Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu phone - någon som har koll?


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har hört talas om att Ubuntu ska släppas till mobila enheter (Ubuntu Phone) och jag såg just att det tydligen redan går att beställa en lur från tillverkarna men jag har inte fullt så bråttom. Är dock sugen på att skaffa en telefon längre fram när de kommer hit på riktigt och undrar om det är någon som vet något om dem. Såg ett par bilder och de är rätt snygga faktiskt. Jag kör just nu Ubuntu på (för) gammal dator och är van vid Android på telefonen. Kommer jag att bli besviken om jag köper en telefon? Är de alls något att ha?  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är man intresserad av en sådan "lur" (helst med Mint då, givetvis ^_^ ) men jag antar att det inte går att använda alla sina favoritappar som har blivit oumbärliga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ursäkta att svaret har dröjt. 

 

Jag tackar för länken. BQ luren verkar bra, hoppas bara att den inte blir för dyr. Det skulle inte förvåna mig om den kommer att säljas med abonnemang som alla andra telefoner men jag tänkte köpa utan.  

 

Beträffande appar så är det inget jag använder idag. Är osäker på om min Sony-Ericsson Xperia X8 ens har några egentliga appar (Android 2.1). Funktioner har den, exempelvis Youtube men alla fungerar inte. ( Nej, jag tänker inte gå off topic så jag stannar där ). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju olika benämningar. Skulle helst vilja kalla dem "Program" men det blir kanske lite missvisande. Ursäkta för sen respons förresten, jag tittar emellanåt på forumet men är inte alltid inloggad och när jag är det kanske jag har annat i tankarna (I klartext: jag är väldigt dålig på att svara i trådar). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprunget till ordet "app" är det engelska uttrycket "application program" vilket översätts till tillämpningsprogram, alltså en tillämpning till skillnad från operativsystemprogrammet. Sedan kom kortformen "app" att användas för de småprogram man har i mobiler. Men nu blir ju mobiler och surfplattor allt kraftfullare vilket leder till att apparna blir att större och mer lika vanliga datorprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jo ursäkta, jag undrar bara: Hur går det egentligen? Är det några telefoner på gång till svenska butiker? Jag vill inte beställa från utlandet och tycker dessutom att det är trevligare att handla i fysiska butiker. Kan också beställa på nätet men då ska det vara en svensk butik så jag kan få support på ett språk som jag behärskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, den där var väldans dyr! Trodde inte att de skulle kosta så där mycket när de kom hit. 

 

Nej, jag trodde inte heller att den skulle komma att säljas i fysiska butiker. Men hoppas gör man ju. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...