Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökning på ord i textsträng


PerryK

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en fråga om angående hur man söker på text i Excel. Jag har följande problem som jag inte lyckas lösa:

Jag vill få ut ett medel på alla observationer som uppfyller flera krav. Ett av dessa krav måste utformas på ett sådant sätt att jag söker på en text då inmatningen av denna variabel inte sker efter bestämda kategorier utan istället skrivs in helt manuellt. Detta betyder att flera olika inmatningar i realiteten betyder samma sak (för mig).

 

HYRA                              Fastighet                                           Läge

202                                 Gruppboende/Bostad                        B

2000                               Bostad, hyresrätter                            B

300                                 Lager                                                 B

 

Jag vill alltså få fram en medelhyra av de två bostadsfastigheterna i exemplet ovan genom att sätta upp ett krav där jag söker på order ”bostad” samt att jag sätter upp kravet att fastigheterna ska ligga i läge B (där kravet för läget inte är något problem, då det finns bestämda kategorier). Det jag har testat är att försöka kombinera funktionerna SUMMA.OMF och HITTA. Jag har dock inte fått denna kombination att fungera. 

 

Kan jag lösa detta problemet på något bra sätt? 

 

Tack på förhand! 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror, som så ofta, att en Pivottabell är en lösning på dina problem. Där kan du filtrera dina data på delsträngar exempelvis.

 

ta en titt och fråga igen om du behöver förklaring/exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Monshi!

 

Pivottabell är tyvärr inget jag kan använda mig av i detta läget. Jag kommer behöva ha något som är lite mer flexibelt där jag inte behöver gå in i en tabell för att ständigt sorterar bort observationer som inte önskas.

Jag kommer alltså behöva ha något som är mer flexibelt där det egentligen bara räcker att jag har några celler i mitt excelblad där jag ändrar mina krav. Alltså en cell där jag bestämmer läget (t.ex B  ), en cell där jag bestämmer typ av fastighet (t.ex kan sökordet vara "bostad") osv. Är min tanke om att använda SUMMA.OMF, MEDEL.OMF eller liknande funktion ett bra alternativ för att få den användarvänlighet som jag önskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pivot är iofs väldigt smidigt men säger du icke så säger du icke. Det går alltid att lösa med formler.

 

Mitt förslag är då en tvåstegslösning. Utmed din tabell skriv in formeln HITTA.

Säg att du i cell G1 skriver en delsträng, som bostad, att cellerna du vill söka igenom finns i B2 och nedåt, skriv

=OM(ÄRFEL(HITTA($G$1;B2));FALSKT;SANT)

och kopiera ned utmed din tabell.

 

Använd sedan SUMMA.OM eller liknande för att summera om värdet SANT finns i kolumnen där du skrivit din hitta-formel.

 

Går givetvis att skapa formel som fixar allt i en cell men varför göra det mer komplext än det ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat på ditt förslag och det fungerar bra. Dock är det så att den databasen jag har är väldigt stor (över 20 000 rader) vilket gör att det bästa hade varit om jag kunde få en cell att räkna hela formeln. Jag har försökt att sätta in OM(ÄRFEL(HITTA(......))) varianten som du tipsade om i MEDEL.OMF. Detta tycks inte fungera utan jag får värdefel när jag försöker att räkna på det (Din formel fungerar alltså fristående men inte inom min MEDEL.OMF). Är det så att jag ska använda mig om OM(ÄRFEL(HITTA(.....))) eller måste jag bygga upp villkoret på ett annat sätt för att kunna använda det i min MEDEL:OMF(...)? 

 

Således behöver jag assistans med att skriva in villkoret i en medel.omf-formel....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 000 rader. Då rekommenderar jag verkligen Pivot.

Men men du kan få en matrisformel som fungerar.

 

Intressant att man måste mata in PRODUKTSUMMA som matris för att det ska fungera men fungerar gör det

{ =PRODUKTSUMMA($B$2:$B$5;OM(ÄRFEL(HITTA($A$2:$A$5;F1));0;1)) }

summerar över b2:B5 givet att det i A2:A5 finns den delsträng som matchar det som står i cell F1.

Måsvingarna ska du inte mata in, de infogar Excel när du matar in den som en matrisformel, dvs avslutar inmatning med CTRL + Shift + Enter.

 

den där kan du anpassa så att du kan räkna medel eller vad du vill.

 

OBSERVERA dock att det är en matrisformel. Den ovan må vara enkel men den räknar igenom VARJE rad i din tabell, söker i varje rad i din tabell och multiplicerar resultat med värdet i B.

 

Dvs formeln ovan kan ta tid att beräkna. Om flera kan det ta lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, gör medel.omf det,,

 

Summa.omf? måste testa.

 tamigtusan, det gör den.

Vanliga SUMMA.OM?

 

ja den med. Det hade jag visst förträngt.

Bra MH2, ibland missar även jag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...