-se/contactus "Support för konfiguration och installation" eller "Chatta med kundtjänst om du har allmänna frågor"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STORT  TACK, Cecilia!   :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Jag har kontaktat Microsoft.

Jag har fått svaret på deras hemsida:

"En av våra experter hjälper dig under våra öppettider:

  Måndag - Fredag  9:00 - 18:00"

Jag måste alltså avvakta tills i morron.

 

Tack än en gång!

Vänligen

DaL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,
 
Ja precis som Cecilia säger:
Den bästa vägen - kontakta Microsoft, för enligt min egen erfarenhet är dom bra och trevliga att ha att göra med, du beskriver ditt problem tydligt i detalj, så kanske dom kan ge en lösning?

 

Tel. 08- 55 99 0000

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Flyfisherman, för svaret!  :thumbsup:

Ja, det bör nog bli bra, eftersom du har en god erfarenhet av Microsofts service.

 

Tack än en gång.

Jag meddelar här, när jag fått hjälpen!

Vänligen

DAL30 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Laso!    :thumbsup:

Det är betryggande med Microsoft, eftersom även du har goda erfarenheter!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkommer om mitt Windows 7-bekymmer!     :wacko:

Jag ringde alldeles nyss till Microsoft Answer Desk på tel.nr 08-55 99 00 00.

Den man som svarade där, sa att det inte var Microsoft som skulle svara på denna fråga om varför jag fått problem med Windows 7, dvs. att programmet inte är äkta, vilket jag skrivit om i mitt inledande inlägg #1.

Mannen på Microsoft svarade, att det är dator-företaget Acer, som skall svara på frågan. Och jag fick deras tel.nr. 020-25 25 00. Men där får jag inget svar. Jag kommer inte fram!

 

Hur hänger detta ihop?

Vad skall jag göra?

Vad är rätt?

Vem skall jag kontakta?

Det här blev krångligt!

 

Tacksam för synpunkter och hjälp!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morbiddragon79

Var har du fått ditt Windows ifrån? Om det är nerladdat är de klart att det inte är en äkta nyckel med.

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/activate-windows#1TC=windows-7

 

Här får du reda på hur du löser problemet. Går inte det så är din nyckel inte äkta och då får du välja om du vill köpa en ny nyckel eller ladda ner en på olagligt vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite förvånad, men samtidigt inte förvånad att Microsoft inte ville hjälpa dig.

Det beror på att Microsoft anser det vara datortillverkarens skyldighet att hjälpa dig, det är tillverkaren som har installerat den OEM -licens som din dator har fått.

 

Men dom kunde ha hänvisat dig till denna länkwebbsida, det är ju ändå dom som är ansvariga för den, ganska onödigt från supporten kan tyckas.

 

Nåväl, Morbiddragon79 har hittat rätt länk, men det hänger på att du har datorns produktnyckel på ett papper bredvid dig/tillgänglig, annars blir det svårt.

 

Har du det, så gäller det att följa guiden noga, och lyssna noga, eftersom du ska följa guiden per telefon. Har gjort detta flera gånger, så jag vet att man måste vara lite alert.

 

Edit: Allt detta strul beror troligen på att du behövde byta din hdd, och installera om allt enligt ditt första inlägg, då har Microsofts server som håller koll på detta, ansett att du har en ny dator, med felaktig produktnyckel, och då måste du aktivera datorn på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STORT  TACK, Morbiddragon79,

för ditt svar och din länkhänvisning!  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Det här problemet blev krånglig/jobbigt!

Jag tror, att jag ska vända mig till den firma som sålde datorn och installerade programmen!

Det hela verkar avancerat!

Eftersom jag inte är "någon riktig data-kille", så går jag till säljaren.

Tack, än en gång!
Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Laso, för svaret!   :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Eftersom det hela verkar att bli avancerat och eftersom jag inte är särskilt van vid programhantering, så vänder jag mig till säljaren av datorn.

Säljaren installerade Windows 7 vid återinstallationen av programmen efter dator-kraschen till följd av Trojaner.

Jag har ju inte tillgång till produktnyckeln.

 

Tack än en gång!
Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så, då är det ju säljaren som har tillgång till denna produktnyckel, förhoppningsvis så har dom använt en laglig nyckel, du fick ju betala för en sådan, annars har dom gjort fel, och enligt mig, lurat på dig felaktig mjukvara.

 

Begär att få denna lagliga produktnyckel, den tillhör ju faktiskt datorn, och datorn tillhör ju dig, allt enligt Microsoft licensvillkor.

 

Edit: Du ska inte behöva betala extra för detta, anser det är en reklamation, du har betalat för en vara/tjänst säljaren har utfört, som inte har fungerat, alltså ska säljaren gör om och göra rätt, utan extra kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack än en gång, Laso!

Jag har just besökt säljaren av datorn och talat om problemet.

Windows10 släpps den 29 juli.

Man kommer då att installera denna vara gratis i min dator.

Jag har inget problem med att komma överens med säljaren, så jag avvaktar nu utbytet.

 

Tack, Laso, för din beredvillighet och hjälp!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förutsättning för att man ska få en gratis uppgradering till Windows 10 är att man har en giltig och aktiverad Windows 7 eller Windows 8.1 i datorn.

 

Sitter det ingen klisterlapp med produktnyckeln för Windows 7 på datorn?

Det borde det göra på en märkesdator. Om det gäller en bärbar dator sitter etiketten normalt på undersidan av datorn eller inuti batterifacket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med Cecilia, är nog tveksamt om det kommer att gå och installera Windows 10, om din dator idag signalerar en falsk Windows 7.

 

Du ska ju ha fått "Microsoft-fönstret", som visar att datorn är klar för att kunna ta emot Windows 10.

 

Nja, i så fall, så lär troligen försäljaren få bekosta en separat version av Windows 10 och manuellt installera den i din dator.

 

 

post-13429-0-70857400-1436846639.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia, för din hjälp!   :thumbsup:

 

Jag har hittat och skrivit upp produktnyckeln.

Jag hoppas att uppgraderingen till W10 skall gå bra med företagets hjälp.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Laso, för ditt svar med synpunkter!   :thumbsup:

Då jag nu hittat produktnyckeln, så skall väl bytet till W10 gå bra.

Och utan kostnad för mig. 

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Laso, för ditt svar med synpunkter!   :thumbsup:

Då jag nu hittat produktnyckeln, så skall väl bytet till W10 gå bra.

Och utan kostnad för mig. 

Vänligen

DAL30

Så bra att du hittat din produktnyckel, har du kunnat aktivera ditt operativ, annars lär du inte kunna uppgradera till Windows 10.

 

#11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia, för din hjälp!   :thumbsup:

 

Jag har hittat och skrivit upp produktnyckeln.

Jag hoppas att uppgraderingen till W10 skall gå bra med företagets hjälp.

Vänligen

DAL30

Ingen orsak :)

 

Men det är meningen att du ska följa anvisningen som det länkas till i inlägg 9 så att du kan använda produktnyckeln för att aktivera Windows 7. Det är i första hand avsnittet som heter "Så här aktiverar du med en direktanslutning" som du ska följa. Om du inte aktiverar är det risk för att Windows inte bara nöjer sig med att ändra bakgrundsbilden utan t ex startar om datorn en gång i timmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia, för all hjälp och dina synpunkter!  :thumbsup:

Jag litar på att företaget, som hjälpte mig efter Trojan-kraschen, skall hjälpa mig med problemen.

Vänligen

DAL30 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...