Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygg ihop två flikar till en


Markus Ehnberg

Rekommendera Poster

Markus Ehnberg

Hej,

 

Jag har 10000 rader i 'Blad1'. På 'Blad2' har jag just nu 5000 rader. Men har en databasanslutning till 'Blad2' så den kommer att bli större.

Jag vill i Blad1 på rad 10001 och neråt fylla på de värdena jag har i 'Blad2'. Det jag inte får till är att jag inte vill ha med rad1 från Blad2 utan vill få bort rubrikerna.

 

Ute efter något i stil med

='Blad2'!2:$

 

Men den klagar bara på formeln.

Känns som nån skitsak jag missarbara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera över innehållet för hand eller med VBA, du kan inte lösa detta med bara en formel per kolumn eller för hela cellblocket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus Ehnberg

Kopiera över innehållet för hand eller med VBA, du kan inte lösa detta med bara en formel per kolumn eller för hela cellblocket.

Kan inte kopiera över det för hand för Blad2 kommer att öka varje natt.

Men jag skriv en IF-sats som retunerade värdet från Blad2 annars gav det blankt.

Jag fick nog till det. men inte den smidigaste lösningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade du väl kunnat om du när du kopierar bara kopierar det som kommit till senaste natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus Ehnberg

Det hade du väl kunnat om du när du kopierar bara kopierar det som kommit till senaste natten.

Fast försöker få till en setup så att jag inte ska behöva göra något manuellt. Ska i nästa läge koppla på en pivotabell. Min kund ska bara kunna öppna sin pivottabell och trycka på uppdatera så har hon dagsfärska siffror. Hon ska inte behöva pilla med copy paste

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ha allt i samma tabell från början?

Det blir ändå lite handarbete att uppdatera dataområdet för Pivottabellen, om man inte automatiserar det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus Ehnberg

Varför inte ha allt i samma tabell från början?

Det blir ändå lite handarbete att uppdatera dataområdet för Pivottabellen, om man inte automatiserar det också.

Väldigt bra fråga. Första kallduschen i mitt projekt. Affärsystemet har valt att att lägga varje bokföringsår i egna register och inte allt i samma.

Kopplar jag två tabeller med microsoftquery så får jag båda registerna på bredden. Men jag vill ha dem på längden. Vet inte om jag kan ändra på det.

 

så nu läser jag två register mot två olika excel-ark och vill slå ihop dem så jag får allt i en längd.

 

Handarbetet i pivotabellen blir bara att behöva trycka på uppdatera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skapar Pivottabellen finns det en möjlighet att lägga till flera tabeller, "Välj om du vill analysera flera tabeller" längst ner och en ruta att bocka i som heter "Lägg till dessa data datamodellen".

 

Har ej provat funktionen själv men det kan vara värt att testa (Gäller excel 2013 men kanske fungerar på tidigare versioner).

 

 

 

Handarbetet i pivotabellen blir bara att behöva trycka på uppdatera. 

Det stämmer så fungerar det idag, så var det inte för några versioner sedan. Jag skrev lite VBA-kod för att fixa till det automatiskt till Excel 2003 på ett jobb för ett antal år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus Ehnberg

När du skapar Pivottabellen finns det en möjlighet att lägga till flera tabeller, "Välj om du vill analysera flera tabeller" längst ner och en ruta att bocka i som heter "Lägg till dessa data datamodellen".

 

Har ej provat funktionen själv men det kan vara värt att testa (Gäller excel 2013 men kanske fungerar på tidigare versioner).

 

Det stämmer så fungerar det idag, så var det inte för några versioner sedan. Jag skrev lite VBA-kod för att fixa till det automatiskt till Excel 2003 på ett jobb för ett antal år sedan.

Hittade bockrutan för att lägg till dessa data i datamodellen. Men hittar inte hur jag ska göra för att koppla på en till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kanske kan vara något, Använda flera tabeller i samma Pivot:

https://support.office.com/sv-se/article/-Anv%C3%A4nda-flera-tabeller-f%C3%B6r-att-skapa-en-pivottabell-b5e3ff48-2921-4e29-be15-511e09b5cf2d?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

 

Annars:

Ett macro som automatiskt körs när excelfilen startas och som börjar med att tömma tabell3 som är indata till pivotabellen och som sen kopierar tabell 1 och tabell 2 till en tabell 3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte trådskaparen ska ta en titt på Powerpivot. kanske kanske det är exakt det som behövs för att lösa denna knut.

 

man kan säga att det är verktyget som tar Excel ett steg närmre en ren databas, ett pivotverktyg som kan koppa ihop flera tabeller i en eller flera böcker och ordna dessa data i vettiga rapporter.

https://support.office.com/sv-se/article/Till%C3%A4ggsprogrammet-PowerPivot-a9c2c6e2-cc49-4976-a7d7-40896795d045?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

 

finns exempelbok att ladda ned med tillägget, även filmer på youtube som beskriver tilläggets funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...