Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam Windows 8.1


Ahulthen

Rekommendera Poster

Jag har en stationär dator från HP med Windows 8.1. Datorn har helt plöstligt blivit mycket långsam,det går att hantera filer,men mycket långsamt,däremot är det så trögt  att använda webbläsare eller andra dataprogram att det inte är meningsfullt att försöka.Chrome tar kanske bara ett par minuter längre tid än normalt starta upp,men den klarar inte att komma ut på internet. 

Jag har försökt att via startmenyn starta upp kontrollpanelen,men efter en lång stund så står det bara en tom meny som det står kontrollpanelen högst upp på .Jag har också försökt starta upp aktivitetshanteraren via  Ctrl+Alt-Del,inget händer. Det enda som fungerar normalt är uppstarten och skärmsläckaren.I ena hörnet står det nu Windows 8.1 Build 9600(kommer inte ihåg att det har stått så förut) Om jag har på datorn tillräckligt länge så har  skärmen blivit blå  utan  information eller andra felmeddelanden. Det sista som jag gjorde på datorn innan problemet uppstod var att via Freemake Videoconverter konvertera videofiler och att kryssa in rutan att Freemake skulle stänga av datorn när den var klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reagerar på att du säger det står Build 9600 längs ner i högra hörnet, det brukar kunna vara så när man inte kör med en godkänd aktiverad version av operativet.

Problemen du får, verkar tyda på detta.

 

Vet du om ditt Windows 8.1 är aktiverat, rätt produktnyckeln är alltså inskriven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är aktiverat. Har haft datorn sedan 2013

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 8 följde med datorn.Jag har själv uppgraderat till 8.1. Jag har så dålig kommunikation med internet att jag inte kan verifiera datorn eller gå till annan webbsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP brukar skicka med program som testar hårdvaran i datorn. I min HP-dator startar man testprogrammet genom att trycka på Esc-tangenten några gånger så fort man startat datorn och sen välja något med test, diagnostic eller liknande i menyn. Kör igenom testerna, särskilt en dålig hårddisk kan göra datorn väldigt långsam.

 

Om hårddisken är dålig kan den bli sämre av att testas så om du har viktiga filer som inte har säkerhetskopierats, se:
http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc

 

Om inte annat så ger den kopieringen resp. testen av datorn viss möjlighet att se om det är Windows eller datorn som är väldigt långsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag reagerar på att du säger det står Build 9600 längs ner i högra hörnet, det brukar kunna vara så när man inte kör med en godkänd aktiverad version av operativet.

Problemen du får, verkar tyda på detta.

 

Vet du om ditt Windows 8.1 är aktiverat, rätt produktnyckeln är alltså inskriven?

 

 

Klicka på knappen "Verifiera nu" på sidan http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/genuine för att få en aktiveringskontroll.

Hej,

 

Har du kontrollerat detta ovanstående, för jag håller med Laso, just detta kommer bara fram om man har en utgåva som inte är korrekt registrerad, piratkopia eller en beta-test utgåva av Microsoft operativsystem på sin dator?

 

Det gäller att komma ihåg att man har en viss tid på sig att registrerara sin lagliga Windows utgåva efter installation, det spelar ingen roll att man matat in rätt kod-nyckel, systemet måste aktiveras, antingen väljer man att kryssa i detta direkt under installationen, eller så väntar man några dagar, nån vecka (osäker hur länge) men sedan måste man gå in i Kontrollpanelen > System och aktivera sin licensens nyckel.

 

Annars ringer man telefonnumret som kommer upp (Microsoft är mycket bra att ha att göra med, inga problem) och gör en sk. telefon-aktivering.

 

Instruktioner hur man aktiverar sitt Windows:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/950929/sv

 

Kommer du inte ut på internet alls?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan googla(det tar 20 minuter),men kan sedan inte gå in på webbsidan. Försökte i 45 minuter att gå ina på eforum reespektive microsofts hemsida,det gick inte.Jag har lyckats flytta filer  från datorn till usb-minne.Efter tag när datorn har varit igång ett tag så har det kommit upp uppmaningar om att aktivera Windows via datorinställningar,kommer automatiskt dit,men det är bara en tom ruta som fyller skärmen,högst upp står det Datorinställningar,men det finns i övrigt ingen text och inga  ikoner. Jag vet inte vad jag har för produktnyckel för Windows. På datorn så står det bara serienummer,modellnummer och produktnummer. Det följde inte med några installationsskivor eller dokumentation om Windowslicens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på den dåliga internetförbindelsen att Windows inte kommer i kontakt med en Microsoft-server och därför inte kan kontrollera licensnyckeln. I datorer som är förinstallerade med Windows 8 eller 8.1 ligger licensnyckeln fast på moderkortet, ungefär som BIOS/UEFI.

 

Följde du guiden http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc ?

Var datorn lika långsam då?

 

Har du kollat något på testprogrammen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lyckas följa kraschguiden,,vill inte boota från skivan. Har försökt få datorn att den ska boota från skivan på två ställen,dels under computer setup där man välja boot order,men jag kan inte gå ut ur menyn utan att annullera de val som jag har gjort. Det hade varit enklare att boota skivan om det har varit som i äldre datorer. Har också provat att via F10 kommma till en återställnigsmeny och sedan använd enhet och sedan cd.Inget fungerade. Jag har kollat testprogrammen,enligt dem är det inget fel på daton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att det är dags för HP:s support eftersom du inte kan göra saker som ska gå i BIOS/UEFI Setup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag lyckats få datorn att fungera normalt igen. Jag köpte ny nätverkskabel för att koppla datorn till modemet(använder normalt Wifi) och hittade hur man återställde datorn.Var först rädd att det handlade  om totalåterställning under F11 vid HP,s startmeny.Det tog tid eftersom jag först inte kom ihåg kontots lösenord(har automatisk inloggning till datorn) och hitta rätt punkt att återställa. Efter att ha återställt samma återställningspunkt flera gånger så fick jag igång datorn. Fick starta om datorn flera gånger innan det inte längre stod build 9600 i ena hörnet på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...