Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Windows 7 och laptop...


kalh

Rekommendera Poster

Hej igen!

Nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig!

Min kära gamla laptop... med Windows 7, 64 -bitars från juli 2010.

Nu har jag fått "blue screen" två gånger den här veckan....(har inte inträffat förut)

 

Innan jag hinner läsa och förmodligen inte hinner förstå, inte heller översätta till svenska, det som skrivs på den blå skärmen så är det för sent. Det står ungefär som så, det är kanske första gången då ser bla. bla. .... o.s.v.

Vid det första tillfället, 6 juli så blev det om "Omstart" och då valde jag att starta med "Windows"...

Jag hittade sedan i Åtgärdscenter-probleminformation: Windows, oväntad avstängning. Språkvariant-ID: 1053 och Rapport skickad.

 

Andra gången, igår 8 juli så valde jag starta "Felsäkert läge och kommandotolken".

Körde sfc/scannow och fick svaret; Inga integritetsbrott hittades. Vad det nu betyder? 

 

De problem som nu varit och finns registrerade, där finns ingen hjälp att få om jag "frågar"...

Igår sparade jag över mina dokumentmappar och bilder på en extern hårddisk...

Sedan kastar jag ut frågan här på forumet till er som har kunskaper i ämnet.

Vad skall jag göra nu?

Jag har ju tidigare säkerhetskopierat systemet, men det var då det...

Göra en ny "Image"?

Jag kan lägga till att jag tittade i " Granska datorns tillförlitlighetshistorik...På skalan 1 -10 så pekar kurvan neråt.

Så här står det både för 6 och 7  juli:

VCAgent.exe. Fungerar inte.

NVIDIA Network Service. Slutade fungera.

COM Surrogate. Svarade inte och avlutades

Windows. Windows fungerar inte

Windows. Oväntad avstängning

För den 7 juli dessutom...

PsiService PsiService. Slutade fungera

plus två uppdateringar av Windows

För den 8 juli:

Windows. Windows fungerar inte

Windows. Fel i grafikmaskinvara

Windows. Fel i grafikmaskinvara

Windows. Oväntad avstängning

NVIDIA Network Service. Slutade fungera.

plus en uppdatering av Windows...

 

Förslag till åtgärder.... Sök efter lösning!

Så det gör jag här och nu... men även via "Windows"...

Fel i grafikmaskinvara... har inte inträffat tidigare, dessutom påminner Nvidia om när  det finns en ny drivrutin att hämta. Det var ett tag sedan... Kanske är det grafikkortet som "spökar"?

 

Ser fram emot goda råd!

Ha en skön kväll.

kalh   

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåser det ur ventilationshålet? Fläkten kan ha blivit full med damm eller gått sönder.

Hur länge har datorn varit igång när den blåskärmat?

Ladda ner testprogram för att testa hårdisken från hårddisktillverkaren.

 

Ladda ner Bluescreenview för att se vad som hände när blev blåskärm:

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tune!

Ja, nog blåser det alltid... men det är klart det har blivit varmt inne också efter värmen ute.

Jag har tittat i Speccy, infoprogram om datorn och den uppgav i går när laptopen varit igång från 19-tiden till 23:00

CPU, Core i5 520m: 65 grader C ( CPU:n dör vid 105 grader enligt Intel)

Sony moderkort: 64 grader C.

Jag skall ändå titta om det går att dammsuga...

"Bluescreenview"... har jag laddat hem en variant av, den som är avinstallerbar..? men den visar inget!

Men det gör den väl inte förrän det har hänt något... den kan väl inte se tillbaka i historiken?

I övrigt så finns det en hel del andra inställningar som jag inte förstår...

Sony Care larmar inte om några problem för min VAIO.

Hårddisken skall jag köra test på senare...

Reser bort några dagar... så det blir lite vila.

 

Ha en bra weekend alla e-forumare!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska sparas filer när det blir blåskärm som kan visa vad som hänt bl.a. i denna mapp: C:\Windows\Minidump

post-124424-0-36850600-1436525694_thumb.png

 

Varje rad i Bluescreenview visar en dumpfil som skapats när det blivit blåskärm, har du verkligen inga blådumpar i mappen enligt ovanP Min Bluescreenview visar en dumpfil som skapades för nästan ett år sedan. Har du kört rensprogram så kan dumpfilerna ha raderats av programmet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tune!

Ja, nog blåser det alltid... men det är klart det har blivit varmt inne också efter värmen ute.

Jag har tittat i Speccy, infoprogram om datorn och den uppgav i går när laptopen varit igång från 19-tiden till 23:00

CPU, Core i5 520m: 65 grader C ( CPU:n dör vid 105 grader enligt Intel)

Sony moderkort: 64 grader C.

Jag skall ändå titta om det går att dammsuga...

"Bluescreenview"... har jag laddat hem en variant av, den som är avinstallerbar..? men den visar inget!

Men det gör den väl inte förrän det har hänt något... den kan väl inte se tillbaka i historiken?

I övrigt så finns det en hel del andra inställningar som jag inte förstår...

Sony Care larmar inte om några problem för min VAIO.

Hårddisken skall jag köra test på senare...

Reser bort några dagar... så det blir lite vila.

 

Ha en bra weekend alla e-forumare!

kalh

Processorn dör vid 105C men när börjar processorn sänka hastigheten? Klocka ner.

För övrigt tror jag också på hårddiskskador. Kontrollera hårddisken med program från hårddisktillverkaren

som redan skrivits i inlägg ovan.

Det kan vara dags för hårddiskbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Att du inte har möjlighet att visa "Memory Crash dump file" i BlueScreenView programmet kanske beror på att funktionen är avstängd?

 

Se denna tråd inlägg #5 hur du skall göra för att aktivera Minnes dump till fil på disk - ifall det inte redan är aktiverat.

Och annars så är det som jannejanne säger, hårddiskskador är vanligare än vad man tror och kan ställa till med problem.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Go' vänner!

Tack för alla synpunkter... Jag vill minnas att jag rensat ut dumpfilerna efter mina blåa skärmar. För det är bara tomt i BlueScreenView.

Jag skall kolla inlägg #5, tack för tipset.

VAIO'n är ju inte ny och Sony har upphört med uppgraderingar och med att tillverka laptop. Dessutom sålt tillverkningen till ett annat japanskt bolag. De tillverkar vad jag förstår endast för den inhemska marknaden...

VCagent... som är/var en del av VAIO Care... det programmet har jag avinstallerat nu. Det finns nyare som i princip kan utföra samma underhållstjänster.

Innan jag tog bort det så körde hårddisk kontroll. Det tog lång tid, men svaret jag fick var; " Hard disk drive: The test was passed.

Hårddisken är en Seagate Momentus på 500 GB, 7200 rpm.

Hämtade och körde Seagates eget testprogram... Svar: återställningspartitionen är felfri, systemreserven är felfri, likaså (C:) felfri ( systemstart, växlingsfil, kraschdump och primär partition)

Så jag tror kanske inte på att det är fel på hårddisken efter de här testerna.

Sedan har jag inte haft någon ny "blue screen"... Så jag vet inte... om jag vågar skruva av bottenplattan och se om det finns damm kvar...

Jag minns från de varma dagarna att när laptopen varit igång länge så jobbade fläkten hårdare...

Men nu funkar det mesta ganska bra... jag försöker dock finna lösningar för mina långa start-och avstängningstider.

Jag har använt mig av "starthanteraren" som ingår i Norton och där har jag "bara" med tre program i systemstart och de är inte så resurskrävande .

Kanske leta upp något sätt för en "reparation" av Windows... 

 

Ha en skön kväll!

kalh    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...