Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filöverföring via wifi i Windows 8


Ahulthen

Rekommendera Poster

Jag har en stationär dator från HP med Windows 8. Jag undrar över hur jag använder Wifi Direct för över filer till mobil (Sony ) och surfplatta (Samsung)  ,jag har även blurayspelare som kan kommunicera via wifi direct(Panasonic). Hittar ingen funktion i datorn om Wifi Direct,hur aktiverar man det ?

 

Mobilen kan också kommunicera med datorn via hemgrupp och mediaserver,men när det gäller mediaserver så hittar datorn mobilen och kan läsa den,men inte föra över filer. När det gäller hemgrupp så har jag lösenordet,men vet inte vad det är för användarnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd i sådana frågor är:

Använd FTP.

 

Till Android finns ex. en bra app som heter FTPDroid.

(Ja, det torde finnas en uppsjö av andra bra eller bättre appar men denna använder jag själv, slutade leta när jag hittade en som gjorde jobbet)

 

Androiden blir i detta fall en FTP-server.

 

FTPDroid is an FTP server for Android that will let you to manage files and folders on your device without the USB cable.
The benefits of using this application are:
- Transfer files and folders to/from any computer and your device without the need of the USB cable.
- No need anymore to mount/unmount the SD card.
- Easily share files with other devices (Android or anything else, see the FAQs)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Kalle Dator1

Hej !

 

Jag tog hem appen till min läsplatta (Samsung Tab 10-2) och installerade den.

Den fungerar bra i läsplattan och jag kan nå den via ftp://192.168.0.6:2121 via webbläsaren (IE eller Mozilla).

Men sedan är det kört !

 

Jag kan inte utväxla några filer, varken från eller till androiden !

 

Från utforskaren kan jag inte alls hitta den, varken som ny nätverksenhet eller som ftp-server !

 

Känner mig ganska korkad ! Vad gör jag för fel ?

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att använda en enkel ftp-klient i datorn. Förslagsvis den inbyggda i TotalCommander.

 

post-52940-0-12971500-1438581126.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Det löste sig galant med FileZilla, där jag fick direkt access till både mobilen och läsplattan via WiFi och de lokala nätverksadresserna...

 

TotalCommander är troligen någonting som kanske kan finnas i Windows8 (?) 

Hittar den i alla fall inte i min W7 !

 

Men tack ändå - Mikael63 - för informationen !

 

Känns som att problemet är ur världen - om det nu var något problem alls....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

FileZilla = Mycket bra val :thumbsup:

 

TotalCommander - ett absolut måste i Windowsmiljö, hur kan man klara sig utan den????  :P

http://www.ghisler.com/

Har ingen aning hur jag har kunnat vara utan TotalCommander i alla dessa år, men FileZilla känner jag till sedan tidigare !

Tänkte dock att jag inte skulle behöva lägga så mycket energi på kunna transferera musik och bilder från och till läsplatta/mobiltelefon...

 

Hittade tidigare en app som heter Kies, och skulle vara så bra. Men den förstod jag mig inte alls på....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...