Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virus i router?


ThomasTvivlaren

Rekommendera Poster

ThomasTvivlaren

Hej!

Har iPad, iPhone & Mac uppkopplade mot wi-fi här hemma. På sistone har det börjat poppa upp reklam i dessa enheter när man surfar i safari. Även app store öppnas och man kommer till nedladdningssida för nåt spel.

Eftersom det är samma problem på flera enheter så kanske det är routern som är problemet. Har googlat lite på det och det verkar som att det kan vara routern. Någon som i så fall vet hur man åtgärdar detta?

Hoppas nån kan hjälpa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är många som fått sina routrar hackade senaste månaden. Man behöver då uppdatera firmware i routern så att man får en version utan säkerhetsproblem samt nollställa inställningarna i den. Ny firmware-version brukar finnas på routertillverkarens webbplats men ibland behöver man kontakta tillverkaren för att få den absolut senaste versionen. Vad har du för routermodell och hur gammal är den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThomasTvivlaren

Hej!

Jaha där ser man, det är verkligen något jag inte alls har tänkt på att man kan få.

 

Jo jag läste någonstans att man skulle uppdatera firmwire, så jag laddade ner senaste versionen för kanske 2 veckor sedan och då försvann problemet. Men nu är det tyvärr tillbaka. Det jag inte gjorde vid det tillfället var att nollställa inställningarna... det kanske var dumt gjort?

 

Nu ska vi se, den heter Belkin n750db och är mellan 4-5 år gammal. Dags att köpa ny?

 

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThomasTvivlaren

Hej!

Är det något speciellt i DNS-inställningarna jag ska titta efter?

Hur är det med modemet då? Kan det också vara hackat?

 

Tack, får mejla supporten när jag kommer hem ikväll!

 

/Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur enkelt resp. komplicerat modem det är, en del modem har inga inställningar som kan påverka internetanslutningen på ett sånt sätt att fler annonser visas.

 

Det brukar inte finnas så mycket som rör DNS, dels en inställning för vilka DNS-servrar som ska användas och dels en status för vad som verkligen används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Har iPad, iPhone & Mac uppkopplade mot wi-fi här hemma. På sistone har det börjat poppa upp reklam i dessa enheter när man surfar i safari. Även app store öppnas och man kommer till nedladdningssida för nåt spel.

Det kan väl inte vara så enkelt som att Apple tycker du köper för lite?

Och börjat skicka lite reklam (sk erbjudanden) till dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThomasTvivlaren

Jag testade att nollställa routern vilket verkade att fungera.

 

Kommer det tillbaka så kan jag testa att shoppa loss i apple store så får vi se om det funkar bättre :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThomasTvivlaren

Inga fler pop up-fönster i varken iPhone eller iPad sedan nollställningen gjordes  :thumbsup:

Hoppas att det håller i sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThomasTvivlaren

Jag tar upp den här tråden igen, för igår började problemen igen.
Då nollställde jag routern och problemen försvann.

 

Mitt virusprogram säger att min nätverksrouter är åtkomlig via internet och att hackare kan komma åt routern och ändra inställningar. Programmets lösningen på detta är: "Find and disable the remote management service"

 

När jag kollar inställningarna så är remote management inställd på disabled.

 

Någon som kan komma med nåt tips på lösning?
Kan det ligga något på vår bärbara dator som ställer till det? Den använde vi nämligen i fredags, och den används inte så mycket. Tänker att det kanske kan hänga ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bytt inloggningslösenordet i router, dvs det som man använder för att komma åt inställningarna?

Det finns skadliga program i datorer som loggar in på routrar och ändrar inställningar, men låter man bli att använda standardlösenordet brukar det problemet upphöra.

 

Men det kan nog vara bäst att byta till en modernare router som uppdateras så att det inte finns några säkerhetsproblem med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...