Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förstörda bildfiler


Gullock

Rekommendera Poster

Hej,

jag har fått ett antal bildfiler förstörda. Öppnar jag dem med NotePad kan de innehålla läsbar text, tex en uppräkning av en del av de progran jag har installerat.

Ibland liknar de en loggfil.

Sänder med en. Hum, misslyckades med det. Återkommer med filen.

 

(Win 8.1, Photoshop, Lightroom 5,7 64bit ..)

 

Någon som vet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

provat ladda upp flera av de förstörda filerna men det vill sig inte. Troligtvis är filen allt för förstörd.

Öppnade filen med NotePad och sparade den. Den gick att bifoga.

 

 

96juli02.jpg.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag gissade det och det oroar mig. För ett par dagar sedan var 96juli02.jpg en vacker sommarbild från just 1996. Den är nu borta men på samma plats med samma namn denna fil. Ca 50 bilder är förstörda på samma sätt ( av ca 200). Denna liknar nu ett program. Andra liknar nu loggar och andra resultatfiler fast i kodad form.

Vad har hänt! skall jag vara orolig??

 

Jag har win 64bits.

 

/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara ett resultat av en trojan? Vad söker den i så fall efter?

Någon som kan analysera koden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast utan det kan t ex vara en hårddiskskada.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan man rädda bildfiler som verkar förstörda genom att döpa om dem. *.png filer och *.pdf filer brukar ofta förlora sina tillägg. 

Men tyvärr blir bildfiler fort överskrivna om man har markerat dem för borttagning. *.jpg filer har jpg i början av filen om man tittar på den med notepad t.e.x. Men om man spar ändringar blir den oläslig! :thumbsdown:  

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan man rädda bildfiler som verkar förstörda genom att döpa om dem. *.png filer och *.pdf filer brukar ofta förlora sina tillägg. 

Men tyvärr blir bildfiler fort överskrivna om man har markerat dem för borttagning. *.jpg filer har jpg i början av filen om man tittar på den med notepad t.e.x. Men om man spar ändringar blir den oläslig! :thumbsdown:  

 

/Maria

 

 

Ibland kan man rädda bildfiler som verkar förstörda genom att döpa om dem

 

Döpa om till vad?

 

 

*.png filer och *.pdf filer brukar ofta förlora sina tillägg.

 

Aldrig råkat ut för, hur menar du?

 

 

Men tyvärr blir bildfiler fort överskrivna om man har markerat dem för borttagning

 

Bildfiler eller filer överhuvudtaget kan aldrig bli överskrivna om du bara markerar dom, oavsett anledning, du har ju inte gjort något med filen/filerna, bara markerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Döpa om till vad?

 

Aldrig råkat ut för, hur menar du?

 

Bildfiler eller filer överhuvudtaget kan aldrig bli överskrivna om du bara markerar dom, oavsett anledning, du har ju inte gjort något med filen/filerna, bara markerat.

Om man har "markerat dem för borttagning" blir de fort överskrivna. Det är ett annat uttryck för radera en fil. Vissa dataräddningsföretag brukar använda sej av detta uttryck. Detta uttryck har jag läst i en del datatidningar. En fil blir inte raderad förren den är helt överskriven. Det är därför filer går att återställa. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Markera en fil, och att Radera en fil, är 2 helt olika saker,oavsett vad du tidigare har hört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Markera en fil, och att Radera en fil, är 2 helt olika saker,oavsett vad du tidigare har hört.

Ja naturligtvis! Men att "markera en fil för borttagning" betyder att kasta den i papperskorgen eller att radera den del del eller erase. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja naturligtvis! Men att "markera en fil för borttagning" betyder att kasta den i papperskorgen eller att radera den del del eller erase. 

/Maria

Nej, det stämmer inte helt och hållet..

 

Den sk. Papperskorgen kan bara innehålla ett visst förutbestämt utrymme för att lagra ett visst utrymme och som standard är detta beroende på hur stor SSD/HDD man har.

 

Värdet sätts i procent av detta och kan ändras i Windows inställningar.

Filstorlekar eller material som överstiger detta värde, tas bort direkt utan att hamna i papperskorgen.

Tex. en stor video-fil på flertals GB som inte kan rymmas i papperskorgen; tas sålunda bort genast.

 

Du kan själv kontrollera och ändra detta värde, genom att högerklicka på Papperskorgen > välj Egenskaper.

Har du flera diskar liksom jag, så väljer du den disk du vill ändra papperskorgens storlek på.

 

På ett liknande sätt kan man också sätta papperskorgens storlek i många Linux-distributioner.

Mvh

 

post-73434-0-60481200-1435349086.png

post-73434-0-04080500-1435349588.png

 

Förövrigt har jag nog aldrig behövt ändra på dessa standardvärden, vad jag kommer i håg..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har fått ett antal bildfiler förstörda. Öppnar jag dem med NotePad kan de innehålla läsbar text, tex en uppräkning av en del av de progran jag har installerat.

Ibland liknar de en loggfil.

Sänder med en. Hum, misslyckades med det. Återkommer med filen.

 

(Win 8.1, Photoshop, Lightroom 5,7 64bit ..)

 

Någon som vet???

 

 

provat ladda upp flera av de förstörda filerna men det vill sig inte. Troligtvis är filen allt för förstörd.

Öppnade filen med NotePad och sparade den. Den gick att bifoga.

Det är klart att om du öppnar en bild med notepad, blir det fel. Det har ingen betydelse vilken bild du öppnar.

 

Vilket är ditt Standard program för att öppna de bilder du säger är förstörda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det stämmer inte helt och hållet..

 

Den sk. Papperskorgen kan bara innehålla ett visst förutbestämt utrymme för att lagra ett visst utrymme och som standard är detta beroende på hur stor SSD/HDD man har.

 

Värdet sätts i procent av detta och kan ändras i Windows inställningar.

Filstorlekar eller material som överstiger detta värde, tas bort direkt utan att hamna i papperskorgen.

Tex. en stor video-fil på flertals GB som inte kan rymmas i papperskorgen; tas sålunda bort genast.

 

Du kan själv kontrollera och ändra detta värde, genom att högerklicka på Papperskorgen > välj Egenskaper.

Har du flera diskar liksom jag, så väljer du den disk du vill ändra papperskorgens storlek på.

 

På ett liknande sätt kan man också sätta papperskorgens storlek i många Linux-distributioner.

Mvh

 

attachicon.gifPapperskorgen - 2.PNG

attachicon.gifPapperskorgen - 3.PNG

 

Förövrigt har jag nog aldrig behövt ändra på dessa standardvärden, vad jag kommer i håg..

Om filen är för stor för papperskorgen får man en varning först. Det får man inte om man raderar småfiler. De hamnar i papperskorgen om man inte använder Ctrl-del tror jag det var.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja naturligtvis! Men att "markera en fil för borttagning" betyder att kasta den i papperskorgen eller att radera den del del eller erase. 

/Maria

Var hittar du alternativet "markera en fil för borttagning" i Windows? I Windows 7 finns det inte om man högerklickar på en fil. Det alternativet finns bara i Antivirus program och liknande eller är det en ny funktion i Windows 8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt tråden handla om Gullocks problem och kapa inte tråden för andra ändamål!

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla!

Om ni öppnar textfilen och läser, framgår det omedelbart att detta inte är en bild.

Jag har en backup av bilden och vet hur den ser ut. Ett större antal bilder (har bakup på samtliga som tur är) har skrivits över på ett utstuderat sett.

Att det numera ligger program och resultatdata i bilderna är tydligt. Ville bara ha hjälp - har någon sett detta tidigare, kan någon tyda programmet i bilden jag hängt på tidigare?

Obs att explorer fortfarande är övertygad om att filen är en bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Obs att explorer fortfarande är övertygad om att filen är en bild.

Ja, Windows tittar bara på filändelsen som i detta fall är .jpg och om det finns ett program som har .jpg associerat som en bildfil så...

 

Linux tittar på, eller i, filhuvudet och avgör vad det är för fil.

 

Jag gissar att den kontroll som sker vid uppladdning av filer till eforum sker på nästan samma sätt som i Linux och känner av att filen inte är en bild utan ett program och vägrar att låta filen laddas upp.

Om man ändrar filtillägget till.txt så "tvingas" eforum erkänna att det nog ändå kan vara en (tillåten) textfil på japanska och medger uppladdning.

 

Det är inget programspråk, eller kod om man så vill, det man ser i den uppladdade filen. Ingen kan nog avgöra vad det är.

 

Det är helt enkelt frågan om en korrupt fil.

 

Tillägg: "japanska tecken" hörde visst till en annan tråd om en liknande fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Filen saknar den typ av header information som skall tala om vad den innehåller, hur datat är organiserat osv. för att kunna tolkas av ett bildvisarprogram

 

Jag har provat att döpa om den till ett antal olika format (fil-ändelser) och sedan försökt köra den i olika redigeringsprogram jag har utan att lyckas.

Dessutom provade jag nyss att ladda upp den som .jpg för en "on-line pixel recovery", men svaret:

Sorry, no recoverable data was detected.

https://online.officerecovery.com/pixrecovery/

 

Så det är som tidigare klargjort att det inte längre är en bildfil utan den har blivit totalt korrupt.

Jag har ingen aning vad som kan ha orsakat detta eller hur man skall gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick igenom "bildfilen" i notepad kunde jag läsa en hel del text här och där. Fakrum är att merparten går att tyda men säger mig inget.

Några till av de förstörda 20 "Bilderna" ser likartade ut. De övriga innehåller data typ: uppräkning av mina inst. program mm. Resultatdata av något program som jag aldrig har installerat?

Frågan är om jag är smittad och fulprogrammet gömt i dessa filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick igenom "bildfilen" i notepad kunde jag läsa en hel del text här och där. Fakrum är att merparten går att tyda men säger mig inget.

Några till av de förstörda 20 "Bilderna" ser likartade ut. De övriga innehåller data typ: uppräkning av mina inst. program mm. Resultatdata av något program som jag aldrig har installerat?

Frågan är om jag är smittad och fulprogrammet gömt i dessa filer?

Tvivlar på att din dator är infekterad, utan tror som Flyfisherman, att dina bildfiler är korrupta så dom har slutat att fungera, sedan varför, är nog svårt att få reda på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick igenom "bildfilen" i notepad kunde jag läsa en hel del text här och där. Fakrum är att merparten går att tyda men säger mig inget.

Några till av de förstörda 20 "Bilderna" ser likartade ut. De övriga innehåller data typ: uppräkning av mina inst. program mm. Resultatdata av något program som jag aldrig har installerat?

Frågan är om jag är smittad och fulprogrammet gömt i dessa filer?

Jag förstår inte varför du envisas med att öppna filerna i Notepad? Det går inte. Det blir bara lite text och en massa underliga tecken. Prova med en bildfil som inte är förstörd, så får du se.

 

Jag tror som andra, att dina filer har blivit förstörda, men inte av något virus. Du har backup på bilderna, säger du. Då är det bara att ta bort filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller innehållet i dina filer så gissar jag på att filtabellen som pekar ut var på disken som dina filer finns har blivit skadad och börjat peka på block som egentligen hör till andra filer. Orsaken kan t ex vara ett sektor på hårddisken har blivit fysiskt skadad eller kanske att ett program pga en bugg har löpt amok och skrivit där det inte ska skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har du backup på bilderna, så är väl allt lugnt, och då acceptera detta. Onödigt att ödsla tid mer i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att din dator är infekterad, utan tror som Flyfisherman, att dina bildfiler är korrupta så dom har slutat att fungera, sedan varför, är nog svårt att få reda på.

Om man sparar en bildfil i notepad så blir den oläslig, detsamma gäller om man spara en bildfil i något annat ordbehandlingsprogram. . Hon skrev redan i inlägg 2 att hon hade sparat bildfilen i notepad istället för att bara kolla vad den hade för tillägg och sen döpa om den med rätt tillägg.

 

Om man tittar på en bildfil i ett ordbeandlingsprogram eller texteditor ska man inte spara ändringar!

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...