Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om citat i inlägg


DAL30

Rekommendera Poster

Hej!
En konstig fråga för den som kan svaret, men inte för mig som inte kan:

Hur ordnar jag citat

-  dels citat från ett tidigare inlägg?

-  dels citat från t.ex. ett tillgängligt dokument?

 

Tack för hjälp till en okunnig!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag vet inte om jag kan svaret eftersom jag inte förstår vad du menar med "ordna". Är det i en tråd här på Eforum du ska ge dessa citat?

 

När det gäller att citera ett tidigare inlägg brukar jag ge länken till den tråden och skriva numret på inlägget, t ex #6. När jag citerar ett dokument som finns på Internet ger jag också länken till det, t ex
http://www.traduc71.com/userfiles/53_%20Dignes%20parents.doc

 

Om du menar att du vill veta hur man citerar rent tekniskt, se sista inlägget här:
//eforum.idg.se/topic/347625-citera-korrekt/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret mbgtmari!   :thumbsup:

Jag menar, hur jag skall göra för att i mitt inlägg "kopiera in"/"lägga in" text från ett annat inlägg här på Eforum. Man kan kalla det, hur jag skall kopiera/citera texten i ett annat inlägg.

Jag önskar inte i första hand använda en länk till citatet.

Det är ju många medlemmar som just använder citat.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Klicka på den inringade knappen.

Skärmklipp.PNG

 

 

2. Håll nere vänster musknapp och dra sen med musen över texten du vill citera. Den kommer då att bli markerad med blått.

 

2.PNG

Kopiera till Urklippshanteraren genom att:

- Hålla nere Ctrl-tangenten medan du trycker på C-tangenten.

eller

- Högerklicka i närheten av den markerade texten och välja "Kopiera" i menyn som visas.

 

3. Klistra in från Urklippshanteraren genom att:

- Vänsterklicka inuti citatrutan och sen hålla nere Ctrl-tangenten medan du trycker på V-tangenten.

eller

- Högerklicka inuti citatrutan och välja "Klistra in" i menyn som visas.

3.PNG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller omvänt - efter att man klistrat in sådant man vill citera, det kan ju ex. vara två eller flera stycken man brutit ut från någon text, markera den texten och klicka på Citatknappen.

Text först - citatknappen sen.

 

Att eforum sedan envisas med att lägga till tomma rader i citatrutan får vi leva med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej!

En konstig fråga för den som kan svaret, men inte för mig som inte kan:

Hur ordnar jag citat

-  dels citat från ett tidigare inlägg?

-  dels citat från t.ex. ett tillgängligt dokument?

 

Tack för hjälp till en okunnig!

Vänligen

DAL30

 

:)  Håller med:

 

Det är alldeles för krångligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Hur skulle ni vilja göra för att citera ett inlägg eller ett dokument?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag kan hålla med, tycker ibland själv det kan vara onödigt krångligt att citera flera olika inlägg där signatur skall vara med.

 

Å andra sidan är det inget större bekymmer anser jag personligen; dom få gånger det händer kan jag lätt gå in i Testhörnan och återuppliva hur det skall göras.

 

Obs. att ni bör läsa den klistrade tråden där innan ni postar något.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man inte kan "tänka" fram citat, så måste man göra detta manuellt, att dra en markerad mening/rad från punkt a till punkt b, och sedan klicka på en knapp, tycker jag är enkelt, kanske är lite svårare att markera flera citat samtidigt, göra ett multicitat, men rätt enkelt det med.

 

Kan problemet vara att man inte gör det ofta? Är det bara träning som gäller kanske?

Vilka alternativ finns det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hehe,

Det var inte detta jag menade:
 

Eftersom man inte kan "tänka" fram citat, så måste man göra detta manuellt, att dra en markerad mening/rad från punkt a till punkt b, och sedan klicka på en knapp, tycker jag är enkelt, kanske är lite svårare att markera flera citat samtidigt, göra ett multicitat, men rätt enkelt det med.

 

Kan problemet vara att man inte gör det ofta? Är det bara träning som gäller kanske?

Vilka alternativ finns det?

 

 

Mer som detta och inte att använda "svara" knappen

 

Eftersom man inte kan "tänka" fram citat, så måste man göra detta manuellt, att dra en markerad mening/rad från punkt a till punkt b, och sedan klicka på en knapp, tycker jag är enkelt, kanske är lite svårare att markera flera citat samtidigt, göra ett multicitat, men rätt enkelt det med.

 

Kan problemet vara att man inte gör det ofta? Är det bara träning som gäller kanske?

Vilka alternativ finns det?

 

etc. med multicitat vilket inte alltid är helt självklart, eller också är det jag som är trög på detta... :huh:

Som sagt så sällan jag använder den funktionen med multi-citat - vilket jag borde varit tydligare med.

Mvh
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappen "Multi-Citat" har ju i sin informationsruta en beskrivande text som är tydlig.

Borde kanske vara "Multi-Citera" för att skilja sig från knappen i editorn som har hjälptexten "Citat"

 

Knappen "Svara", som borde heta "Svara med citat" har som beskrivande text "Svara direkt på detta inlägg" men borde ha texten (typ) Svara på inlägget med citerad text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag i någon mån erfarenhet av webben sedan ca 15 år och använt många webforum under de åren, men jag inte erinra mig jag någonsin varit på - eller i nutiden - upplevt något så krångligt att citera/klistra in på, som det här.
Mitt tips är alltså: Titta på andra forum....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappen multicitat kan tas bort.

 

Om det görs kommer detta forum fungera precis lika som min hembio, sweclockers, swedroid, dvs andra som är baserade på Ip board.

 

Dvs klicka på multicitat ger samma effekt som att klicka svara om man gör det över flera inlägg. Med en liten skillnad, multicitat poppar upp en dialog man måste klicka på för att klistra in citaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappen multicitat kan tas bort.

 

Om det görs kommer detta forum fungera precis lika som min hembio, sweclockers, swedroid, dvs andra som är baserade på Ip board.

 

Dvs klicka på multicitat ger samma effekt som att klicka svara om man gör det över flera inlägg. Med en liten skillnad, multicitat poppar upp en dialog man måste klicka på för att klistra in citaten.

Sweclockers har just bytt till ett egenutvecklat system men innan dess var deras forum inte baserat på IP Board utan något annat (kanske det var vBulletin). I alla fall numera klickar man på "Citera flera" om man ska citera flera och "Citera" om man bara ska svara på ett inlägg med hjälp av ett citat. Dessutom finns det en knapp "Svara" om man inte vill ha ett citat av hela inlägget men att @ följt av alias för inläggsskrivaren ska skrivas ut.

 

I Alltomwindows, som är baserat på IP Board, finns knapparna "Flera citeringar" och "Citera" så det är precis som i Eforum.

 

I Minhembio finns knapparna "Multi-citat" och "Citat" så vitt jag kan se vid en snabbtest fungerar de precis som de två knapparna i Eforum.

 

 

Själv har jag i någon mån erfarenhet av webben sedan ca 15 år och använt många webforum under de åren, men jag inte erinra mig jag någonsin varit på - eller i nutiden - upplevt något så krångligt att citera/klistra in på, som det här.

Mitt tips är alltså: Titta på andra forum....

 

Vilket av stegen vill du ta bort?

Välja vilken text som ska citeras.

Kopiera den texten.

Klistra in texten.

Välja att texten ska markeras som ett citat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att om du trycker på citat i inlägg A, då läggs det till i svaret.

Skriver du lite och klickar sedan på citat i inlägg B, då läggs det till sist i ditt svar.

 

Därmed anser jag att multi-citat är överflödig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Cecilia HUVUDMODERATOR:

 

 

 

Hur många ANDRA forum har du använt?

 

Har du någonsin varit NYBÖRJARE?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att om du trycker på citat i inlägg A, då läggs det till i svaret.

Skriver du lite och klickar sedan på citat i inlägg B, då läggs det till sist i ditt svar.

 

Därmed anser jag att multi-citat är överflödig.

Javisst är det så i Eforum också, men det är väl inte precis lättförstått för den som är ny här.

 

 

Till Cecilia HUVUDMODERATOR:

 

 

 

Hur många ANDRA forum har du använt?

 

Har du någonsin varit NYBÖRJARE?

Jag är aktiv i fem forum för närvarande, varav 3 baserade på IP Board, men har tidigare varit mycket i några andra forum. Sen har jag gjort enstaka inhopp i många andra forum.

 

När jag började läsa trådar på Eforum hade jag aldrig skrivit i ett forum tidigare och knappt läst något heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodie, vad är det du undrar? Cecilia är inte den enda som kan svara på dina frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till HUVUDMODERATORN

 

Förlåt om jag överskattat din IQ.

 

Klicka på det där blå.

Jo, det gjorde jag förut och hittade en tråd om i stort sett samma sak. Men jag vet inte vad för sorts kommentar du önskar. En kommentar kan ju vara:

"Frågan har varit uppe tidigare."

Men vad skulle det vara för nytta med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...