Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svensk tidning för webbutvecklare?


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Peter Westerlund

Finns det någon renodlad svensk tidning om php-webbutveckling och webbdesign? Tänker senaste nyheterna och trenderna både inom webbprogrammering i php och webbdesign.

 

Helst i pappersformat men tar gärna tips på webbsidor också. Vill alltså att tidningen bara fokuserar på innehåll för oss som bygger och designar webbsidor i php. Inte att det är bara är nån sida eller att det "kan" förekomma i tidningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska tidningar inom webbutveckling är det inget jag sett - det närmaste man kommer är PC för Alla eller Internet World fast utveckling tas sällan upp där.

Om du googlar på "web developer magazine" får du länkar till både tryckta magasin och resurser inom webbutveckling, fast på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Ytterst märkligt att det inte finns svenska tidningar inom det ämnet tycker jag. Det finns väldigt många webbsidebyggare i Sverige och även om det för många går bra att läsa engelska tidningar finns det alltid ett stort intresse av att läsa det på modersmålet också. Och med tanke på alla andra specialinriktade tidningar som finns i Sverige förvånar det att just detta inte finns.

 

Jag tycker personligen alltid det är skönare att läsa artiklar på Svenska.

 

Men okej, finns det någon webbaserad tidning då? Eller blogg som tar upp de senaste? Om inte det finns blir jag fasen chockad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det beror på att vi är trots allt en liten marknad. Det finns få svenskar och vi är inte speciellt benägna att köpa analoga prylar längre. Så tryckta tidningar går bort ganska snabbt. Vi föredrar helt enkelt att läsa digitalt på ipads och liknande.

 

Sen eftersom det är något av kutym i Sverige att vi skriver våran kod på engelska, all html är ju engelska förkortningar, javascriptkod vi skriver så använder i engelska begrepp. Det samma för php och C# och andra programspråk. Så vi går direkt på källan och tar in information på engelska lite pga det.

 

Det är min misstanke om varför det inte finns tryckta tidningar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

Tror att många som konsumerar nyheter, artiklar och lärdomar inom webbutveckling gör det på samma arena där det är verksamt, nämligen online. Det blir liksom det naturliga.

 

Sen kan jag hålla med om att det är en mysig känsla att sitta offline och bläddra i en tidning i lugn och ro, men då normen förmodligen är att inhämta denna information online så är det inte lönt att trycka tidningar i ämnet.

 

Har man däremot ett specifikt område inom webbutveckling som man är intresserad av, så kan en välskriven bok vara ett mycket bra sätt att lära sig. Personligen köper jag gärna böcker för specifika saker och läser dem på tåget hem så att man är lagom taggad att utveckla när man kommer hem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Ja jag förstår ju att detta är rent subjektiva åsikter. Det är jag själv som gärna läser om senaste trender m.m. på svenska. Idag läser jag ju mycket dokumentation m.m. på engelska men när jag började lära mig t ex php en gång i tiden så var det på svenska PHPSidan. Jag tror faktiskt inte jag hade lärt mig det om det varit på engelska. För mig handlar det om att något som redan är rätt svårt att fatta för en nybörjare bara blir ännu svårare om det dessutom inte är på sitt modersmål. Och många av de engelska termerna behöver man ändå ofta få förklarade, även i engelska texter, vilket man får automatiskt i de svenska texterna.

 

Men ja ja, alla verkar ju eniga om att det inte behövs, så jag får väl bara inse att det är som det är och försöka räta mig i ledet.

 

Men finns det alltså inga bra svenska bloggar eller sajter med nyheter då? Då får jag väl börja be om länktips på engelskspråkiga då.. helt otroligt detta ändå tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Datormagazin är den enda tidning jag känner till på svenska för utvecklare. Dock handlar den inte bara om webbutveckling, men jag tycker de har en ganska bra blandning och intressanta artiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...