Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows äter upp min c volym, vad kan jag ta bort?


Spac3man

Rekommendera Poster

windows 7 är väldigt bra förutom en grej, det tar upp så mycket plats!

jag har frågat folk förut om detta och dom fattar inte hur mitt w7 kan vara så stort.

 

jag har programmet wiztree på datorn för att se dom största filerna och här kommer resultatet av min c-disk:

 

4444ce1308ebcf1898ad170915add4d4.png

 

ok det är inte allt men vi kan börja här.

vad kan jag ta bort eller finns det nått annat jag kan göra för att få mer utrymme?

förutom det uppenbara då som att köra disk cleanup och ccleaner (dom tar inte bort ett smack) ?

har hört att w7 bara ska ta ca 15 gb och det här är ju något mer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, 15 GB måste vara precis efter en nyinstallation av Windows 7 utan några uppdateringar eller installation av andra program.

 

Min C: är 70 GB, fast det går antagligen att städa bort en del.

 

C: brukar bli mindre efter en ominstallation av Windows eftersom det då blir färre installerade uppdateringar (många uppdateringar ersätts av andra efter ett tag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min är på nästan 100 GB men hade ganska enkelt kunnat nästan halveras. Virtualbox som jag har installerat ta upp 50-100 GB om man har några virtuella maskiner installerade.

 

Har du videofiler, massa musik, mycket gammalt skräp i mappen Hämtade filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en väldig massa .setup filer. Finns ingen anledning att spara dessa när programmet är installerat.

 

Sedan kan du tömma C:Program files/Temp om den är stor. Du behöver ställa in "Visa dolda filer" för att se den. Ta inte bort mappen, bara innehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en väldig massa .setup filer. Finns ingen anledning att spara dessa när programmet är installerat.

 

Sedan kan du tömma C:Program files/Temp om den är stor. Du behöver ställa in "Visa dolda filer" för att se den. Ta inte bort mappen, bara innehållet.

:unsure: som vanligt säger folk olika.

fick höra från en annan att jag var tvungen att avinstallera drivrutinen först och sen ta hem den senaste och installera.

om jag skulle ta bort dom exe filerna så kunde jag få problem.

 

finns ingen "temp" mapp.

jag kollade "folders and search options" - view och där är "show hidden files, folders and drives" ibockad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du valt olika alternativ i Diskrensning, dvs egna filer, systemets filer resp. systemåterställningspunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min är på nästan 100 GB men hade ganska enkelt kunnat nästan halveras. Virtualbox som jag har installerat ta upp 50-100 GB om man har några virtuella maskiner installerade.

 

Har du videofiler, massa musik, mycket gammalt skräp i mappen Hämtade filer?

nej jag använder inte dom mapparna. c är för windows, inget annat

Har du valt olika alternativ i Diskrensning, dvs egna filer, systemets filer resp. systemåterställningspunkter?

 

självklart, annars skulle jag ju bara ta bort typ 10 mb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att avinstallera en Nvidia drivrutin, innan man installerar en ny, är en sak. Ta bort en nerladdad installationsfil, är en helt annan sak. Men låt dessa vara då om du är tveksam. Det krävs ändå speciella befogenheter för att ta bort dem.

 

Att du inte har en Temp mapp är mycket underligt. Det är en system mapp, som ska finnas. Skriv %temp% i sökrutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har programmet wiztree på datorn för att se dom största filerna och här kommer resultatet av min c-disk:

 

4444ce1308ebcf1898ad170915add4d4.png

 

ok det är inte allt men vi kan börja här.

vad kan jag ta bort eller finns det nått annat jag kan göra för att få mer utrymme?

förutom det uppenbara då som att köra disk cleanup och ccleaner (dom tar inte bort ett smack) ?

har hört att w7 bara ska ta ca 15 gb och det här är ju något mer..

http://lifehacker.com/clean-up-old-nvidia-driver-folders-to-free-up-hard-driv-705780194

 

Mappen Installer 2 kan bli rätt stor ,den kan tömmas. Min hade växt till 1,4GB

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte har en Temp mapp är mycket underligt. Det är en system mapp, som ska finnas. Skriv %temp% i sökrutan.

Men den brukar inte ligga i "Program Files"-mappen utan i C:\Windows resp. i profilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den brukar inte ligga i "Program Files"-mappen utan i C:\Windows resp. i profilen.

Helt rätt. Felskrivning av mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att avinstallera en Nvidia drivrutin, innan man installerar en ny, är en sak. Ta bort en nerladdad installationsfil, är en helt annan sak. Men låt dessa vara då om du är tveksam. Det krävs ändå speciella befogenheter för att ta bort dem.

 

Att du inte har en Temp mapp är mycket underligt. Det är en system mapp, som ska finnas. Skriv %temp% i sökrutan.

sökte på temp men det finns ingen : c/program files/temp. finns c/program data/temp dock, samma?

 

 

Har du noterat att din bild inte omfattar de största mapparna?

det är för att jag inte tror att jag kan ta bort dom filerna ändå, men här är dom i alla fall:

 

18f9aebaae9c7731fe60bf843c5f51ba.png

 

kan jag ta bort nått här?

 

 

http://lifehacker.com/clean-up-old-nvidia-driver-folders-to-free-up-hard-driv-705780194

 

Mappen Installer 2 kan bli rätt stor ,den kan tömmas. Min hade växt till 1,4GB

 

LARSAS

c/nvidia inehållet såg viktigt ut och jag tror inte man ska tömma den.

min installer 2 mapp däremot var på 3.8gb och jag tömde den. nu har jag 20gb ledigt :)

tack som f*n för det tipset!

 

 

Men den brukar inte ligga i "Program Files"-mappen utan i C:\Windows resp. i profilen.

 

menar du: c/windows/temp då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sökte på temp men det finns ingen : c/program files/temp. finns c/program data/temp dock, samma?

 

 

det är för att jag inte tror att jag kan ta bort dom filerna ändå, men här är dom i alla fall:

 

18f9aebaae9c7731fe60bf843c5f51ba.png

 

kan jag ta bort nått här?

 

 

c/nvidia inehållet såg viktigt ut och jag tror inte man ska tömma den.

min installer 2 mapp däremot var på 3.8gb och jag tömde den. nu har jag 20gb ledigt :)

tack som f*n för det tipset!

 

 

 

menar du: c/windows/temp då eller?

Du har 3 st. Nvidia installationsfiler. Det räcker att du har kvar den senaste versionen 353.30.

 

C:Windows/Temp är det. Temp filerna går att ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 3 st. Nvidia installationsfiler. Det räcker att du har kvar den senaste versionen 353.30.

 

C:Windows/Temp är det. Temp filerna går att ta bort.

jo jag vet, dom tog jag bort.

ok temp katalogen innehöll inte ens 1mb.

 

vad mer kan man ta bort tro, dessa borde gå:

bcdea1b9bb00f218485cb712ef68f70c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort Windows uppdateringar, det borde vara en hel del.... men du måste köra "diskrensning" som administratör (höger klick)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sökte på temp men det finns ingen : c/program files/temp. finns c/program data/temp dock, samma?

Det ska finnas en Temp mapp i din användare. Skriver du %temp% i sökrutan kommer den upp. Du måste skriva procent tecknen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort Windows uppdateringar, det borde vara en hel del.... men du måste köra "diskrensning" som administratör (höger klick)

kan du förklara lite mer utförligt?

 

Det ska finnas en Temp mapp i din användare. Skriver du %temp% i sökrutan kommer den upp. Du måste skriva procent tecknen också.

kommer upp en massa, vet inte om någon av resultaten är rätt.

vart ska den ligga exakt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer upp en massa, vet inte om någon av resultaten är rätt.

vart ska den ligga exakt?

Din Användare-Appdata-Local.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Användare-Appdata-Local.

den mappen innehåller 6 mb :P

hela local mappen däremot är på 900mb, borde gå att rensa en del där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Filer i Tempmappen, ev. om du också har Windows.old, Windows update rensning etc. samt Systemåterställningspunkter utom senaste tar man bort med det inbyggda Diskrensningsverktyget som då skall köras som Administratör.

 

Bäst är att starta om datorn innan du kör Diskrensningsverktyget.

Start > i sökfältet skriv disk > i listan som kommer upp högerklicka Diskrensning och välj 'Kör som administratör'

i Diskrensningsverktyget > bocka i Windows Update-rensning, ev. Windows.old (om du har uppgraderat från tidigare Windows) och bocka i lämpliga rutor särskilt Temporära filer etc.

Klicka på fliken Fler alternativ och i nedre rutan Systemåterställning och skuggkopior klicka på Rensa alla återställningspunkter utom senaste > klicka 'Ta bort filer' > OK
Detta kan ibland rensa åtskilliga GB från disken.

Se också inlägg #12 i denna tråd: http://eforum.idg.se...ost__p__1588488

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filer i Tempmappen, ev. om du också har Windows.old, Windows update rensning etc. samt Systemåterställningspunkter utom senaste tar man bort med det inbyggda Diskrensningsverktyget som då skall köras som Administratör.

 

Bäst är att starta om datorn innan du kör Diskrensningsverktyget.

 

Start > i sökfältet skriv disk > i listan som kommer upp högerklicka Diskrensning och välj 'Kör som administratör'

 

i Diskrensningsverktyget > bocka i Windows Update-rensning, ev. Windows.old (om du har uppgraderat från tidigare Windows) och bocka i lämpliga rutor särskilt Temporära filer etc.

Klicka på fliken Fler alternativ och i nedre rutan Systemåterställning och skuggkopior klicka på Rensa alla återställningspunkter utom senaste > klicka 'Ta bort filer' > OK

Detta kan ibland rensa åtskilliga GB från disken.

 

Se också inlägg #12 i denna tråd: http://eforum.idg.se...ost__p__1588488

allt du nämner är sånt som jag alltid gör.

ska prova och se om det tas bort mer när jag kör som admin, tack.

jaha..för då tar den bort systemfiler automatiskt  :)

btw, varför ska man starta om datorn först?

 

ingen som vet om man kan ta bort dessa filer

 

bcdea1b9bb00f218485cb712ef68f70c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
btw, varför ska man starta om datorn först?

 

Det kan vara så att man har haft flera program i gång och stökat runt med, då kan i vissa lägen temp-filer som skapats fortfarande vara låsta, i normalfallet inga problem för dessa brukar heller inte ta upp stor plats, utan det är mest när man hållit på med installationer som den temp-mappen kan växa.

 

Ang. filerna i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository

så låt dessa vara för att inte riskera problem. Totalt sett så tar ju dessa bara upp mindre än 150 MB.

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-performance/what-is-file-repository-folder-and-can-we-delete/dd2c0000-54b7-4352-b0e2-34fb79783d88

The driver store is a trusted location of inbox and third-party driver packages. This means that before a driver can be installed it must first be injected into the driver store, this process is called staging. The driver store is located under C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository. Windows keeps a copy of every driver you install in a place called the Driver Store. It is located in “C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository”.

 

Note: It is not suggested to delete drivers from the folder as deleting an incorrect driver might lead to instability and issues within PC.

 

 

Men du alltid rensa din webbläsares internet cache inifrån webbläsaren, för den kan också växa sig rätt stor.

Mvh

 

[Edit] Du kan ju också testa att köra CCleaner (free version) och endast använda den sk. filstädningen - strunta i registerstädningen.

 

Som ett exempel min dator just nu hur det kan se ut, fast jag har inga planer för tillfället att rensa upp detta, men som synes så är det en hel del data som kan ligga i bl.a. Firefox Internet cache etc.

 

post-73434-0-75836200-1435333899_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att man har haft flera program i gång och stökat runt med, då kan i vissa lägen temp-filer som skapats fortfarande vara låsta, i normalfallet inga problem för dessa brukar heller inte ta upp stor plats, utan det är mest när man hållit på med installationer som den temp-mappen kan växa.

 

Ang. filerna i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository

så låt dessa vara för att inte riskera problem. Totalt sett så tar ju dessa bara upp mindre än 150 MB.

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-performance/what-is-file-repository-folder-and-can-we-delete/dd2c0000-54b7-4352-b0e2-34fb79783d88

 

Men du alltid rensa din webbläsares internet cache inifrån webbläsaren, för den kan också växa sig rätt stor.

Mvh

 

[Edit] Du kan ju också testa att köra CCleaner (free version) och endast använda den sk. filstädningen - strunta i registerstädningen.

 

Som ett exempel min dator just nu hur det kan se ut, fast jag har inga planer för tillfället att rensa upp detta, men som synes så är det en hel del data som kan ligga i bl.a. Firefox Internet cache etc.

 

attachicon.gifCCleaner.PNG

 

Ang. filerna i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository - snarare 1 gb, det är ju 14 filer på minst 80 mb.

men men, 1gb hit eller dit är ju strunt samma egentligen.

 

fårstår inte varför alla snackar om ccleaner, det mesta den har tagit bort från mitt system är 600 mb tror jag.

nu har jag iofs en äldre version men jag tvivlar på att dom nya tar bort mer.

och att rensa cashen i sin webläsare är också småpotatis.

 

finns det verkligen inget mer att rensa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...