Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa alternativet för att stärka wifi


Blander

Rekommendera Poster

Har nytt bredband med Netgear modem/wifi (2,4/5 GHz) som hyfsat täcker ena våningsplanet, men inte når andra våningen. Jag vill inte flytta på apparaten eftersom den står strategiskt vid kabelansluten digital-TV-box samt uttaget i väggen.

 

Blir lite konfunderad av alla alternativ som finns för att stärka signalen:

 

1) Skaffa en enkel repeater: http://www.clasohlson.com/se/AC-WiFi-repeater-Netgear-EX3700/38-7068

 

2) En sån här, mer avancerad (vad är skillnaden jämfört med alternativ 1?) http://www.clasohlson.com/se/AC-WiFi-repeater-Netgear-EX6200/38-6356

 

3) Ska man blanda in någon sorts nätverksplugg i setup:en? http://www.clasohlson.com/se/b/Multimedia/Nätverk/HomePlug

 

4) Det finns uttag för bredband även på andra våningen. Kan man utnyttja det på nåt sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en grej som liknar den här d-link 1320 och på den jag har så finn det ett ethernet uttag så jag har en sladd kopplad till den. Så surfplattan pratar med d-link som sladda till min asus router som kommer ut på internet.

 

Jag vet att det fungerar utan sladd, men jag upplever att det blir en stabilare anslutning med sladd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En homeplug lösning lär visst fungera enligt vad jag hört - om det är en av bra modell , fast vad som är bra eller dåligt? Men någon av dom nyare modellerna på marknaden kan man tycka, eftersom dom tidiga varianterna hade vissa problem och långa svarstider (fast det får man kanske räkna med i alla fall?).

 

Se också denna guide hos Kjell & Company - Bättre trådlös täckning där ett antal olika lösningar diskuteras och förklaras ingående samt hur man gör.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Det låter som du har Comhem som internetleverentör.Då är mig veterligt inte digitalboxen ansluten till routern vilket innebär att du utan problem kan flytta routern till andra våningen. Placerar du den dessutom så centralt som möjligt på andra våningen bör du inte ha några större problem med wifitäckningen.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

De två repeatrarna du länkade till fungerar så att de tar emot trådlöst och sänder trådlöst. Med en sådan förlorar du halva hastigheten.

Homeplug använder elnätet. Du behöver en i ett eluttag nära routern och en nära datorn på övervåningen.

 

Om du har nätverksuttag på övervåningen så ska du ju utnyttja det. Du behöver ansluta en accesspunkt till det uttaget. Du kan köpa en eller konfigurerra en router så den fungerar som en accesspunkt.

 

Du stänger av DHCP i den routern och ansluter en LAN port till vägguttaget istället för normalt WAN-porten. Så får du en switch för 3 enheter anslutna med kabel och dessutom trådlöst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...