Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Open source program som Inkscape och Gimp funkar inte längre


oktober08

Rekommendera Poster

Sedan en tid tillbaka så funkar inte programmen grafik och bild programmen Inkscape och Gimp på min dator! När jag klickar på ikonen för Inkscape, så startar det, men det syns inte. Jag kan se i aktivitetshanteraren att det är i gång och körs, men inget syns på skärmen. När det gäller Gimp så börjar programmet att ladda, men sedan svarar det inte. Har Windows 8.1 på datorn.

 

Någon som har någon bra förklaring och lösning på det här problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det inte hjälper pröva med att avinstallera programmen, starta om datorn och installera dem på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Trots avinstallation, omstart och ominstallation så kvarstår problemet! Sökte lite på nätet och hittade något liknande fall med instruktioner för att ändre i REGEDIT, men inte det heller funkade. På tal om REGEDIT så ändrade jag något som heter HKEY_CURRENT_USER från särskilda behörigheter till läsa, men då detta inte gav något resultat, skulle jag ändra tillbaka till särskilda behörigheter, men då gick inte detta. Spelar detta någon roll för datorn ur ett säkerhets perspektiv?

 

Några andra tips hur jag ska kunna se programmen? Hur kommer jag åt inställningarna för programmen? Tacksam för nya tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Trots avinstallation, omstart och ominstallation så kvarstår problemet! Sökte lite på nätet och hittade något liknande fall med instruktioner för att ändre i REGEDIT, men inte det heller funkade. På tal om REGEDIT så ändrade jag något som heter HKEY_CURRENT_USER från särskilda behörigheter till läsa, men då detta inte gav något resultat, skulle jag ändra tillbaka till särskilda behörigheter, men då gick inte detta. Spelar detta någon roll för datorn ur ett säkerhets perspektiv?

 

Några andra tips hur jag ska kunna se programmen? Hur kommer jag åt inställningarna för programmen? Tacksam för nya tips!

Menar du att du ändrade behörighet i Regedit innan problemet med Inkscape mm började?

I så fall kan det vara anledningen eftersom det kan vara nödvändigt att ditt konto kan skriva i HKEY_CURRENT_USER.

 

Gör en systemåterställning till en tidpunkt innan ändringen.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/restore-refresh-reset-pc

Obs! Endast avsnittet "Så här återställer du datorn till en tidigare tidpunkt"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrade Regedit efter att jag inte kunde starta Inkscape. Jag har gjort två systemåterställningar. Den sista funkade inte eftersom det saknades någon fil som inte hittades. Problemet kvarstår! Så himla trött på Windows 8! Tveksamt om det kommer bli bättre med Windows 10!?

 

Finns det någon annan lösning än att ta bort allt och ominstallera Windows till fabriksinstälningar!? Misstänker att problemet har uppstått efter någon av de senaste uppdateringarna av Windows. Så problemet kanske kommer tillbaka när allt ska uppdateras på nytt? Det tar ju rätt mycket tid att ladda ner alla dessa uppdateringar och sedan ska de installeras. Och sedan måste jag väl vänta på nytt att ikonen för Windows 10 ska dyka upp igen! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...