Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NetOnNet - blott en täckmantel?


Jodie

Rekommendera Poster

Alldeles nyligen, den 28 juni, ämnade jag göra en beställning i the webshop.

 

Det skulle gå jättesnabbt, jag hade som alltid ytterst noga förberett mig. Funderat hit, funderat dit, kopierat hela informationerna inklusive artikelnumren på de få olika varorna jag skulle ha, det blev 6 poster - hur mycket det skulle gå på totalt räknade jag inte ut.

Det gick verkligen som smort fylla min kundkorg, detta är alldeles för bra att vara true, tänkte jag!

 

Och det var det inte - när jag fyllt min kundkorg, det stod visst 3431 kronor, tyckte jag det var bäst ange my name och address, annars kan det ju kännas lite osäkert om de varor som jag ämnade betala via mitt MasterCard verkligen skulle komma fram.

 

Som obligatorisk uppgift krävdes ett mobiltelefonnummer. Hmm... undrar just hur de kunde veta att jag köpte min CAT B15 i en lagershop tillhörig NetOnNet?

 

Eftersom jag har ett secret number vill jag inte riktigt anförtro numret, så jag skrev istället "det har ni inte med att göra".

Men då ilsknade de till på allvar, det kom upp röd text om att jag måste ange si och så många siffror. Då grep jag ett number fullständigt ur luften, då blev de happy!

 

Verkligen noga var de på NetOnNet, som en obligatorisk information skulle man kryssa i att man läst köpvillkoren.

 

Det är ju svårt att minnas allt som krävdes i min ålder, så för säkerhets skull tog jag skärmdumpar varje gång det krånglade.

Hur var det nu - jo, man måste välja mellan sms-avisering eller betala 15:- för att få en på posten.

 

Eftersom jag vet av erfarenhet att Posten sänder ut aviseringar helt gratis, ville jag helst slippa de 15 kronorna... men jag klickade ändå till slut i där - summan är ju inte så stor i förhållande till 3431 kronor.

 

Nu måste jag plocka fram skärmdumparna igen - oj då, den där var om hur omöjligt det numer blivit bifoga bilder på IDG eforum – nähä, då får jag komma ihåg undvika det.

 

Den här då, "Du måste välja en kundtyp". Den var from NetOnNet, de måste vara glömska där med, det hade jag redan gjort.

 

Nej, denna var också om eforum.

 

Här är en från NetOnNet: "Denna order kan komma att skickas som flera olika förändelser".

 

Hoppsan, den här var också om IDG eforum.

 

Jo, här står det något om att ett leveransbesked kommer att skickas från NetOnNet till din mail och att min order skulle levereras hem till mig eller mitt postombud, sådant kan ju vara bra att veta.

 

Det var något som gnagde (jag har mouse traps) så jag sände ett mail till den adress som stod med pyttesmå tecken längst ner på "Orderbekräftelsen".

 

Som "ämne" valde jag "Skitdåligt!!!!", jag vill ju inte riskera att de missade mitt mail.

 

Mailet löd:

"Det tog mig säkert TRETTIO gånger så lång tid som hade behövts att lägga min order pga att Netonet KRÄVER att man måste ha en mobil för att internethandla från er. Men det är ni själva som går miste om mängder ordrar på det. Så egentligen borde jag få min beställning gratis som upplyser er! Vänligen förmedla till företagsledningen!

 

INGET av det krångel jag bifogar skärmdumpar på uppstod när jag helt nyligen handlade från DUSTINS"

 

Och minsann kom det ett svar:

 

"Hej Jodie!

Tack för ditt mail.

Du kan fylla i ett ”robotnummer” som 070000000 som inte leder någonstans när ni ska ange mobilnummer så slipper ni den problematiken i framtiden.

Att man måste godkänna våra köpvillkor och välja kundtyp i början av kassan kan vi tyvärr inte påverka i dagsläget då det är krav att det ska finnas.

Vi får hoppas att ditt nästa inköp går smidigare, du kan välja att bli medlem och då behöver du inte fylla i alla dina uppgifter varje gång du ska handla.

Önskar er en fortsatt bra dag!

Med Vänlig Hälsningar / Best Regards

__________________

Henrik Johansson

Customer Service

NetOnNet AB

Bockasjögatan 12

504 30 Borås

PHONE: +46 33 488 488

FAX: +46 33 103 188

E-MAIL: kundservice@netonnet.com"

 

Det kändes ändå inte riktigt, riktigt klockrent så jag skrev igen:

 

Ämne: FRÅGA VD'n!!!!

 

"Har ni verkligen frågat er VD om han/hon föredrar att jag skriver ner er totalt och visar skärmdumparna jag nu bifogar en gång till, mitt första mail till er (här nederst) plus “svaret” från er, på alla ställen jag hinner? Detta var en s.k. retorisk fråga, ty det är fullständigt uppenbart att ni INTE gjort det!

 

Det skulle verkligen bereda mig en enorm tillfredsställelse att få publicera alltsammans!!!

 

Själv är fullständigt övertygad om att det skulle bli minst tiotusen gånger billigare för Netonnet att nu i efterhand återbetala summan för hela orden! Visserligen skulle det vara ett rent mirakel om ni era kundregister finner någon ytterligare Jodie Gould men inte ens detta har ni kollat upp – ordernr 58123587.

 

Jag är minst sagt en mycket erfaren skribent, och valde bara titeln “Skitdåligt!!!” för att försäkra mig om att NI skulle förstå!!!

Ert “svar” nedan är uppenbart en färdig schablon. Att ni överhuvudtaget HAR en färdig schablon bevisar ju att mängder innan mig påtalat de skandalösa bristerna.

 

Jag fejkade fullständigt ett mobilnummer och betalade ingen aviseringsavgift... och ändå kom idag FYRA kuvert från posten på den lilla order jag beställde från er i min brevlåda! Först KRÄVER ni mobilnummer och är dessutom så infernaliskt snikna att försöker TVINGA er till ynka 15:-!!!

 

NÄSTA GÅNG VILL JAG HA SVAR FRÅN VD’N!!! HÄLSA HON/HAN ATT JAG VÄNTAR HÖGST EN VECKA INNAN JAG VERKSTÄLLER PUBLICERINGEN !!!!!!!!!!!!!!"

 

Det sista stycket från ”NÄSTA” utförde jag i röd, understrucken text av allra störtsa stilstorlek, man vill ju leva enligt den gyllene regeln. Var det Fantomen som sa så? Men det kanske kvittar.

 

Jodå, jag fick svar den här gången med - bussigt!

 

"Hej igen Jodie,

Tack för dina synpunkter och jag ska skicka dem vidare.

Då ordern skickades med fyra olika paket har du fått fyra olika pappersaviseringer via posten.

Önskar er en fortsatt bra dag

Med Vänlig Hälsningar / Best Regards

__________________

Henrik Johansson

Customer Service

NetOnNet AB

Bockasjögatan 12

504 30 Borås

PHONE: +46 33 488 488

FAX: +46 33 103 188

E-MAIL: kundservice@netonnet.com"

 

 

F.ö. funderar jag att skicka en större papperskorg till NetOnNet till jul... men de kanske blir ledsna get en så billig julklapp...?

 

Idag kom också en femte pappersavisering, men det är bara kul, då kan jag stanna 5 gånger så lång tid på Postens webside för att ordna att lantbrevbäraren free kör hem de fem, eller kanske t.o.m. six, paketen till tomtgränsen.

 

Ojdå, jag glömde skriva att det största var en bildskärm, annars div småsaker som t.ex. USB-pinnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo ursäkta...Vad är egentligen problemet? Det tillhör numera standard att man ska fylla i ett giltigt mobilnummer i beställningen, detta för att webb butiken ska kunna skicka SMS avisering. Smidigt och dessutom brukar det vara gratis till skillnad mot pappers avisering. Har aldrig varit med att det missbrukas på något sätt. 

 

Att företag skapar profiler av sina kunder kan vissa uppfatta som otrevligt men det är inte så mycket att göra åt tyvärr. Antingen får man protestera genom att handla någon annan stans eller acceptera att det är så. Jag för min del har inga problem med det. (Kartlagd blir man överallt på nätet ändå). 

 

För övrigt har jag svårt att förstå den upprörda tonen i inlägget. OK, du kanske är upprörd men det finns en tråd som passar bättre för detta. Om jag får skriva vad jag tycker alltså. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag plocka fram skärmdumparna igen - oj då, den där var om hur omöjligt det numer blivit bifoga bilder på IDG eforum – nähä, då får jag komma ihåg undvika det.

 

 

På min dator bifogas bilder på Eforum  precis likadant som alltid tidigare.

 

Vart ville du komma med detta inlägg? Långt som ett ösregn så inger orkar läsa hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett flertal inlägg borttagna, var vänlig och håll er till ämnet, och håll även nivån, inga spydigheter tack, alla ytterligare liknande irrelevanta inlägg, tas bort utan förklaring.

 

 

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lästa bara halva. Jag förstår inte varför du hänger upp dig på NetOnNet. De flesta Webbshopar anser jag fungerar snarlikt med vissa bottennapp och bottennappen omfattar inte NetOnNet.

 

Detta inlägg är skrivet med IE11 och nu förstår ja varför folk har har problem med att Citera och bifoga filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo ursäkta...Vad är egentligen problemet? Det tillhör numera standard att man ska fylla i ett giltigt mobilnummer i beställningen, detta för att webb butiken ska kunna skicka SMS avisering. Smidigt och dessutom brukar det vara gratis till skillnad mot pappers avisering. Har aldrig varit med att det missbrukas på något sätt. 

 

Att företag skapar profiler av sina kunder kan vissa uppfatta som otrevligt men det är inte så mycket att göra åt tyvärr. Antingen får man protestera genom att handla någon annan stans eller acceptera att det är så. Jag för min del har inga problem med det. (Kartlagd blir man överallt på nätet ändå). 

 

För övrigt har jag svårt att förstå den upprörda tonen i inlägget. OK, du kanske är upprörd men det finns en tråd som passar bättre för detta. Om jag får skriva vad jag tycker alltså. 

Jag instämmer i DePhaz synpunkter.

TS inlägg bör inte ligga under rubriken "På konsumentens sida" utan under rubriken "Avreagera dig".

 

NetOnNet har inte gjort några fel. Bemötandet från NetOnNet är tvärtemot mycket proffsigt.

TS är missnöjd med NetOnNets beställningsform (vilket de flesta internetbutiker är likvärdiga med).

 

TS kunde valt att beställa från Dustin eftersom TS trivs med deras beställningsform.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågar mig varför Netonnet anger att telefonnr (står så)är obligatoriskt när kundtjänst tyckte att TS skulle ange ett fejknummer.''

Netonnet borde ta sig en funderare på om det verkligen måste vara obligatoriskt..

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågar mig varför Netonnet anger att telefonnr (står så)är obligatoriskt när kundtjänst tyckte att TS skulle ange ett fejknummer.''

Netonnet borde ta sig en funderare på om det verkligen måste vara obligatoriskt..

 

LARSAS

Det finns personer som inte har telefon, om någon får problem så är det ju dessa.Tveksamt om det ska vara obligatoriskt eftersom de bara använder det för avisering.

 

Jag ser inget problem med att ange telefonnr vid beställning. Företagen vill ha ett telefonnr för att kunna ge bättre service till kunden (sms-avisering). Har aldrig blivit uppringd av någon webbshop, varken angående order eller användande av numret för att få en att köpa mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns personer som inte har telefon, om någon får problem så är det ju dessa.Tveksamt om det ska vara obligatoriskt eftersom de bara använder det för avisering.

Det finns OCKSÅ personer som har hemligt/skyddat telefonnummer. Jag har full förståelse att dessa inte vill uppge numret.

 

Det är korkat av Netonnet att ställa kravet när man ju egentligen inte gör det.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Om hela TS inledande inlägg handlar om det är relevant för säljaren med köparens telefonnummer/mobilnummer så anser jag att det kanske är lite att överreagera. Handlar mycket både av svenska företag liksom privatpersoner via Tradera och Blocket där det är ett krav med ett mobilnummer för snabb och smidig avisering via ex Schenker, DHL och Posten och jag har aldrig upplevt detta som något negativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man uppger sitt mobilnr är det väldigt enkelt under förutsättning att man använder smartphone att spärra inkommande uppringningar, finns massor med appar som löser detta på ett smidigt sätt, mycket enklare än att göra samma på det fasta telefonnätet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kontaktkort kostar NULL kronor. 

 

På sistone har jag beställt böcker på nätet från en webbshop. Nu misstänker jag att de säljer kundregistret till telefonförsäljarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett kontaktkort kostar NULL kronor. 

 

På sistone har jag beställt böcker på nätet från en webbshop. Nu misstänker jag att de säljer kundregistret till telefonförsäljarna.

Det tror jag inte. Jag frågade en gång en av dessa telefonförsäljare varför de ringde just till mig och då svarade hon litet svävande att de använde sig av telefonkatalogen när de valde ut folk att ringa till. Detta gäller förstås vanlig telefon och inte mobiltelefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kontaktkort kostar NULL kronor. 

 

På sistone har jag beställt böcker på nätet från en webbshop. Nu misstänker jag att de säljer kundregistret till telefonförsäljarna.

Det kan ske, läs avtalet du gått med på iochmed beställningen. Oftast används kunduppgifter enbart inom egna koncernen ska sägas, tror det är sällsynt att de säljs vidare till andra företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NetOnNet sätter sina egna Köpvillkor så länge de inte frångår Konsumentköplagen.
Det gäller för samtliga butiker som säljer varor till privatpersoner.

Om en köpare inte är nöjd med de Köpvillkor som en butik har förstår jag inte alls varför man besvärar sig med att köpa från butiken.
TS anger att det tog "säkert 30 gånger så lång tid" att göra sin beställning från NetOnNet mot tidigare köp från Dustin.
Varför i allsindar lägger TS så mycket mer tid på ett köp från NetOnNet istället för att använda sig av Dustin? Inte nog med det, TS tar sig även väldigt mycket tid till att uttrycka sitt stora missnöje med tillvägagångssättet för sitt köp. Om Dustin är så bra, varför inte fortsätta handla från dem?

Det spelar ingen roll huruvida ett telefonnummer skall vara med eller ej vid beställningstillfället. Det får vara hur "korkat" som helst som krav. Det är fortfarande upp till köparen att antingen acceptera villkoren och handla eller avstå och välja en annan butik.

Tråden anser jag fortfarande ligger under fel rubrik. Det här handlar inte om ett köp som inte gått rätt till. Det handlar om en köpares frustration över att inte få göra en beställning efter egna villkor.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll huruvida ett telefonnummer skall vara med eller ej vid beställningstillfället. Det får vara hur "korkat" som helst som krav. Det är fortfarande upp till köparen att antingen acceptera villkoren och handla eller avstå och välja en annan butik.

Nu är det så att man får handla via internet hos Netonnet utan att uppge ett giltigt mobiltelefonnummer. Då tycker jag att beställningsblanketten är korkat konstruerad. Kunden skall inte behöva ljuga för att genomföra ett köp hos Netonnet.

 

Nettonet säger sig ha rätten att använda dina lämnade uppgifter i sin marknadsföring gentemot dig. Ytterligare ett skäl till att inte lämna onödiga uppgifter. Läs Köpvillkor avsnitt 9

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att man får handla via internet hos Netonnet utan att uppge ett giltigt mobiltelefonnummer. Då tycker jag att beställningsblanketten är korkat konstruerad. Kunden skall inte behöva ljuga för att genomföra ett köp hos Netonnet.

 

Nettonet säger sig ha rätten att använda dina lämnade uppgifter i sin marknadsföring gentemot dig. Ytterligare ett skäl till att inte lämna onödiga uppgifter. Läs Köpvillkor avsnitt 9

 

LARSAS

Det spelar ingen roll vad NetOnNet har skrivit i sina köpvillkor så länge de inte kringgår Konsumentköplagen.

Inget i deras köpvillkor tvingar dig att handla från NetOnNet.

 

Om du inte kan acceptera deras köpvillkor står det dig fritt att handla från en annan butik.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan acceptera deras köpvillkor står det dig fritt att handla från en annan butik.

 

Åge

Poängen är att som TS och jag påpekat så ingår det inte i deras köpvillkor att man måste ha en mobil för att internethandla hos dom. F.n rekommenderas man att ange ett robotnr 070000000

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är att som TS och jag påpekat så ingår det inte i deras köpvillkor att man måste ha en mobil för att internethandla hos dom. F.n rekommenderas man att ange ett robotnr 070000000

 

LARSAS

TS ger uttryck för sin frustration över hur mycket längre tid det tog för TS att lägga sin beställning hos NetOnNet jämfört med Dustin. Detta för att TS inte vill uppge något mobilnummer. Om det sedan går att lägga in ett robotnummer (vilket fungerar på andra sidor också) eller ej spelar fortfarande ingen roll.

TS kunde gjort sitt inköp hos Dustin och därmed sparat tid och sluppit frustration.

 

NetOnNets köpvillkor anger fortfarande inte att man måste handla hos NetOnNet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS kunde gjort sitt inköp hos Dustin och därmed sparat tid och sluppit frustration.

 

 

 

 

Åge

TS ville ha de produkter som Netonnet erbjöd. Det är ju inte säkert att

 

DUSTIN har dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer i att Netonnets webbformulär är dumt, att det uppenbarligen tvingar en att fylla i ett telefonnummer.

Alla tänker inte så lång att så in bogusnummer utan fastnar vid den punkten.

 

Ska vara frivilligt/inget krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS ville ha de produkter som Netonnet erbjöd. Det är ju inte säkert att

 

DUSTIN har dessa.

Det finns fler butiker än Dustin att välja.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer i att Netonnets webbformulär är dumt, att det uppenbarligen tvingar en att fylla i ett telefonnummer.

Alla tänker inte så lång att så in bogusnummer utan fastnar vid den punkten.

 

Ska vara frivilligt/inget krav.

Det är butiken som sätter villkoren.

Således kan man inte kräva att det skall vara frivilligt. Man kan däremot se det som ett önskemål.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...