Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En kompis som inte kan surfa


cybertears

Rekommendera Poster

cybertears

Han kan prata skype och det går att ansluta med teamviewer efter många försök men han kan inte surfa.

Den säger: DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET

 

Jag har testat detta som står här - funkar fortfarande inte.

 

Jag undrar lite över detta, vad innebär det? : 

Tcpip\Parameters: [DhcpNameServer] 192.168.1.254

Jag kan inte se något som skulle vara ett problem.

 

FRST.txt

Addition.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 192.168.1.254 routerns IP-adress?

I så fall är det normalt.

 

Hjälper det att avinstallera Wajam?

Går det att köra AdwCleaner?

För den kan antagligen få bort Wajam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Är 192.168.1.254 routerns IP-adress?

I så fall är det normalt.

 

Hjälper det att avinstallera Wajam?

Går det att köra AdwCleaner?

För den kan antagligen få bort Wajam.

Det verkar så.

Han har avinstallerat wajam nu men idag när jag försöker ansluta via teamviewer går det inte alls. Eftersom att han inte har någon annan dator så kan han heller inte ladda ner Adwcleaner.

 

Jag vet inte hur jag ska guida honom, han är inte så datorkunnig precis heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan han göra en systemåterställning till till innan wajam-avinstallationen eller ändå tidigare?

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Kan han göra en systemåterställning till till innan wajam-avinstallationen eller ändå tidigare?

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Inte vad han kunde hitta. Däremot så lämna han över datorn till en bekant, hans bekant tog hem datorn till sig själv och vid uppkoppling mot hans bekant nätverk så fungera allt felfritt, han återvänder med datorn och testar åter nätverket och där vill den inte fungera. Då kan man väl konstatera att det är någonting i hans nätverk som inte är helt 100.

 

Han testade nyss att pinga google med domän namn och ipnummer, vid båda testerna så fick han timed out.

 

Jag ska börja med att ställa frågan om en mobil får samma fel som han får på datorn, isåfall kanske internetleverantören kan hjälpa till att felsöka problemet med routern.

 

Tar självklart emot tips.

 

[Edit]: Bild är inlagd, kör han nätverksdiagnostik får han följande fel:post-124092-0-18287700-1431890370_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kan testa att fabriksåterställa sin router, om han inte redan har prövat detta?

 

Om man prövar åt andra hållet, testa en annan bärbar hos sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Han kan testa att fabriksåterställa sin router, om han inte redan har prövat detta?

 

Om man prövar åt andra hållet, testa en annan bärbar hos sig?

Ska prata med honom om det :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Han kan testa att fabriksåterställa sin router, om han inte redan har prövat detta?

 

Om man prövar åt andra hållet, testa en annan bärbar hos sig?

Hans mobil hade inga problem, hans bror har en surfplatta som dom testade med också, inga problem där heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade han inte systemåterställningsfunktionen eller fanns det inga lagrade återställningspunkter?

 

Går det att flytta filer mellan surfplattan/mobilen och datorn via det lokala nätverket?

För i så fall kan man antingen flytta AdwCleaner-programmet eller en fix-fil för FRST.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Hittade han inte systemåterställningsfunktionen eller fanns det inga lagrade återställningspunkter?

 

Går det att flytta filer mellan surfplattan/mobilen och datorn via det lokala nätverket?

För i så fall kan man antingen flytta AdwCleaner-programmet eller en fix-fil för FRST.

Han hade inga återställningspunkter, Adwcleaner hittade inget, inte heller hitman pro och eset, han fick instruktioner om att köra en återställning av routern, då löste sig allting. Han har även en 5 års gammal router.

 

Tackar för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Kolla om det finns någon nyare firmware till routern och se till att byta inloggningslösenordet (inte krypteringsnyckeln för trådlösa nätet utan lösenordet för att nå inställningssidorna) så att ingen obehörighet kan logga in på routern och ändra inställningar.

 

Är wajam/WajNetworkE kvar i datorn?

Det räknas som ett annonsprogram och borde tas bort.

 

Samt i FRST.txt var det:

CHR dev: Chrome dev build detected! <======= ATTENTION
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

Ingen orsak :)

 

Kolla om det finns någon nyare firmware till routern och se till att byta inloggningslösenordet (inte krypteringsnyckeln för trådlösa nätet utan lösenordet för att nå inställningssidorna) så att ingen obehörighet kan logga in på routern och ändra inställningar.

 

Är wajam/WajNetworkE kvar i datorn?

Det räknas som ett annonsprogram och borde tas bort.

 

Samt i FRST.txt var det:

CHR dev: Chrome dev build detected! <======= ATTENTION

 

wajam/WajNetworkE är borta lika så Chrome dev build :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...