Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta ut hårddisk


spinnare357

Rekommendera Poster

spinnare357

Skall byta ut bef hårddisk (sönder) mot ny och undrar lite om hur man gör detta.

 

Har image på hela hårddisken som jag vill återskapa. Gjort med "Macrium Reflect" som också har (boot menu) i programmet.

 

Måste jag köpa exakt likadan hårddisk som den gamla eller kan den vara större? alt SSD- disk som ju skall vara snabbare?

 

Efter att den nya disken är på plats, vad kommer sen, och i vilken ordning?

Windows först därefter ladda hem "Reflect" så att min image har ett program att starta i?

 

På den bef disken finns E: Recovery och det är det enda som finns. Windows var installerat på datorn från början så jag har inga CD-skivor eller USB för att installera windows på nytt.

 

Tacksam för info från er forumnister som vet. Själv är jag nybörjare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spinnare357

Tittade i går på ett tidigare inlägg "Backup från extern disk" inlägg 16 där Vertpre lagt in en video om Reflect. Den var väldigt bra så Reflect ser inte ut att vara något problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Jag har själv ingen erfarenhet av just Reflect, men huvudregeln när det gäller att klona:

Målet måste alltid vara minst lika stor (eller större) än källan.

 

Hur din Image är gjord avgör.

Tex.så spelar det stor roll om man från en stor hårddisk väljer att satsa på en mindre och rejält snabbare SSD.

 

När det gäller fil eller komplett systembackup med Acronis True Image s/w så spelar det ingen roll, huvudsaken att källan ryms på målet, men även där spelar det roll om man väljer alternativet Klona.

 

Och du måste ha en bootbar cd/dvd/usb sticka som kan läsa från externt eller internt media där din image/backup finns, för att kunna skriva till målet utan att din dators operativsystem är startad och som du bootar datorn från.

 

Testa först att du kan boota datorn från något av dessa, innan du påbörjar operationen.

 

Och som alltid måste du köra Windows Update efteråt  och ev. kan du behöva att om-aktivera din Windows-nyckel.

När allt fungerar och är "up-to date" - ta en ny backup på hela systemet

 

Lycka till.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
spinnare357

Vill bara tala om att problemet är löst.

Fick hjälp av god vän som kan betydligt mer än jag.

 

I aktivitetshanteraren låg Explorer som hade hängt sig, och arbetade med över 900.000kB i "privat arbetsminne". Den processen stängdes av.

 

Körde sedan CHKDSK/f som hittade skadade kluster.

Antivirusprogrammet som inte gick att starta, avinstallerades och ominstallerades därefter fungerade allt som det skulle.

Förmodligen låg antivirusprogrammets filer i dom skadade fälten.

 

Efter uppdateringar av Windows Update mm så är allt ok.

 

Undrar ibland själv hur olika problem löst sig, därför ville jag tala om hur mitt problem kunde ordnas

 

Eforum = bästa forumet. Tack för tips till er som hjälper till.

 

Glömde att tala om att det går att skapa en startbar USB på datorn. Klickade på Start/Alla program/Dell/Dell Backup and Recovery Manager. Valde USB och följde anvisningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...