Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu måste jag installera om Linux igen...


MariaE

Rekommendera Poster

Nu måste jag installera om Linux igen... Jag kommer till menyn i grubläge och försöker välja första valet men sen kommer jag bara in välkomstskärmen . Där kan jag inte göra nånting . Om jag klickar på olika saker där så start datorn om efter ett tag ... :thumbsdown:  Men det kan också vara ett tecken på att hårddisken börjar bli dålig??? trors att Gsmartcontrol inte visade några tecken på att hårddisken hade börjat snurra långsammare när jag kollade sist för nån vecka sen. Jag kan också ha installerat nån olämplig program eller uppdatering...I vilket fall som helst så lagrar jag allt kul som jag hittar på nätet från Linux datorn på USB-minne och tar till mina andra datorer eller kopierar till nas.

Just nu surfar jag med Linux puppy.

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocken Bruse

Vore roligt och intressant att få reda på varför du måste ominstallera dina OS så ofta. Jag har ALDRIG under 20 års tid ominstallerat ett OS. Ex MS Win XP Pro hängde med från 2003 till gissningsvis 2013 med dagligt användande i min gamla dator utan att jag behövde ominstallera. Har faktiskt aldrig någonsin behövt ominstallera under mina 20 år med PC.

Vad gör du med din dator som kräver ominstallation? Det kan väl knappast vara LINUX det är fel på??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore roligt och intressant att få reda på varför du måste ominstallera dina OS så ofta. Jag har ALDRIG under 20 års tid ominstallerat ett OS. Ex MS Win XP Pro hängde med från 2003 till gissningsvis 2013 med dagligt användande i min gamla dator utan att jag behövde ominstallera. Har faktiskt aldrig någonsin behövt ominstallera under mina 20 år med PC.

 

Vad gör du med din dator som kräver ominstallation? Det kan väl knappast vara LINUX det är fel på??

Det beror ju på vilka datakunskaper man har. Vad har du för erfarenhet av datorer? Är du datatekniker  eller t.e.x. datakonsult ? Då förstår jag att du inte har så mycket problem med operativsystem och annat?

Windows 98 var jag tvungen att installera om flera gånger t.e.x. för det blev fel med mina scsi-enheter som jag hade då. Datateknikerna som hjälpte mej visste inte att det behövdes nya drivrutiner. 

 

Det senaste som hände med Linux var att jag installerade ett program som tydligen inte var så bra.... Jag tycker jag frågar mycket här men allt vill man inte fråga om. Dessutom blev många av mina program i Linux avmarkerade som jag hade markerat att jag inte ville ha uppdaterade. Hur det blev så vet jag inte...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda Linuxversionen som verkligen går att installera verkar vara Linux Mint Rebecca Version 17. Jag har testat med både Linux Mint Cinnanmon version 14 och Linux Mint Nadia verson 14. Men jag kommer bara till välkomstskärmen och där låser sej datorn. När jag sen startar om datorn blir skärmen svart  :angry: Men det kanske kan bero på att jag jag hade en liten del av Linux Mint Rebecca kvar? Läsa en manul för att kunna installera program ska man inte behöva göra. Dessutom har jag ingen fungerande skrivare så jag kan inte skriva ut nån manul. :angry:

/Maria

Rättat stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan fundera på om din dator mår riktigt bra.

Linux brukar gå att installera på det mesta men finns det klurig, alltför gammal hårdvara kanske även Linux får problem med drivrutiner och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocken Bruse

Det beror ju på vilka datakunskaper man har. Vad har du för erfarenhet av datorer? Är du datatekniker  eller t.e.x. datakonsult ? Då förstår jag att du inte har så mycket problem med operativsystem och annat?

Windows 98 var jag tvungen att installera om flera gånger t.e.x. för det blev fel med mina scsi-enheter som jag hade då. Datateknikerna som hjälpte mej visste inte att det behövdes nya drivrutiner. 

 

Det senaste som hände med Linux var att jag installerade ett program som tydligen inte var så bra.... Jag tycker jag frågar mycket här men allt vill man inte fråga om. Dessutom blev många av mina program i Linux avmarkerade som jag hade markerat att jag inte ville ha uppdaterade. Hur det blev så vet jag inte...

/Maria

Jag minns när jag för många år sedan kom hem till en kompis och var på gång och köpa min första dator - en ATARI 1040 STFM (som hade byggt samman själva datorn och tangentbordet) och jag tittade på datorskärmen... en gammal 10" svartvit tjockburk och kompisen fattade att jag kunde noll om datorer och berättade för mig att det var i "tangentbordet" datorn var inbyggd och inte i datorskärmen. Detta var troligen sent 80-tal eller mycket tidigt 90-tal.  :wub:

 

Så, som svar på din fråga - NEJ, jag är inte datatekniker eller datakonsult utan en helt vanlig "svensson" (fan, vad trist det låter) men lite har jag väl lärt mig under de 25 - 30 åren jag har haft datorer. Idag har jag 5 eller 6 datorer om jag inte minns fel. Samtliga utom en är stationära burkar. Alla funkar självklart klockrent.

 

Ska kanske också tillägga att jag kör MS Win och INTE LINUX eftersom jag inte anser LINUX är något för den vanliga hemmaanvändaren som inte vill hålla på att mecka med sin dator och OS var- och varannan dag.

Men det är som sagt var min mycket personliga uppfattning om LINUX. Det är därför jag kör MS Win.   :thumbsup:

 

Btw, för mig är datorer som bilar. En bil ska funka även om man nöjer sig med att bara tanka på bränsle, fylla på kylarvätska och motorolja och luft i däcken.  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns när jag för många år sedan kom hem till en kompis och var på gång och köpa min första dator - en ATARI 1040 STFM (som hade byggt samman själva datorn och tangentbordet) och jag tittade på datorskärmen... en gammal 10" svartvit tjockburk och kompisen fattade att jag kunde noll om datorer och berättade för mig att det var i "tangentbordet" datorn var inbyggd och inte i datorskärmen. Detta var troligen sent 80-tal eller mycket tidigt 90-tal.  :wub:

 

Så, som svar på din fråga - NEJ, jag är inte datatekniker eller datakonsult utan en helt vanlig "svensson" (fan, vad trist det låter) men lite har jag väl lärt mig under de 25 - 30 åren jag har haft datorer. Idag har jag 5 eller 6 datorer om jag inte minns fel. Samtliga utom en är stationära burkar. Alla funkar självklart klockrent.

 

Ska kanske också tillägga att jag kör MS Win och INTE LINUX eftersom jag inte anser LINUX är något för den vanliga hemmaanvändaren som inte vill hålla på att mecka med sin dator och OS var- och varannan dag.

Men det är som sagt var min mycket personliga uppfattning om LINUX. Det är därför jag kör MS Win.   :thumbsup:

 

Btw, för mig är datorer som bilar. En bil ska funka även om man nöjer sig med att bara tanka på bränsle, fylla på kylarvätska och motorolja och luft i däcken.  :D

Jag har alltiid velat hålla på med Linux ända sen jag fick veta att det fanns 1992-1993. När jag började på Bandhagens gymnasium hösten 1992 hade jag hoppats på att få lära mej Linux men de ansåg att man skulle ha vissa andra kunskaper innan. ..För övrigt så är de flesta datakurser på grundnivå tråkiga om man läser kursinnehållet. Det verkade min första datakurs också vara. Den var ganska tråkig också för vi hade en jättedålig lärare.  

 

 År 2003 köpte jag en datatidning  från datormagasin med 4 installationsskivor till Linux... Men den Linuxversionen var tråkig eftersom jag inte kunde göra så mycket... Jag kunde skriva i orbehandlingsprogrammet, Lagra på diskett och använda lite Linuxkommandon i terminalen... Jag vet inte om jag försökte läsa några andra skivor som jag hade bränt i Windows... i vilket fall som helst tyckte jag Linux var tråkigt eftersom jag inte var uppkopplad som jag var med Windows datorn... Linux är lika tråkigt som Windows om man inte är uppkopplad eller har en massa CD och DVD som man kan läsa eller installera program från.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda Linuxversionen som verkligen går att installera verkar vara Linux Mint Rebecca Version 17. Jag har testat med både Linux Mint Cinnanmon version 14 och Linux Mint Nadia verson 14. Men jag kommer bara till välkomstskrämen och där låser sej datorn. När jag sen startar om datorn blir skärmen svart  :angry: Men det kanske kan bero på att jag jag hade en liten del av Linux Mint Rebecca kvar? Läsa en manul för att kunna installera program ska man inte behöva göra. Dessutom har jag ingen fungerande skrivare så jag kan inte skriva ut nån manul. :angry:

/Maria

Och vad är problemet med version 17 då?

Varför installera en gammal version som inte längre stöds så att du inte kan få nödvändiga uppdateringar och inte heller använda senaste versionerna av andra program på ett tillförlitligt sätt?

 

Rafaela är samma sak som version 17.2.

Rebecka är samma sak som version 17.1.

Nadia är samma sak som version 14.

 

För varje version finns tre användargränssnitt som kallas Main (eller Cinnamon eller Mate), KDE och Xfce. Xfce är lämpligt till gamla datorer eftersom det inte kräver lika mycket av datorn.

 

För att specificera vad man har installerat behöver man uppge både versionsnummer och användargränssnitt.

 

Det är normalt att man behöver läsa en instruktion för att installera på bästa sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad är problemet med version 17 då?

Varför installera en gammal version som inte längre stöds så att du inte kan få nödvändiga uppdateringar och inte heller använda senaste versionerna av andra program på ett tillförlitligt sätt?

 

Rafaela är samma sak som version 17.2.

Rebecka är samma sak som version 17.1.

Nadia är samma sak som version 14.

 

För varje version finns tre användargränssnitt som kallas Main (eller Cinnamon eller Mate), KDE och Xfce. Xfce är lämpligt till gamla datorer eftersom det inte kräver lika mycket av datorn.

 

För att specificera vad man har installerat behöver man uppge både versionsnummer och användargränssnitt.

 

Det är normalt att man behöver läsa en instruktion för att installera på bästa sätt.

Problemet med version 17 är att jag börjar blir trött på den. Dessutom har några skrivit här i forumet att jag bör installera en lägre version eftersom de har läst hur min blåa dator är konfigurerad. Jag har skickat filer till forumet  i ett av delforumet. Jag kommer inte ihåg nu var jag postade dessa filer. Några av de som verkligen kan Linux skrev att jag skulle installera en lägre version. Men om jag bara håller mej till de vanligaste programmen i Linux mint Rebecca så funkar det ... Problemet är om jag ser något nytt spännande program till något... Fortune Cookies är ok att installera vet jag Gedit, Libre office, Open dyslexic och Ktux är också ok att installera. Men sen finns det ju ändra program också som man tycker är spännande.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en gammal dator tycker jag att du kan pröva version 17.1 Rebecka med Xfce i stället för Cinnamon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en gammal dator tycker jag att du kan pröva version 17.1 Rebecka med Xfce i stället för Cinnamon.

Jag ska se om jag hittar den versionen. Jag har inte sett den där det står Linux Mint Rebecca...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...