Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fioler, cellos och sånt?


.M

Rekommendera Poster

Jag riffar då och då på min gitarr. Och den har ju praktiska "band" av metall på halsen så när man sätter ned fingret så vet man vilken ton som kommer produceras. Lite teknik kring exakt vart man sätter fingret bakom bandet, men det är ganska förlåtande.

 

Men fioler, cellos, kontrabas och liknande har inga band, men precis som gitarr så har dom hals och strängar. Hur får fiolister fram så fina toner? Är det strikt övning och bra gehör för att öva fram exakt vart man ska sätta fingret för att få en så precis ton som möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är träning och åter träning som gäller, och att lyssna så att det stämmer förstås.

Jag spelar själv trombone och det är ju samma princip. Det finns 7 "grunddrag" att utgå från och sedan får man lära sig var tonerna ligger. Ibland kan den ligga på ett högt tredjedrag medan en annan ton kan ligga på ett lågt tredjedrag.

Det finns alltså inga fasta lägen utan det sitter i högerarmen efter många års övande./Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om kontrabas så hade SVT, vill jag minnas, en intressant dokumentär om Renaud Garcia-Fons som är en enastående basist. Han får ljud ur basen så man inte vet om det är en gitarr eller polisbil som låter. Kollade just SVT play men den fanns tydligen inte kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...