Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Office 365?


kalh

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är osäker på om jag är på rätt ställe...eller hör det kanske hemma i Windows 8.1..

 

Jag frågar ändå...

Sommaren 2014 köpte jag en ny stationär dator med Windows 8.1 och Office 365, en 1-års licens av Office 365 Home för fem enheter,

Jag har också en laptop med Windows 7 där jag använder samma Officepaket.

Problemet som drabbar mig gäller Outlook 2013 som är en del av Office 365.

(Under E-postprogram har jag tidigare frågat om problemet...)

 

Nu lyfter jag problemet hit då jag förmodar att det bottnar i Office 365?

Jag är naturligtvis inte säker, men jag misstänker att problemen med Outlook 2013 uppstår efter varje månads uppdatering av Windows Update. 

 

Det visas inga hämtningar och installationer av uppdateringar till "Office-paket" i min nya PC med Windows 8.1!

Varför?

På min laptop med Windows 7 kan jag se att det har gjorts Officeuppdateringar i Uppdateringshistoriken.  

 

Det här händer...

Jag har Telia med fiber 100/100 och följt deras anvisningar för att konfigurera mina e-postadresser. Testmejl bekräftade att konfigureringarna var rätt gjorda. I övrigt så använder jag (nya) Norton Security. NS har jag både i PC:n och laptopen.

 

Nu i april efter månades Windows Update hände samma sak som hände mig i mars...

I mars "åtgärdade" jag problemet med en systemåterställning.

Men jag tycker inte att man skall behöva göra det varje månad?

Men efter återställningen så fungerade tills nu i april efter Windows Update ...

 

Dags att hämta e-post... Ett mejl på 20,6 kb... under 8 minuter hämtades 82 b..!

 

Jag gick direkt på att göra en Onlinereparation av Outlook 2013... Det skulle ta en stund... och lite senare så försvann "reparationsrutan" och det blev tomt på skrivbordet.

Klart?

Då startade jag om datorn... Efteråt såg jag inte röken av något Office 365...

Onlinereparation, konstigt?

 

Båda gångerna när det här hände på datorn med Windows 8.1 så fungerade Outlook 2013 klanderfritt på laptopen med Windows 7 och e-posten susade in... 

 

Om jag läst på rätt måste man tydligen hämta ett "avinstallationsprogram" för Office 365. Det skall vara viktigt att köra det innan man gör en ny ominstallation.

För säkerhets skull loggade jag in på mitt konto och inaktiverade Office 365 på min PC.

Körde sedan avinstallationsprogrammet...

Så det blev borta...trots att jag inte hade något innan.

 

Jag har också hämtat och installerat det igen... så här långt inga problem.

Outlook startade och hämtade hem några dagars e-post. Någon ny konfigurering av e-postadresserna behövde jag inte göra. Bra va'!

 

Fortfarande vill jag inte betrakta problemet som löst!

 

Varför visas det inga uppdateringar av Office-komponenter i historiken på PC'n med Windows 8.1?

 

Måste jag "beställa" "Office 365 Update" till W 8:an... verkar långsökt.

 

Hoppas att någon har koll på detta!

 

kalh

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggar du in med lokalt konto eller Microsoft-konto? 

 

Om du loggar in på ditt Microsoft-konto, hur ser det ut under Office 365 och Installationsinformation efter att du loggat in och valt My Account? Ser du din dator som aktiv och med installationsdatum?

Börja här:

https://office.live.com/start/default.aspx

 

Hur ser det under Arkiv / Konto / Office-uppdateringar och Visa Uppdateringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Tune! Jag är tacksam för dina synpunkter och råd. Jag loggar in med Microsoft-konto på båda mina datorer och kommer som inloggad även in på Office 365. På vissa Officesidor ser jag "Mitt konto" men måste ibland logga in en gång till för att komma in på nästa sida...

Jag kan som inloggad se mina båda datorer med installationsdatum... jag kan också inaktivera programmet på respektive.

My Account? Menar du att jag skall skapa nytt konto i Office 365?

 

Länken har jag tittat på.... där ser jag "Mitt konto" och "Logga in"...

Jag vet inte hur jag skall göra för att få se dessa under...Arkiv? Konto? Office-uppdateringar och Visa Uppdateringar?

 

Jag också provat med en Fix It från Microsoft för att lösa problem med hämtning av Office uppdateringar..

Efter omstart av datorn så blev det inte bättre...

Det finns inga uppdateringar av Office 365 i historiken...

Nu är ju Office 365 nyligen installerats på nytt och då kanske det inte finns något att visa i historiken i form av säkerhetsuppdateringar!?

Jag får kanske vänta tills nästa månads släpp av fixar...

 

Ha en god kväll och trevlig helg Tune och alla e-forumister

kalh  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Menar du att jag skall skapa nytt konto i Office 365?

Nej, det har du redan, bara intresserad av hur ditt konto visas och om det visas. Har själv en Office 2013 installation som följde med en dator, den syns inte heller på Microsoft-kontot.

 

 

Nu är ju Office 365 nyligen installerats på nytt och då kanske det inte finns något att visa i historiken i form av säkerhetsuppdateringar!?

Kan vara så att dem inte syns efter ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tune!

Tack så länge... Nu vet jag inte, kanske problemet ligger i mitt Windows 8.1?

Jag får ta och söka vidare på Microsoft Community...

 

Ha de gôtt i natten!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej Igen!

Först vill jag påminna om att... Det här problemet har jag INTE i min laptop med Windows 7 med Office 365 och Norton Security!

Utan det händer bara i min PC med Windows 8.1!

Nu är maj månads Windows Update avklarad, gjordes den 12 maj.

Så till idag den 15 maj och nu är mitt problem med Outlook 2013 tillbaka...

Det är samma visa igen efter Windows Update... startar Outlook som så småningom börjar hämta, inte KB, utan Byte... precis som efter april månads Update. Stängde av...

Då är frågan om jag skall behöva installera om Office 365 igen? För jag förmodar att, som i april, hjälper det inte med vare sig snabbreparation eller "Online reparation"... det blev bara fel då. Precis som det blev i mars.

Både i mars och april så installerade jag om Office 365 för att få Outlook att fungera. Så fungerar det ca en månad tills nästa Windows Update kommer, som nu i maj.

Idag när problemet uppenbarade sig provade jag med att, tillfälligt, stänga av E-postskyddet i Norton Security. Då var det inga problem att hämta e-posten! Nej då, tvärtom. Då är frågan om jag nu skall behöva att tillfälligt stänga av e-postskyddet i NS varje gång jag startar Outlook? Så fort som jag aktiverat e-postskyddet igen, så har jag problemet tillbaka.

Är det nödvändigt att installera om Office 365 varje månad efter Windows Update!? Är det någon "konflikt" som uppstår varje månad mellan Windows Update och NS Live Update? Dessa görs per automatik.

 

Jag har Telia 100/100 och port 110 i POP3 för inkommande mail. Det finns inget krav heller på att man skall bocka i att servern kräver en krypterad anslutning.

 

Nu står det visserligen på Telias hemsida att man kan ha port 110 eller 995 för POP3. 

Jag har "hört" att Telia lägger in kryptering om man använder 100/100,,, sen "hörde" jag att Norton vill ha tillgång till port 25 för att släppa igenom e-posten... Jag har inte testat det mot Telia. Vad kan Telia tycka?

Om nu NS kräver port 25... då borde väl problemet vara permanent och inte bli avhjälpt vid varje ominstallation?

 

God Helg på er!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att du har Norton i båda datorerna betyder det inte att Norton fungerar exakt likadant i båda eftersom det är beroende av t ex vad du har svarat när Norton visat frågor och vad du har för andra program i datorn. Det händer då och då att Norton blir övernitisk eller börjar reagera konstigt och då är det enklaste att avinstallera Norton, köra Norton Removal Tool, starta om datorn och installera Norton på nytt. Om det inte hjälper och du har ju kommit fram till att Norton ger upphov till ditt problem kan du kontakta Nortons support.

 

Port 110 är okrypterad anslutning och 995 krypterad anslutning mot POP3-servern, som används för att hämta e-post. Kan man använda krypterad anslutning är det ju trevligt så att ens e-post inte kan bli avlyssnad av andra på vägen. Det har inget att göra med vilken anslutningshastighet man har.

 

Port 25 är för att skicka e-post okrypterat till SMTP-servern. Port 25 blockeras av många internetleverantörer eftersom den utnyttjas av många spamskickande skadliga program eftersom den inte kräver kryptering, inloggning eller annat säkerhetshöjande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och alla andra intresserade!

Problemet är avhjälpt genom att följa Cecilias goda råd.

Nämligen genom att jag installerade om Norton Security.

Nu har Outlook 2013 fungerat i flera dagar.

 

Go' kväll och trevlig helg!

kalh 

 

Anm. Hittar inget för att markera att problemet är löst!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint att det har ordnat sig :)

 

 

Anm. Hittar inget för att markera att problemet är löst!?

Du letar fram det inlägg som du anser innehåller lösningen och i underkanten av det klickar du på knappen som heter "Markera som bästa lösning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...