Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska man skapa återställningspunkt?


Martassen

Rekommendera Poster

Jag har en hp bärbar med Windows 8.1. När jag köpte den var det Windows 8 installerat. Min hp- assistant gav ett meddelande om att jag bör göra/skapa en återställningspunkt. Jag har aldrig gjort en sådan på datorn vad jag vet. Är det något man bör göra? Hur gör man isåfall? Inget som görs automatiskt vid uppdateringar?

 

Vad gör punkten? Är det Windows inställningar eller gäller det även program och dokument på datorn?

 

Fråga2

Bör man skapa återställning på skiva? När gör man detta och finns det annat för att komma runt detta?

 

Jag har inget datakrångel men tänkte höra bara. Jag brukar ta backup regelbundet på viktiga dokument. Tänkte om är aktuellt med ovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en hp bärbar med Windows 8.1. När jag köpte den var det Windows 8 installerat. Min hp- assistant gav ett meddelande om att jag bör göra/skapa en återställningspunkt. Jag har aldrig gjort en sådan på datorn vad jag vet. Är det något man bör göra? Hur gör man isåfall? Inget som görs automatiskt vid uppdateringar?

 

Vad gör punkten? Är det Windows inställningar eller gäller det även program och dokument på datorn?

 

Fråga2

Bör man skapa återställning på skiva? När gör man detta och finns det annat för att komma runt detta?

 

Jag har inget datakrångel men tänkte höra bara

Det brukar skapas återställningspunkter automatiskt när man installerar program, läs mer här:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/create-a-restore-point

 

Återställningsskivor bör skapas, så länge du inte har problem med datorn så behöver man inte dem men den dag som problemen uppstår så kan dem vara bra att ha. Det brukar finnas en återställningspartition på hårddisken men om hårdisken går sönder så finns inte denna kvar eller om återställningspartitionen inte fungerar när den behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det är ju bra det görs automatiskt. Kan man se någonstans att återställningar är gjorda?

 

Vad gör man om man inte har återställningsskiva? Jag har för mig jag installerat om Windows (formatering)utan skiva när jag hade krångel med gammal dator och då hade jag ingen skiva. Därefter ladda jag ner uppdateringar så vart man tebax igen. Antar ej samma sak!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du kontrollera återställningspunkter:

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Återställning

 

Om man inte har återställningsskiva kan man inte återställa datorn till det utseende den hade när den var ny. Man måste då skaffa installationsmedia på annat sätt, t.ex här:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-refresh-media

 

Fördelen med att inte använda återställningsmedia är att man slipper alla program som datortillverkaren installerat.

 

Fördelen med att använda återställningsskivor är att man slipper en massa inställningar och att det går fort när man ska installera, 30-40 min jämfört med mycket längre tid om man ska göra fullständig installation.

 

Varför googlar du inte? Frågorna som du ställer i denna tråd är barnsligt enkla att hitta med några enkla googlingar.

 

Skriv in återställningspunkt, återställning och systemåterställning i webbläsaren och se vad som händer. Du får länkar till nästan allt jag skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte riktigt med.

 

Jag har använt följande länk för att få windows 8.1 på sticka:
Då slipper jag väl tillverkarens installerade program?

Är man tvungen ominstallera office mm om jag är tvungen använda stickan?
http://windows.micro...t-refresh-media

 

Vad är skillnaden göra återställningspunkt på skiva mot att använda länken ovan?

Att jag har kvar office mm? eller vad?

 

Jag gick in kollade återställning och den verkar visa att senaste återställningspunkt gjordes 30 juni. Se bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte riktigt med.

 

Jag har använt följande länk för att få windows 8.1 på sticka:

Då slipper jag väl tillverkarens installerade program?

Är man tvungen ominstallera office mm om jag är tvungen använda stickan?

http://windows.micro...t-refresh-media

 

Vad är skillnaden göra återställningspunkt på skiva mot att använda länken ovan?

Att jag har kvar office mm? eller vad?

 

Jag gick in kollade återställning och den verkar visa att senaste återställningspunkt gjordes 30 juni. Se bild.

Det är bara om du installerar med datorleverantörens återställningsmedia som finns på hårddisk eller skiva som du själv bränt som du får diverse skräpprogram installerat eftersom datorn får samma utseende som den var när du köpte den. Var Office installerat vid leverans så återinstalleras detta, Office brukar inte vara förinstallerat men det händer att det är.

 

Med länk ovan erhålls en standardinstallation av operativsystemet ren från datortillverkarens skräpprogram. 

 

Bild saknas och det är ointressant för läsare av tråden när återställningspunkter skapades på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mer bara för att veta om det är återställningspunkterna som visas i bifogad bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mer bara för att veta om det är återställningspunkterna som visas i bifogad bild.

Det framgår väl tydligt av texten att det är, det behöver du väl inte ha bekräftat från någon annan att det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...