Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med USB-minne: "Volymen innehåller inget känt filsystem"


Danne_a84

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har fått problem med min USB-sticka.

Följande hände: under dagen lät jag minnet sitta i datorn på jobbet. Den fungerade utan problem.

Hemma på kvällen satte jag i den i min hemdator. Datorn hittar USB-minnet, men när jag försökte öppna den i utforskaren säger den att "Disken i enhet F: behöver formateras innan den kan användas." Om jag trycker på "Avbryt" kommer följande ruta:

 

F:\ är inte tillgänglig

Volymen innehåller inget känt filsystem.

Kontrollera att nödvändiga drivrutiner för filsystemet är inlästa och att volymen inte är skadad.

 

Om jag istället klickar på knappen "Formatera disken" kommer jag till en meny för "Formatera Flyttbar disk (F:)". Förstod inte innebörden, så tänkte att det borde väl vara okej. Men när jag tryckte på knappen "Starta" fick jag upp följande ruta:

 

"Varning! Formatteringen kommer att radera alla data på den här disken.

Klicka på OK om du vill formatera disken eller klicka på Avbryt om du vill avbryta."

 

Eftersom jag inte vill förlora alla data så klickar jag således på "Avbryt".

Om jag klickar på "Stäng" istället för "Starta" kommer följande ruta upp:

 

"Kontrollera om disken och enheten har anslutits korrekt, kontrollera att disken inte är skrivskyddad och försök sedan igen."

 

Jag letade lite information på nätet, och det verkar väl som om problemet kan vara att jag inte använt mig av "Säker borttagning av maskinvara". Generellt sett har jag slarvat en del med detta, men eftersom jag aldrig har haft något problem under de ca 4-5 år eller så som jag haft minnet, så har jag inte tagit så allvarligt på det.

Man kan säga att ibland har jag använt "Säker borttagning", ibland har jag bara tagit ut minnet, och ibland har jag haft minnet i datorn medan jag stängt av datorn.

Det som skedde vid det här tillfället var att USB-minnet satt i jobbdatorn medan jag stängde av datorn, och när datorn var avstängd tog jag ur minnet.

 

Nästa arbetsdag testade jag att stoppa in minnet i datorn igen, för att se om det på något mirakulöst sett skulle funka när jag testade en annan dator. Det gjorde det inte, utan det blir samma process som jag beskrivit ovan när jag testade i hemdatorn.

 

Självklart har jag en hel del (för mig) viktiga saker på minnet, och självklart har jag inte gjort någon backup på flera år. Mängden data är väl i storleksordningen 0,5 GB (minnet är på ca 4), mest Word- och Excelfiler, men även bilder och andra filformat.

 

Efter att ha läst lite på nätet har jag förstått att datan kan gå att rädda, men jag har inte bildat mig någon uppfattning om hur jag ska göra. Vänder mig därför hit.

Finns det någonting jag kan göra på egen hand? Finns det något program (gratis eller betal spelar ingen roll) jag kan använda? Fördelar och nackdelar med dem programmen?

Eller är det absolut säkrast att vända sig till ett företag som sysslar med dataräddning? Har ni erfarenhet av något företag?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en avbild av minnet med ddrescue. Sedan kör du något dataåterställningsprogram på avbilden. Man skall aldrig köra dessa program på orginalet. Eventuellt kan du behöva ett kriminaltekniskt program som t.ex. foremost eller photorec. Programmen finns på SystemRescueCD.

 

http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage

https://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Datorhantering-Diskhantering. Vad som är intressant att veta, är filsystemet på USB minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Hur användarvänligt är ddrescue? Är inte helt hemma när det gäller systemgrejer på datorer, och är mer orolig för att jag ska paja mer på minnet än vad jag räddar. Läste nånstans att om man använder något program så kan det försöka skriva data till minnet vilket kan skriva över den data som finns kvar.

Ett dataåterställningsprogram, är det typ Recuva? Fick ett tips om det i ett annat forum.

 

Har varit i kontakt med en del dataräddningsföretag. De avråder (så klart) från att försöka sig på minnet själv med hjälp av div. programvara.

Överväger ändå att anlita ett sådant företag eftersom jag inte litar helt på mig själv när det gäller sånt här. Just den ekonomiska biten har jag funderat över, och jag är nog inne på att det är värt att betala för att få datan räddad.

 

Dock, om det finns enkla program att använda, och om man inte riskerar att förstöra minnet mer, och om dessa program kan få fram samma mängd data som ett företag kan, då kan jag nog tänka mig att göra ett försök på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recuva är ett dataåterställningsprogram.

Ddrescue är ett CLI-program,d.v.s att kommandon skrivs in terminalen. Att lära sig alla kommandon är inte speciellt lätt men på nätet finns bra guider. Största risken för fel är att man inte anger korrekta enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns enkla program för att återvinna filerna på USB minnet, men det vore bra om kunde berätta vad för information det står i Diskhantering, när gäller minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Hej,

 

Jag lånade min väns externa hårddisk och oturligt nog hände samma sak mig.

Lyckades du lösa det?

Hej!

 

Eftersom Danne inte följer tråden och inte har varit inloggad sen i april är det osannolikt att han ser att du frågar honom hur det gick.

 

Fick du problem direkt du anslöt hårddisken, efter att du gjort något eller vad hände innan problemet började?

En skärmbild på hur det ser ut i Diskhantering är ofta bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Eftersom Danne inte följer tråden och inte har varit inloggad sen i april är det osannolikt att han ser att du frågar honom hur det gick.

 

Fick du problem direkt du anslöt hårddisken, efter att du gjort något eller vad hände innan problemet började?

En skärmbild på hur det ser ut i Diskhantering är ofta bra.

Hej Cecilia!

Tack för svar!

 

Nej, det funkade jättebra först. Jag höll på föra över filer men i överföringen stoppas det. Och då startade jag om datorn och när jag sätter på datorn igen så kommer det där meddelandet upp. Antar för att jag inte utförde ''säkerborttagning av maskinvara''.

 

Jag gick in och det såg tomt ut. Eller det stod att hela minnet var ledigt :/ Jag skulle kunna ta en skärmdump igen. Men jag har försökt att inte koppla in den alltför ofta, fick höra att det skulle vara dumt? Att om det fortfarande finns kvar något så överskrivs det? Men jag lägger absolut upp en bild strax!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skrivs inte filer till en extern hårddisk bara för att du ansluter den, till skillnad från den hårddisk där C: ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...