Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Aktiverat men kommer ändå medd om Licensen


PCsnubben

Rekommendera Poster

På en Asus Stationär är Windows 7 Home Premium installerat vid köp och har fungerat väl tills för någon månad sedan.

Licensen är original och klisterlappen finns på sidan av datorn som brukligt.

Tittar jag efter så står det även "Windows har aktiverats" ProduktID .....osv

 

Men ändå kommer det upp felmeddelande vid omstart att licensen inte är äkta ?!

 

Jag ringde Microsoft ang detta och talade med en dam där.

Hon påstod att även Windows 7 kan ha nyckeln sammankollpad med moderkortet (som Windows 8 kan ha)

Detta har jag aldrig hört talas om , och tvivlar på att det är det som är problemet.

Hon instsiterade att det visst kunde vara så, och att det förekom speciellt på HPs datorer.

Nåväl, jag ominstallerade licensen, och felmeddelandet försvann.

Men tyvärr, idag har felmeddelandet dykt upp igen ...  :)

 

Vad gör jag ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

jo, Windows Vista/7 Home Premium OEM är ofta hopkopplat med datorns hårdvara och byter man tex. ett moderkort måste man omaktivera sitt system om man byter till ett likvärdigt. OEM-licensen är alltså knuten till hårdvaran.

 

Du bör kunna göra en manuell telefon-aktivering:

 

Kontrollpanelen > System och säkerhet > System => längst ned på den sidan står om du skall aktivera > klicka aktivera produktnyckel

 

Misslyckas detta så kommer ett val att göra telefonaktivering > du ringer numret som kommer upp och får prata med en telefonsvarare > då skall du få en särskild aktiveringsnyckel uppläst (24-tecken 25-tecken) så var beredd med papper och penna > denna matar du in i rutan på datorn och klickar Aktivera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kom ihåg vid en telefonaktivering, att ha en stabil telefon, för när du ska mata in aktiveringsnyckeln, 25 -tecken, så ska du mata in 5 tecken i 5 block, markerade A-E, och det går ganska fort, visst kan du upprepa, men ändå, är man inte van, så är det lätt att missa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv på papper så har du uppgifterna kvar om det blir fel.

 

 

 

På en Asus Stationär är Windows 7 Home Premium installerat vid köp och har fungerat väl tills för någon månad sedan.

Uppmaning om aktivering brukar komma ungefär en månad efter ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag skrev fel ovan, produktnyckeln är 5x5=25 tecken

 

Jag brukar alltid aktivera licensen i samband med Windows installation, återställning eller uppgradering av Windows till nyare utgåva; åtminstone kontrollera att den är aktiverad (enligt inlägg #2) så är det gjort på en gång.

 

Jag har för mig att på någon Windows utgåva så får man inte alla typer Windows uppdateringar om inte licensen är aktiverad, men jag kan minnas fel, hur som helst bäst att ha det överstökat på en gång.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JA, men jag HAR ju omaktivetat.
Och det kommer ändå upp ett meddelande att licensen inte är äkta efter omstart.
Dessutom är INGEN hårdvara bytt på datorn heller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på "Datorn" och välj egenskaper, längst ner, enligt dig så står det alltså att det inte är aktiverat, i motsats som på bilden?

 

 

post-13429-0-51703900-1433089136_thumb.png

 

Och du har aktiverat via telefon manuellt eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det står att det är aktiverat.

Trots detta kommer ett meddelande upp vid omstart att det INTE är det..
Mycket underligt, har aldrig varit med om det tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem på en HP bärbar med Win 7 home.

 

Allt är aktiverat med originalnyckel och inget fel i högra nedre hörnet, men då och då dyker en stor skylt upp med att du kanske råkat ut för en förfalskad Windowskopia(bara att klicka ner).

Datorn tar inte emot några nya uppdateringar utan meddelar fel att det inte gick att installera.

Går inte ens med enstaka filer manuellt.

Tagit ner "fixit" från Microsoft som hittat fel och reparerat dessa men hjälper inte alls.

Finns inga virus eller annat på datorn, bara några enstaka program för företaget, Office m.m.

Datorn fungerar klanderfritt förutom detta aber, och jag har slutat bry mig om felet.

Vill inte installera om den heller för att kanske få samma problem igen och nytt tidslöseri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, denna dator behövde ändå ominstalleras, så det är nu gjort.

Hittade inte orsaken till felet med felmeddelandet ang licensen tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, denna dator behövde ändå ominstalleras, så det är nu gjort.

Hittade inte orsaken till felet med felmeddelandet ang licensen tyvärr.

Det ända jag kan tänka mig är att Microsoft server känt av något i datorn som orsakar detta felmeddelande. Men huvudsaken är väl att du fått bort det ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...