Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag råkade starta min Windows 7 dator med en Linuxskiva :-(


MariaE

Rekommendera Poster

Jag råkade starta min Windows 7 dator med en startbar Linuxskiva i :angry:   Den skivan hade ingen ettikett. :thumbsdown: Nu har jag naturligtvis skrivit Linux på den.  Jag tror att jag har Windows 7 Premium i datorn Engelsk version 64 bitar. Men jag har bara en Windows 7 Ultimate skiva 32 och 64 bitar.   Kan man fixa detta problem med en startdiskett för Windows 7 Premium eller måste jag lämna datorn till dataräddning igen ? Det hade inte gjort så mycket om det hade varit Windows datorn som jag brukade surfa på innan jag började surfa på min Linux dator. Min Windows dator som jag surfade på förut gjorde jag regelbundet backup på. Orsaken till att jag inte har gjort det med min andra dator är att jag inte har haft tillräckligt med skivor hemma ibland. En del vanliga skivor har en blivit kopior på :thumbsdown:  Det är kö på bättre skivor om man inte köper dem på nätet. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara startat mot skivan utan att installera är det inget problem, inget har hänt då. Ta ur skivan och starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara startat mot skivan utan att installera är det inget problem, inget har hänt då. Ta ur skivan och starta om.

Tyvärr är det inte så enkelt. Datorn startar inte nu.  :thumbsdown: Jag får ingen bild på bildskärmen bara en rand... Jag försökte ändra i bios inställningarna så att datorn skulle starta direkt från hårddisken men det funkade inte.  :thumbsdown:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gjorde du när du hade startat datorn med en Linux-skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gjorde du när du hade startat datorn med en Linux-skiva?

Jag gjorde ingenting. Jag tog bara ut skivan och startade om datorn. Jag startade också datorn med en Windows 7 Ultimate skiva som jag har. Först tog jag fel skiva Windows 7 Ultimate 32 bitar. Det funkade inte då...Jag har Windows 64 bitar i Windows datorn som jag har kort på mm.

 

Nu har jag kommit på att det är Window 7 Ultimate som jag har den datorn. Jag har en annan version på min andra Windows 7 dator som jag surfade på innan jag fick min Linux dator att funka. Den versionen har jag ingen skiva till... Typiskt dataförsäljare!  Att jag har flera datorer förvirrar mej också ibland. 

 

Att jag blev förvirrad när jag startade datorn med Windows 7  skivan 64 bitar berodde på att det var svenska som jag upp på skärmen. Jag har allt på engelska utom vissa menyer. Men nu startar datorn normalt. Den gjorde det efter att jag hade hållit på med mina andra datorer. Datorn behövde alltså kallstartas för att funka normalt igen. Jag brukar sällan göra det  om jag inte måste. Den första datateknikern som började lära mej datorer sa att man inte ska stänga av en dator för ofta och sätta på den igen.  

/Maria

post-120863-0-15760600-1430647968_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första datateknikern som började lära mej datorer sa att man inte ska stänga av en dator för ofta och sätta på den igen.  

/Maria

Det kanske gällde då men det är inget problem med att stänga av datorer numera så länge som du inte gör det en gång i timmen för då kan det ju börja slita på hårddisken.

 

Men nu startar datorn normalt.

Bra, då kan vi anse att den här tråden är avslutad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske gällde då men det är inget problem med att stänga av datorer numera så länge som du inte gör det en gång i timmen för då kan det ju börja slita på hårddisken.

 

Bra, då kan vi anse att den här tråden är avslutad.

Min f.d dövblinda kompis som nu är död hade datorer som hon stängde av lite för ofta och de gick sönder. Men det kanske bara var kraftaggregatet som gick sönder. En datatekniker som jag har pratat med påstår att kraftaggregatet kan gå sönder då men att hårddisken ofta klarar sej men det finns ju undantag.I vilket fall som helst så fick hon nya datorer sen. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...