Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diagram med dubbla Y axlar


desertsulan

Rekommendera Poster

desertsulan

God dag

Jag är ganska kass på diagram och grafer i excel och behöver lite hjälp med en tabell jag vill ha i en samlad graf.

 

Kolumn A listar 8 olika enheter, 1-8

 

Kolumn B listar alla datum när värdet för varje enhet registrerades vid och det upprepas för varje enhet. (Tidslinje på x axeln)

 

Kolumn C listar alla testvärde 1 för respektive enhet och datum och skall plottas ut på Y axeln till vänster (punkt diagram)

 

Kolumn D listar listar alla testvärde 2 för respektive enhet och datum och skall plottas ut på Y axeln till höger. (linjediagram)

 

Går det att skapa ett diagram med ovanstående krav ?

 

Tabellen finns i en bifogad fil som referens.

 

Tack på förhand

 

 

exempel - Copy.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att markera den dataserie du vill lägga på sekundära axeln, dvs högra axeln, välja formatera dataserie och där göra det valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
desertsulan

Tack, så långt funkar det bra men jag får nu kolumn A under datumen på X axeln, jag skulle vilja se varje enhet 1-8 plottas ut på diagramet med egen unik formatterad punkt. går det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag förstår vad det är du vill :)

 

Tror du gör bäst i att skapa en Pivotrapport och en graf ur denna. Men exakt hur du ska formatera det hela för att få ut de data du vill vet jag inte. Grafen blir lätt rörig för mig ivartfall när jag testar.

 

Bifogar en fil där en pivotrapport och på denna på grafer är inlagda. Kanske att du kan infoga utsnitt och titta på delar av grafen i taget eller kanske formatera på vis att du ser vad du vill.

 

En notering är att om du skickar över sekundära data på sekundära y-axeln så nollställs denna formatering både vid skifte av format på axeln och vid ändring via utsnitt/vilka poster som ska visas.

Tyvärr.

 

Nåja, se bifogad bok, två grafer, ett utsnitt (som påverkar pivottabellen och därmed båda graferna). Testa, lek runt, se om du kan hitta format som passar dig

 

 

exempel - Copy.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

desertsulan

Nu tror jag förstår vad det är du vill :)

 

Tror du gör bäst i att skapa en Pivotrapport och en graf ur denna. Men exakt hur du ska formatera det hela för att få ut de data du vill vet jag inte. Grafen blir lätt rörig för mig ivartfall när jag testar.

 

Bifogar en fil där en pivotrapport och på denna på grafer är inlagda. Kanske att du kan infoga utsnitt och titta på delar av grafen i taget eller kanske formatera på vis att du ser vad du vill.

 

En notering är att om du skickar över sekundära data på sekundära y-axeln så nollställs denna formatering både vid skifte av format på axeln och vid ändring via utsnitt/vilka poster som ska visas.

Tyvärr.

 

Nåja, se bifogad bok, två grafer, ett utsnitt (som påverkar pivottabellen och därmed båda graferna). Testa, lek runt, se om du kan hitta format som passar dig

Ja nu börja det hända saker :)  nu har jag fått själva grundprincipen att fungera och det blev ganska lätt med en pivot rapport.

Så nu tänker jag bygga vidare på det här och nästa steg skulle vara att kunna enkelt byta ut själva grundtabellen på ett enkelt sätt, jag har flera såna här tabeller i separata filer och tänkte använda den här filen som ett graf och rapportverktyg, kan man via nåt s.k macro ha en knapp och importera tabeller från andra filer som har samma tabellstruktur ?

 

Mvh och tack för all hjälp :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...