Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

är min usb hub för svag?


Spac3man

Rekommendera Poster

tog fram min gamla usb hub som jag hade liggandes i förrådet och kopplade in den i datorn

med en 5m lång usb kabel. sen kopplade jag in mina externa hårddiskar i usb hubben

och dom funkar, förutom en av dom, en ide disk. den står och tuggar en stund sen dyker den upp som en ny enhet och sen vill datorn formatera den.

disken funkar som vanligt om jag kopplar den direkt till datorn men i hubben går det alltså inte.

 

härom dagen när jag kopplade in en ny extern disk i hubben och skulle kopiera över filer till den så pep den till, samma ljud som vissa diskar ger ifrån sig när man stänger av dom.

kopieringen funkade som vanligt och jag tänkte inte mer på det.

 

idag när jag skulle kopiera över filer till den igen så tog det stopp efter ett tag, disken jag kopierade ifrån, som också satt i usb hubben btw, kändes helt plötsligt inte igen i datorn.

den stängdes inte av men det stod att den inte fungerade korrekt och jag var tvungen att stänga av den med power-knappen, sen funkade den igen.

 

visst låter det som om jag behöver en ny usb hub, med egen strömförsörjning?

är väll ingen ide att köpa en ny liknande den jag har nu som får ström endast via usb?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

visst låter det som om jag behöver en ny usb hub, med egen strömförsörjning?
är väll ingen ide att köpa en ny liknande den jag har nu som får ström endast via usb?

Japp. Och jag skulle kassera den nuvarande så att den inte används av misstag.

Verkar ju väldigt stor risk att filsystemet pajar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Och jag skulle kassera den nuvarande så att den inte används av misstag.

Verkar ju väldigt stor risk att filsystemet pajar...

nä, ge dig..så allvarligt kan det väll inte vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte hubben det är fel på utan hur du använder den. USB2 ger endast 0,5 A . Det brukar räckat för en (1) 2,5" hårddisk. Förlusterna i den 5m långa kabeln gör att det är osäkert om disken får tillräckligt ström. Många externa hårddiskar (7200 rpm) med USB 2 har två USB-kontakter för att säkert få tillräckligt med ström.

 

Anslut helst disken direkt till kabeln och använd så kort kabel som möjligt. Behöver du ytterligare någon annan USB-enhet så använd en kabel till. Enheter med låg strömförbrukning, som t.ex. tangentbord, mus och USB-minnen går bra att ansluta till en hub utan extern strömförsörjning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte hubben det är fel på utan hur du använder den. USB2 ger endast 0,5 A . Det brukar räckat för en (1) 2,5" hårddisk. Förlusterna i den 5m långa kabeln gör att det är osäkert om disken får tillräckligt ström. Många externa hårddiskar (7200 rpm) med USB 2 har två USB-kontakter för att säkert få tillräckligt med ström.

 

Anslut helst disken direkt till kabeln och använd så kort kabel som möjligt. Behöver du ytterligare någon annan USB-enhet så använd en kabel till. Enheter med låg strömförbrukning, som t.ex. tangentbord, mus och USB-minnen går bra att ansluta till en hub utan extern strömförsörjning

 

jag har 4 externa 3.5 diskar som jag vill koppla in i usb hubben. och jag måste ha 5 meter usb kabel till hubben för dom står i ett skåp bredvid datorn. ingen av mina externa diskar har 2 usb uttag, har aldrig sett någon som har det, dom ansluts med 1 usb plus egen strömförsörjning.

 

menar du att en usb hub med egen strömförsörjning inte skulle lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...