Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Google hyllar monstermästaren Eiji Tsuburaya


mbgtmari

Rekommendera Poster

Och jag som tyckte tyskan i den artikeln borde vara lättförståelig för en svensk. Men det var bra att du gav en engelsk länk. Synd att doodlarna inte ligger kvar flera dagar. Ibland är de ju väldigt bra.

 

Doodlearkivet du hittat är ju förnämligt. Det finns många fina doodlar man aldrig sett eftersom de inte visats i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättförståelig är nog lite relativt. Att Tsuburaya var involverad i Godzilla och Ultraman förstår man nog ganska enkelt .Men inte hur han var involverad. Jag har aldrig pluggat ett enda ord tyska med flit så väldigt mycket nyanser och antagligen intressant information gick mig helt förbi med den tyska artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här kommer en översättning av (den föredömligt korta) artikeln:

Google Doodle für Eiji Tsuburaya: Der Master of Monsters

Google doodle för Eiji Tsuburaya, monstermästaren. (Korrekt tyska vore Der Meister der Monstren, men man har använt sig av engelskans Master of monsters. Vi använder ju också svengelska ibland.)

 

Im Zweiten Weltkrieg machte er Propaganda für Japans Armee, in den Fünfzigerjahren schuf er Godzilla. Zum 114. Geburtstag ehrt Google den Regisseur Eiji Tsuburaya mit einem interaktiven Doodle.

 

Under andra världskriget gjorde han propaganda för Japans armé och på 50-talet skapade han Godzilla. På hans 114årsdag hedrar Google regissören Eiji Tsuburaya med en interaktiv doodle.

 

Der legendäre Film "King Kong" war für Eiji Tsuburaya ein Erweckungserlebnis. "Ich habe diesen Film nie vergessen. Ich sagte mir: 'Eines Tages will ich auch so einen Monsterfilm machen'."

 

Tsuburaya hielt Wort: 1954 brachte der Japaner gemeinsam mit Ishiro Honda und Tomoyuki Tanaka den ersten "Godzilla"-Film in die Kinos. Tsuburaya war für die Spezialeffekte des Blockbusters verantwortlich, die für die damalige Zeit bahnbrechend waren. Er steckte Männer in Monsterkostüme aus Gummi und filmte sie mit starker Beleuchtung und High-Speed-Kameras. So wirkten die Monster noch realistischer und gewaltiger.

 

Den legendariska filmen "King Kong" innebar ett andligt uppvaknade for E.T. "Jag har aldrig glömt den filmen. Jag sa till mig själv: En dag kommer jag också att göra en sån monsterfilm."

 

Tsuburaya höll ord: tillsammans med Ishiro Honda och Tomoyuki Tanaka kom japanen (Tsuburaya) 1954 med den första "Godzilla"filmen till biograferna. Tsuburaya var ansvarig för succéfilmernas specialeffekter, specialeffekter som var banbrytande för den tiden. Han stoppade in män i monsterkostymer av gummi och filmade dem med stark ljussättning och höghastighetskameror. På så sätt verkade monstren ännu mer realistiska och större.

 

Fortsättning följer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nach dem weltweiten Erfolg für Godzilla brachte das japanische Filmstudio Toho viele weitere Monsterfilme auf die Leinwand und ins Fernsehen, für die Tsuburaya mitverantwortlich war, unter anderem die Science-Fiction-Serie "Ultraman". Tsuburaya erhielt für seine Arbeit den Beinamen Master of Monsters.

 

Tsuburaya wurde am 7. Juli 1901 in der Präfektur Fukushima geboren. Zum 114. Geburtstag ehrt ihn Google mit einem interaktiven Doodle.

 

Mit 18 nahm Tsuburaya seinen ersten Job beim Film an, später wurde er Kameramann, dann Verantwortlicher für Spezialeffekte. Während des Zweiten Weltkriegs drehte er zahlreiche Propagandafilme für das japanische Militär. Nach der Niederlage Japans hatte er deshalb zunächst jahrelang Schwierigkeiten, Fuß zu fassen. Mit der Erschaffung Godzillas sollte sich das dann schlagartig ändern.

 

Efter den världsomspännande framgången för Godzilla följde den japanska filmstudion Toho upp med fler monsterfilmer på vita duken och TV, vilka Tsuburaya var medansvarig för, bl a science-fiction-serien "Ultraman". Tsurubaya fick smeknamnet Master of Monsters för sitt arbete.

 

Tsuburaya föddes den 7 juli 1901 i Fukushima-prefekturen (福島県 Fukushima-ken) På hans 114-årsdag hedrar honom Google med en interaktiv doodle.

 

Som 18-åring fick Tsuburaya sitt första arbete inom filmindustrin, senare blev han filmfotograf (kameraman) och därefter ansvarig för specialeffekterna. Under de två världskrigen spelade han in talrika propagandafilmer för den japanska militären. Efter Japans nederlag hade han därför årslånga svårigheter att få fotfäste (dvs han fick inget fast jobb). Med skapandet av Godzilla skulle dock detta plötsligt ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fast om man tar ett tag och funderar efter så inser man ganska snart att tyskan kanske trots allt inte är så svår som man kan tro vid första ögonkastet. Det är samma germanska språkrot vilka vi i svenskan tillhör.
 
Man måste så att säga "smaka lite på orden" så lurar man strax ut vad dom flesta av dessa dessa betyder och därmed får man ett sammanhang - även om man inte förstår alla ord.
Det behövs egentligen inte många tyska glosor att plugga in för att förstå det mesta av vad man läser i tex. en tysk dagstidning.
Att prata eller skriva grammatiskt korrekt är en annan sak, men det har man sällan problem med vid besök - om det inte är viktiga affärsbesök och kanske annat...
 
Man har ett annorlunda sätt att lägga orden i en viss följd i meningsbyggnaden till skillnad mot oss och samma gäller talsystemet - vilket är samma som både danskar och norrmän använder dvs. man säger först entalssiffran, därefter nästa högre tio-talssiffra.
 
Fast nu har jag både tyska vänner och brukar hälsa på emellanåt i Tyskland men jag kan inte påstå att jag kan tyska speciellt bra, men jag klarar mig hyfsat.

Har t.om. lyckats lära mig vissa ord och fraser på Frankfurt dialekten, vilket skiljer sig markant från tyskan i övrigt, liksom i Sverige där vi har dialekter och särskilda uttal av ord som många från andra delar av landet kanske inte riktigt förstår, likadant är det i Tyskland med dialekter och olika uttal av ord för samma sak.

 

Mvh
 
[Edit] Korrigerat - lagt till text.

Ps. Detta vore intressant att veta...hehe  :)

 

Hur många språk kan du förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...