Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Autofyllning


gandalfgrå

Rekommendera Poster

gandalfgrå

Hej.

 

Jo, jag har en sak som stör. Det finns ju i Chrome som jag har något som heter autofyll. Finns säkert hos andra browsers också. När jag skrivit in mitt Hotmailnamn en gång så sparas den informationen och nästa gång jag vill in så räcker det med att jag skriver första bokstaven så kommer hela hotmailnamnet fram och jag kan då gå direkt till lösenordet. Helt OK tycker jag. Har man flera hotmailkonton har man ju ingen lust att varje gång skriva hela namnet i rutan. Detta gäller även andra sidor där man ska ange sitt email eller liknande.  

 

Jag har inte tänkt så mycket på detta förrän jag av en händelse var inne på vår populäraste köp och säljsite. Jag skrev i sökrutan namnet på det jag sökte och kom då fram till olika förslag. När jag gick in några timmar senare så skrev jag samma sak men lade till en modellbeteckning. När jag sen var inne en tredje gång och sökte och började skriva samma förstabokstav kom det upp förslag på det jag skrivit tidigare. Alltså saker som börjat på samma bokstav. En automatisk ifyllning kan man kalla det.

 

Men: Det var inte bara ord jag sökt på köp och säljsiten som kom fram som förslag. Ord jag sökt på helt andra ställen kom som förslag. Ord som inte har något med köp och säljsiten. Ord som jag inte ens kan använda i köp och säljsiten för det finns inte där. Tidningsrubriker eller artiklar osv. Varför finns de där?

 

Jag gick in i Chrome och till inställningar. Sen till visa avancerade inställningar och letade efter Lösenord och formulär. Där avaktiverade jag Aktivera och fyll i webbformulär med ett enda klick.

 

Jag gick ur och stängde ner datorn. Satt på den igen och gick till Outlock och skrev första bokstaven i mitt hotmailnamn. Inget hände. Namnet kom inte fram. Bra tänkte jag och gick till köp och säljsiten. Skrev första bokstaven på det jag sökt tidigare men inget mer kom automatiskt. Bra. Alltså borde det som funnits tidigare som visat vad jag sökt på vara borta. Trodde jag.

 

Jag gick in i inställningarna i Chrome igen och markerade kryssrutan  Aktivera Autofyll och fyll i webbformulär med ett enda klick. Gick sen ur och gick till Outlock för att kolla hotmail. Jag antog nu att inget borde komma fram utan jag skulle vara tvungen att skriva hela mitt hotmailnamn så skulle det sparas. Alltså att jag så att säga började om från början. Men så blev det inte. När jag tryckte ner första bokstaven i hotmainamnet kom hela namnet fram. Jag provade och gick in på köp och säljsiten och skrev första bokstaven i sökrutan på det jag sökt tidigare och allt kom fram som tidigare. Även sökord från tidningar. Det verkar som om max 6 sökord kan visas. Jag provade även att skriva andra bokstäver och fick då fram sökord som började på den bokstaven och det var också ord som inte har med köp och säljsiten att göra alls. 

 

Varför fanns sökorden kvar. Jag ville ju ta bort dem? Ligger sökorden kvar någonstans i datorn och isf var? Jag vill ta bort dem och själv bestämma vilka sökord jag vill ha sparade. Visst kan jag markera att ingen Autofyllning ska ske och då ser ingen vad jag sökt på men vem som helst som har datorn kan ju markera Autofyll och då kommer sökorden fram eftersom de finns någonstans lagrade. Jag vill ta bort dem. Hur? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu använder jag inte Chrome utan Firefox men det är samma sak där att formulärrutor, t ex sökrutor, kan fyllas i med sådant som man skrivit in i formulär på andra webbplatser. Jag har gissat att det beror på att Firefox inte sparar på vilken webbplats man har fyllt i vissa ord utan bara i vad etiketten (label) i HTML-koden för formulärrutan är. Som ett exempel så är etiketten för sökrutan högt upp på Eforum-sidor "main_search" och om andra webbsidor också använder den etiketten så kommer sökord från Eforum att fyllas i där också. Syftet är väl att man bara ska behöva skriva in t ex sitt efternamn en gång och sen kan den informationen återanvändas på andra webbplatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

Testa att tömma historiken och cachen.

Jaha, och det gör man hur? Det finns en vänsterpil i vänstra hörnet och via den kommer man till -ta bort webbinformation/rensa webbinformationen. Där kan man rensa men det hjälper inte. Kan påpeka att i -rensa webbinformationen finns 8 rutor som man kan bocka i. Jag har de 4 första ibockade. Om det är det här du menar med tömma historiken hur tömmer jag då cachen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

Nu använder jag inte Chrome utan Firefox men det är samma sak där att formulärrutor, t ex sökrutor, kan fyllas i med sådant som man skrivit in i formulär på andra webbplatser. Jag har gissat att det beror på att Firefox inte sparar på vilken webbplats man har fyllt i vissa ord utan bara i vad etiketten (label) i HTML-koden för formulärrutan är. Som ett exempel så är etiketten för sökrutan högt upp på Eforum-sidor "main_search" och om andra webbsidor också använder den etiketten så kommer sökord från Eforum att fyllas i där också. Syftet är väl att man bara ska behöva skriva in t ex sitt efternamn en gång och sen kan den informationen återanvändas på andra webbplatser.

Jo jag förstår på ett ungefär vad du menar. Att det ska bli lättare och att man inte ska behöva skriva om något som man använder ofta. Men för att ge ett exempel:

Säg att jag söker efter Almedalen i en kvällstidnings sökruta. Varför ska det komma som sökförslag i Blocket om jag vill söka på en Audi bara för att båda orden börjar på A. Almedalen har ju inget i Blocket att göra. Hela min tråd går ut på att jag inte vill att sökord sparas och helst vill jag bestämma själv vilka som ska sparas. Men som jag skrivit, någonstans i datorn finns sökorden och jag vill komma åt dem för att radera de jag inte vill ha kvar.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, och det gör man hur? Det finns en vänsterpil i vänstra hörnet och via den kommer man till -ta bort webbinformation/rensa webbinformationen. Där kan man rensa men det hjälper inte. Kan påpeka att i -rensa webbinformationen finns 8 rutor som man kan bocka i. Jag har de 4 första ibockade. Om det är det här du menar med tömma historiken hur tömmer jag då cachen?

https://support.google.com/chrome/answer/95582?hl=sv

t ex "Specifika Autofyll-uppgifter" om du nu bara vill ta bort en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

https://support.google.com/chrome/answer/95582?hl=sv

t ex "Specifika Autofyll-uppgifter" om du nu bara vill ta bort en del.

Hej.

 

Jag tror jag löst det hela. Det blir nog inte riktigt som jag vill ha det utan man får tänka på när man tömmer webbhistoriken. Nu fick jag ett annat bekymmer men jag öppnar en ny tråd för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...