Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta XP mot Windows 7


Kristall

Rekommendera Poster

Hur svårt är det att byta från XP till W7? Min dators hårddisk är uppdelad i C: där Windows och program ligger och D: där jag lagt dokument, foton etc. På F: finns en SSD på 128 gb som jag använder till backup av D:. Om jag köper W7-skivor med nycklar och allt kan jag då tömma D: och installera W7 (32 bitar) där och ha XP kvar på C:? Kan man ordna så att man kan välja att boota med XP eller W7? Jag skulle gärna vilja ha kvar XP men det kanske inte går? Eller är det bättre att lägga W7 på SSD-disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går fint att ha XP och Win7 på samma gång. Det är bara att installera Win7, men installera den på SSD och välj 64-bit versionen. Då kan du använda mer minne om du vill.

 

När du startar datorn kan du välja operativsystem.

 

Här är en guide.

http://www.reviversoft.com/sv/blog/2013/09/dual-booting-windows-xp-and-windows-7/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går fint att ha XP och Win7 på samma gång. Det är bara att installera Win7, men installera den på SSD och välj 64-bit versionen. Då kan du använda mer minne om du vill.

 

När du startar datorn kan du välja operativsystem.

 

Här är en guide.

http://www.reviversoft.com/sv/blog/2013/09/dual-booting-windows-xp-and-windows-7/

Tack för ett utmärkt svar. Hoppas jag klarar installationen, men det dyker säkert upp frågor. Spelar det någon roll vilken bokstav W7-disken har? Jag har tänkt installera på F: som är en SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går fint att installera på F:

 

Det enda som man egentligen behöver tänka på, med två OS, är att installera det äldsta OS:et först. Nu är ju det inget problem för dig, eftersom du redan har XP installerat.

 

Du borde inte få några problem, eftersom du installerar Win 7 på en annan hårddisk än XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det går fint att installera på F:

 

Det enda som man egentligen behöver tänka på, med två OS, är att installera det äldsta OS:et först. Nu är ju det inget problem för dig, eftersom du redan har XP installerat.

 

Du borde inte få några problem, eftersom du installerar Win 7 på en annan hårddisk än XP.

Det gick utmärkt, nu kan jag välja XP eller W7 vid uppstart. Men jag får inte igång min internetanslutning från W7. Jag har en Comhemanslutning med router kopplad till TV-utttaget och sen en trådlös LAN-anslutning till datorn. Det fungerar utmärkt med XP. Men jag lyckas inte koppla upp mig från W7. Hur göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har du några utropstecken i Enhetshanteraren?

2. Prova att uppdatera drivrutinen för nätverkskortet.

3. Se efter vad Felsökaren i Windows 7 säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn? Det finns en risk, att det inte finns några drivrutiner till nätverkskortet, för Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd jag (75) fått. Installationen av W7 gick bra, och problemet med internetuppkopplingen löstes (efter kontakt med Comhem) genom att jag köpte och installerade ett nytt trådlöst nätverkskort. Så nu återstår bara att lära mig Windows 7 och det verkar inte så lätt. Har du tips på någon bra nybörjarhandledning vore det bra. Än en gång tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du kommer snart att vänja dig vid Windows 7 och efter ett tag tycker du nog du att du inte vill byta tillbaks till Windows XP ^_^

 

Microsoft: Grunderna i Windows: alla avsnitt

 

Kumla Kommun och Skolwebb:

- Nyheter i Windows 7

- Introduktion till Windows 7

 

Se till att du kör Windows update och även bockar i ev. valfria uppdateringar och startar om datorn på uppmaning, samt kör Windows update igen.

Det kan ibland behöva repeteras efter en nyinstallation av Windows.

 

Lycka till. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer snart att vänja dig vid Windows 7 och efter ett tag tycker du nog du att du inte vill byta tillbaks till Windows XP ^_^

 

Microsoft: Grunderna i Windows: alla avsnitt

 

Kumla Kommun och Skolwebb:

- Nyheter i Windows 7

- Introduktion till Windows 7

 

Se till att du kör Windows update och även bockar i ev. valfria uppdateringar och startar om datorn på uppmaning, samt kör Windows update igen.

Det kan ibland behöva repeteras efter en nyinstallation av Windows.

 

Lycka till. :thumbsup:

Jag tror också att jag kommer att gå över till W7 helt och hållet, men just nu känns XP naturligare och jag har inte heller installerat Outlook, skrivardrivrutin, Open Office mm, men det ska nog ordna sig så småningom. Windows update har datorn kört själv flera gånger i går och i dag. Tack för värdefulla tips om info om Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...